Paddenstoelen in soorten en maten

Er zijn ontzettend veel soorten paddenstoelen en je hebt ze in verschillende formaten en kleuren.
Het natuurgebiedje dat ik op 25 september bezocht bevat ook een klein gemengd bosperceeltje.
Het is een plekje waar  allerlei paddenstoelen te vinden zijn.



Paddenstoelen vind ik erg leuk om te fotograferen en mensen die me volgen weten dat ik graag overal de naam van wil weten. Bij paddenstoelen lukt me dat heel vaak niet, maar er zijn wel een aantal soorten die ik inmiddels toch herkennen kan. Een van die soorten is de heel algemeen voorkomende Gewone Zwavelkop (Psilocybe fascicularis). Ze zitten vaak in groepen bij elkaar op dood hout en ook wel aan de voet van loof-en naaldbomen.





In dit stukje bos komen ieder jaar ook heel veel Grote Stinkzwammen voor en om die te vinden hoef je alleen maar op de geur af te gaan en dan loop je er vanzelf tegen aan.
De Grote Stinkzwam komt uit het zogenaamde duivelsei, de uitgegroeide zwam bevat een vies stinkende substantie waar ook de sporen in zitten. Vliegen zijn dol op het goedje en doen zich er graag aan te goed en nemen vervolgens sporen mee aan hun poten en zorgen zo voor verspreiding van deze stinkzwam. Hier boven de stadia van de Grote Stinkzwam, hij komt algemeen voor in tegenstelling tot de zeldzame Inktviszwam, een stinkzwam die van oorsprong uit Australië komt.



Ook een mooie soort, die ook ik kan herkennen is de Koningsmantel(Tricholomopsis rutilans), volgens de paddenstoelengids kan je hem ook niet met een andere soort verwarren. Het is een paddenstoel met een hoed die tot 10-12 cm groot kan worden, dus ook nog wel goed te vinden. Hij dankt zijn naam aan de paarsrode schubben op de hoed die aan een purperen koningsmantel doen denken...
Hij komt voor op (dood) naaldhout op zandgronden in naald- en gemengde bossen.


Als je zo door het bos loopt te struinen kom je behalve paddenstoelen ook andere zaken tegen. Zo vond ik ditmaal  deze kaken van een Ree. Ik heb er niet echt verstand van maar ik neem aan dat het van een volwassen exemplaar is. Best bijzonder  om dat te vinden en eens goed te bekijken en natuurlijk een foto te maken.


Hierboven de Teervlekkenzwam (Ischnoderma benzoinum) het is een eenjarige waaiervormige houtzwam, die zijn naam dankt aan de roestbruine en zwartbruine kleur. Hij komt vrij algemeen voor op dood naaldhout op de zandgronden. Op deze foto zie je druppels aan de Teervlekkenzwam hangen dit wordt Guttatie genoemd. De druppels zijn van het water waarmee voedingstoffen vanuit de boom naar de groeiende zwam worden vervoerd. Er is wel een hoge luchtvochtigheid voor nodig om dit fenomeen te kunnen waarnemen, want bij een lage luchtvochtigheid verdampt het vocht. Bij de Teervlekkenzwam is er nog een extra bijzonderheid; doordat het water de bruinige kleurstof van het hars van de boom bevat zijn de druppels niet helder, maar harskleurig.


In tegenstelling tot de Teervlekkenzwam is de Echte Tonderzwam (Fomes fomentarius) een meerjarige houtzwam en is vrij algemeen voorkomend op vooral Berken en Beuken en soms op Eiken en Lindes.
Voor meer interessante informatie over deze de Echte Tonderzwam zie de speciale blog die ik er aan heb gewijd.





Tot besluit van deze paddenstoelenblog geen paddenstoel maar Rood Bekermos (Cladonia coccifera).
Het is een korstmos, die ik wel vaker in blogs toon, want ik vind het erg leuk spul en kan het dan maar niet laten om er foto's van te maken. De roodgekleurde onderdelen zijn de vruchtlichamen die de sporenvormen.
Door die felrode kleur en de variatie in vormen is het steeds weer een uitdaging om er een mooi plaatje van te maken.

Reacties

  1. Mooi, die paddenstoelen. Daar is het nu echt tijd voor.
    Wat bijzonder om zo'n kaak te vinden! Dat zie je niet vaak.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb genoten van al je mooie foto;s heel erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby,
    Dat was weer smullen, wat een verschillend en bijzondere soorten laat je weer zien. De teervlekken vind ik helemaal uniek. En wie weet krijgt dit blogje nog een vervolg met de gekke zwam waarvan ik je een foto stuurde.
    Fijne avond en groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is weer genieten Coby, ik heb de indruk dat er veel minder te zien is dit jaar, want ik ben stipt één jaar later op dezelfde plaats geweest waar ik toen wel 15 soorten heb gezien en dit jaar geen enkele en het valt ook op dat de meeste al flink wat gehavend zijn zo vroeg op hun tijd!
    Een prachtige serie en ben weer wat wijzer geworden!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Coby,
    Dat klinkt me bekend in de oren.. overal de naam van willen weten.
    Valt vaak niet mee om alles te vinden, maar het leuke van zo'n speurtocht vind ik steeds dat je weer zoveel ándere dingen tegenkomt, en zo pik ze steeds weer wat info mee.
    Die zwavelkopjes zijn beeldig, en de grote stinkzwam, ja, ik vind hem fascinerend.
    Het roodbekermos is ook zo mooi en erg fotogeniek, maar als ik jou was zou ik nog eens terug gaan als de zon niet schijnt, zonder al die harde contrasten komt het vgls mij toch mooier uit.
    Bijzonder die kaken van het ree.
    Interessant blogje weer, heerlijk die paddo's, smaakt naar meer!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Coby,
    Nu het vochtiger wordt verschijnen ze weer volop. Ik heb me voorgenomen om me deze herfst ook maar eens te gaan richten op de paddestoelen. Ik ken er nog niet veel bij naam, maar door blogs als deze kan ik veel bij leren. Mooie serie en de kaak van het ree is wel heel apart om te vinden.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi
    Ik ben ook met de paddestoelen begonnen, maar wat is het moeilijk om ze allemaal te onderscheiden! jij hebt in elk geval al een paar hele mooie op je lijstje staan. Bekermos is echt heel leuk, je hebt behalve het rode bekermos, nog veel meer soorten, die allemaal heel erg op elkaar lijken, ook een enorme uitdaging dus! Mooie foto's en een leerzaam blog voor een beginnend mycologe als ik. groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Coby,
    Wat een prachtige opnames van paddenstoelen heb je gemaakt. Op onze website van NatuurRijssen staan ook diverse exemplaren die bij ons in de omgeving zijn gemaakt. Kijk eens op http://www.natuurrijssen.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    wat een mooie foto`s!
    Ik kan Roodbekermos ook niet voorbij lopen zonder er foto`s van te maken, hà,hà!
    De kop van de Stinkzwam met Vliegen, helemaal geweldig.
    fraaie foto`s, je hebt lekker veel Paddenstoelen soorten gezien.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Coby,

    Weer eens een mooi en interessant blog. Paddenstoelen mooi kunnen vastleggen, en bij sommige handig gebruik gemaakt van de interne flitser.

    Mooie vond van de kaak van de Ree, hoewel je natuurlijk liever een levendige ree wilt tegenkomen.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. die kaak is wel een bijzondere vonst zeg.
    Heb je hem meegenomen?
    Is weer eens iets anders dan een gewei.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Coby,

    Fascinerend hoe jij toch ieder keer weer met alle die namen op de proppen komt.
    Jij hebt echt zo'n blog, waar je (behalve mooie foto's) iedere keer weer iets opsteekt.
    Zeer regelmatig heb ik je oude blogs al eens nageslagen, wanneer ik een bepaald kevertje oid zag.
    Heel fijn om je blog dan te raadplegen.

    groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie paddestoelenblog. Ik vind het altijd leuk om nar dit soort foto's te kijken, ook om inspiratie op te doen voor goede en aansprekende paddestoelen foto's, want dat is nog best lastig.
    Ik vind in deze serie het rode bekermos echt geweldig, prachtige macro's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor jullie reacties op deze blog!
    En om het nog maar eens te benadrukken, ik ben beslist geen paddenstoelenkenner, maar een aantal ken ik, herken ik, of weet ik via de boeken e.d. de naam van te achterhalen.
    En de kaak van de Ree ligt nog in het bos, wel even getwijfeld, maar je kan niet alles meeslepen naar huis...
    Met Hannie al op stap geweest voor een vreemde paddenstoel, maar daar moeten we nog opnieuw naar toe.
    @Dominic het viel mij op dat er wel 4 weken eerder inktzwammen waren, dus best mogelijk dat dat op die plaats ook het geval was met jouw paddenstoelen
    @Loes, ja dat begrijp ik wel dat jij dit verhaal herkent van de namen :-)
    Wat het bekermos betreft, ja keihard licht maar in dit geval vond ik dat wel leuk om het rood ook echt er uit te laten knallen... Als ik ze met ander licht tegen kom gaan ze er gewoon weer op!
    @natuurrijssen welkom op mijn weblog!
    @Rene leuk te horen dat je mijn blog nog wel eens weer bezoekt voor informatie. Dat is ook juist de bedoeling en ik vind het zelf steeds weer een avontuur om leuke informatie te vinden bij wat ik in de natuur tegen kom.
    Natuurkieker Coby
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi en interessant.
    Ik heb vandaag net een paddenstoelenexcursie gedaan. Ik heb veel geleerd. Zo leer ik elke herfst een beetje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat rode bekermos blijf ik echt heel bijzonder vinden. Heb het zelf nog nooit in het echt gezien, maar ik blijf het werkelijk een prachtige "stoel" vinden.

    Je ehbt weer heel wat verschillende paddo's gezien Coby, en op deze wandeling wel een hele bijzondere, de tanden van een hert wauw...... wanneer kom je zoiets nou tegen?!?!?

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. jij hebt al n mooie collectie paddestoelen bij elkaar ! En wat een vondst , die kaken van een hert, brrrr. Het rode korstmos vind ik dan weer wel heel mooi, moet ik ook eens wat meer op letten ... Groetje,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland