Kolibrie Fleur en meer vogels in Dierentuin Emmen

In mijn vakantie in september ben ik een dagje naar de Dierentuin in Emmen geweest.
Een dierentuin biedt een mooie gelegenheid om op fotografiegebied flink te oefenen
en te experimenteren. En een voordeel is natuurlijk dat de dieren al aanwezig zijn.
In deze blog een bonte verzameling vogels, zowel soorten die in ons land niet voorkomen, als vogelsoorten die we in Nederland met wat geluk ook kunnen aantreffen.



Flamingo's zijn bijzondere vogels om te zien, hun kleur is natuurlijk heel opvallend, maar ze hebben ook heel aparte koppen. Het lastige bij deze vogels is dat ze vaak met zijn allen op een kluitje staan en je daardoor snel rommelige foto's krijgt.


Erg leuk was de onverwachte mogelijkheid om in de vlindertuin achter de schermen te mogen kijken bij Kolibrie Fleur. Toen we belangstelling lieten blijken voor de Kolibries in de vlindertuin, werden we uitgenodigd om Kolibrie Fleur op de foto te zetten. Deze Kolibrie is een vrouwtje van 8 jaar, die al voor heel wat nakomelingen heeft gezorgd, waarvan een deel naar Artis is gegaan.



Er werd speciaal een hangertje met spinnenweb  voor Kolibrie Fleur opgehangen. De ragfijne draadjes worden door het vogeltje gebruikt bij het maken van haar nest.
Het was een leuk gezicht om te zien hoe ze vol enthousiasme op de spinnenwebjes afvloog.
Helaas zijn de foto's niet al te best, maar het was wel erg leuk om zo'n onverwacht kijkje achter de schermen te krijgen!




Twee Reigersoorten, die je in ons land ook in de natuur kan aantreffen. De Kleine Zilverreiger is, net als zijn grotere familielid de Grote Zilverreiger, sneeuwwit van kleur. Normaal zijn reigers nogal schuw, maar deze vogels zijn natuurlijk aan mensen gewend en worden ook door mensen gevoerd en dus makkelijk te fotograferen. De Koereiger is een kleine reigersoort waarvan  in ons land ieder jaar enkele exemplaren  worden aangetroffen.



De Zonneral (Eurypygidae) komt voor in Midden- en Zuid-Amerika aan de oevers van rivieren en plassen in het regenwoud. De prachtige vleugeltekening speelt een belangrijke rol bij de balts en het afbakenen van het eigen territorium. En ook voor mij werd er heel even een kleine demonstratie gegeven, net lang genoeg om het fraaie verenpatroon vast te leggen.



De Roze Lepelaar (platalea ajaja) komt oorspronkelijk uit het Caribische gebied en noordelijk Zuid-Amerika, waar de vogel leeft in moerassen en mangrovebossen.



Deze Zwarte Ibis (plegadis falcinellus) had het ontzettend naar zijn zin in het water en spetterde er lustig op los, altijd een mooi schouwspel, maar o zo lastig om dat mooi vast te leggen. En dan ook nog zo'n donkergekleurde vogel. Twee verschillende foto's die ik beide mooi vind en ik ben benieuwd naar jullie mening: welke heeft je voorkeur?



Van bovenstaande "snorvogel" weet ik de echte naam niet, maar voor zover ik weet is de vogel oorspronkelijk afkomstig uit Mexico. Het was een mooi gezicht hoe deze vogel vanaf een boomtak op de visjes dook die een dierenverzorger in het water gooide.


Tot besluit een paar foto's van de elegante Steltkluut, een soort die in ons land als zeldzame broedvogel voorkomt. Ik heb hem in de natuur helaas nog nooit mogen aanschouwen, maar hier in de vliegkooi kreeg ik uitgebreid de kans om deze mooie vogel te fotograferen.
Dit is de eerste blog van dierentuin Emmen, ik heb nog veel meer foto's gemaakt, dus er zullen nog wel meer dierentuinblogjes komen.

Reacties

  1. Hallo Coby,
    Een gevarieerde serie vogels met een heel mooie afsluiting. Ik vind die steltkluut heel fraai. Zeker de eerste met die kringen in het water.
    Leuk en lastig he om kolibrietjes te fotograferen?
    De zonneral is ook erg mooi, leuk die detail foto erbij. Gaaf dat de dierenverzorger visjes in het water gooide, lekker fotograferen dan.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gave foto`s Coby!
    Je krijgt in een dierentuin mooie kansen om dieren die in de natuur moeilijk te vinden zijn te fotograferen.
    Je foto` s zijn weer schitterend en beide spetter foto`s vind ik gaaf.
    fijne avond,
    groetjes greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg! Wat een mazzel dat je even achter de schermen mocht kijken bij de kolibri. Grappig om te weten dat ze spinrag gebruiken voor hun nest. Dat wist ik niet. Die Ibis is ook geweldig. Je hebt er weer mooie plaatjes van gemaakt! Smaakt naar meer....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat grappig, bij zo'n echte natuurkieker als jij bent, verwacht ik geen dierentuinfoto's ;-)
    Heel eerlijk gezegd loop ik daar meestal ook niet zo warm voor, maar ik moet zeggen dat je een mooie gevarieerde serie hebt neergezet.
    Wat leuk dat jullie Fleur zo konden fotograferen, een buitenkansje.
    De zonneral en de laatste van de steltkluut zijn erg goede en scherpe beelden, mooi gedaan.
    De spetterfoto's zijn allebei leuk, maar de tweede wint het voor mij, die is origineler.
    Ik kan me voorstellen dat je toch een fijne dag hebt gehad, al is het dan niet in de natuur.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Coby,
    wat een geweldige serie heb je gemaakt erg leuk.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw coby, je hebt er weer een prachtige gevarieerde serie van gemaakt, jij hebt je blijkbaar geamuseerd die dag en een schitterende vogelserie van gemaakt! GENIETEN...
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Je heb prachtige foto's gemaakt van die bonte verzameling vogels. Is altijd ook wel leuk als je achter de schermen mag komen om te fotograferen. Ik vind de zonneral wel heel mooi zo met zijn gekleurde veren.Van de zwarte Ibis vind ik de eerste het mooist,omdat je hem dan goed kan zien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een heerlijke serie gewoon fijn om te kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie vogelserie.
    Ik heb even goed naar je flamingo foto's gekeken. Deze vind ik mooi, spreken mij aan. Terwijl mijn eigen flamingofoto's altijd in de prullebak belanden omdat het gewoon niet naar mijn zin is. Dierentuinfotografie lijkt makkelijk, maar dat is het zeker niet.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Coby,
    Prachtige foto's, het is duidelijk dat je genoten hebt. je 2e flamingofoto vind ik heel mooi, door de herhaling van de ronde vormen van de vogellijven in de achtergrond.
    Prachtig ook die rondvliegende spetters, de 2e foto vind ik persoonlijk mooier.
    Ik heb even lekker meegenoten met je,
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn je foto's van de flamingo prachtig.
    Zo mooi van kleur.
    Ik heb genoten van je hele serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,
    Die tweede Flamingo foto is echt prachtig. Zo'n bijzondere compositie. Door de herhaling in de vormen zit er een soort schilderachtige beweging in. Mooi. De rest trouwens ook hoor!!!
    Groet,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik ben een echte dierentuin liefhebber Coby.
    Binnenkort gaan we weer eens.
    Je foto`s prikkelen tot een bezoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een foto's weer Coby, en wat een mooie exemplaren. Die van dat verenpatroon vond ik werkelijk heel apart en mooi dat ik die ook zo kon bekijken. Had dit nog nooit gezien.

    De zwarte ibis is ook een mooie vogel, maar je kolibrie steelt wel de show hoor hahahaha..... Je hebt ze werkelijk ontzetytend mooi weer gegeven. Net of ik zelf in de dierentuin was.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie serie met allerlei soorten vogels. Duidelijk uitleg.

    Knap om de kolibrie te fotograferen. Deze zijn zo beweeglijk.

    De mooie kleuren van de flamingo en de kleine rose lepelaar, wat een snoezig ding.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is toevallig. Ik was er vorige week.
    Wat is het toch een mooie dierentuin hè?
    En net als ik heb jij er ook flink wat foto's geschoten. Ik heb ze alleen nog niet op m'n weblog gezet.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland