Er zijn veel soorten Lieveheersbeestjes(3)

Dit is een derde blog over Lieveheersbeestjes en het zal wel niet de laatste zijn want er zijn veel Lieveheersbeestjes. Ik heb al eens verteld dat er in Nederland wel meer dan 60 soorten Lieveheersbeestjes te vinden zijn. De ene soort is heel algemeen en een andere soort komt weer veel minder voor of is zelfs ronduit zeldzaam.
Deze keer twee algemeen voorkomende soorten, namelijk het Citroenlieveheersbeestje  en het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje.


Het Citroenlieveheersbeestje is een klein kevertje, met zijn 3-4,5mm is hij bijna de helft kleiner dan het bekende Zevenstippeliglieveheersbeestje dat 5-8mm groot kan worden.
Het Citroenlieveheersbeestje (Psyllobora vigintiduopunctata) is helder geel van kleur en heeft tweeëntwintig kleine ronde zwart gekleurde  stippen. Ik heb ze niet geteld, maar ga er maar van uit dat dit klopt. De Latijnse benaming geeft ook al aan dat het een kevertje is met tweeëntwintig stippen.


En nu we het toch over het aantal stippen hebben, het is een fabeltje dat het aantal stippen aangeeft hoe oud een Lieveheersbeestje is. Het aantal ligt per soort vast en heeft niets met leeftijd te maken...


Het Citroenlieveheersbeestje is klein, maar door zijn helder gele kleur toch wel goed op te merken. Je kan hem vinden bij bosranden en open terreinen. Hij leeft van Meeldauw en niet zoals de meeste Lieveheersbeestjes van Bladluizen. Het lijkt een nuttig diertje omdat hij dus leeft van Meeldauw, maar omdat hij van plant naar plant vliegt, zorgt dit gele kevertje ook voor verdere verspreiding van Meeldauw.



Dan het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje (Harmonia axyridis) een zeer verwarrende soort.
Heb je bedacht dat je de soorten Lieveheersbeestjes wilt leren kennen en dan kom je deze soort tegen...
Het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje doet zijn naam eer aan, want zowel de kleur als het aantal stippen kent een schier eindeloze variatie.
Als je denkt dat  je nu toch wel een heel bijzonder Lieveheersbeestje hebt gevonden, moet je eerst maar eens uitzoeken of het niet "gewoon" gaat om een van de vele variaties van het Veelkleurig Lieveheersbeestje.



Ik heb onlangs een paar variaties kunnen fotograferen en kijk maar eens hoe groot de verschillen kunnen zijn,
is toch geen wonder dat je dan denkt met verschillende soorten van doen te hebben!
Er zijn twee kenmerken waaraan Veelkleurige Aziatische Lieveheersbeestjes zijn te herkennen.
Ze hebben allemaal grote witte vlekken aan de beide zijkanten van hun halsschild en vaak hebben ze een deuk in de achterste helft van hun rugschild. De witte vlekken zijn goed te zien, de deuken zijn soms (bijna) niet waar te nemen.



De Veelkleurig Aziatische Lieveheersbeestjes horen van oorsprong niet in ons land thuis maar zijn hier ingevoerd om bladluis te bestrijden. Dat leek een goede natuurlijke bestrijding, maar het blijkt een nogal dominante en vraatzuchtige soort te zijn die nu een bedreiging lijkt te vormen voor de inheemse soorten, doordat ze bij gebrek aan bladluizen, zich te goed doen aan de larven van inheemse Lieveheersbeestjes en ook eten ze dan wel rupsen en vlindereitjes.
Voor de andere blogs over Lieveheersbeestjes klik op Blog1 of Blog2

Reacties

  1. Wat apart, dat "gedeukte" lieveheersbeestje! Dat had ik nog nooit gezien.
    Mooie serie weer. Verbazingwekkend dat er zoveel soorten bestaan. Weer wat geleerd!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die is wel erg gedeukt ! Fotogenieke diertjes en inderdaad heel veel variatie. Ken je de site : http://stippen.nl/ ? Daar vind je echt alles wat er te weten valt over lieveheersbeestjes.
    Je hebt een mooie serie geschoten (zeker gecombineerd met de 2 eerdere blogs!)
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o wat heerlijk ik kan reageren!!!!
    feest!!!
    vlaggen
    serpentines!!!!!

    de lieveheersbeestjes hebben hun feestpakje altijd aan.....en ze zijn vaak best lastig te fotograferen want ze zitten meestal op verborgen plekjes.

    Ja ik weet het...je kunt de boel vernaggelen en ze op een andere plek zetten maar dat is ook wat.
    Ik houd er zelf ook niet zo van om opgepakt te worden en verplaatst.

    fijn weekend Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt ze mooi te pakken gekregen Coby, leuk om te weten dat er zoveel soorten bestaan en je hebt ze subliem in beeld gebracht!
    Een prachtige reeks!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Coby,

    ik ben nog lang niet bij met lezen bij je, maar deze lees ik dus wel alvast. De deuk in die zwarte kan je heel goed zien. Ik wist dit ook allemaal niet, maar ik leer steeds weer van je :-) Prachtige fotoé en..... weetjes weer.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Prachtig al die soorten LHBtjes, mooi fotowerk.
    Ik denk dat ik mij maar beperk in mooie plaatjes maken, al die namen onthoud ik nooit.
    Ga jij maar lekker door zo, leuk om te lezen,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Coby,
    Ik heb me nog nooit verdiept in het lieveheersbeestje en leer hier weer veel van.
    Ik ga nu toch met andere ogen kijken als ik zo'n beestje tegen kom.
    Nu blijkt wel weer dat als zo vaak dat ingevoerde dieren hier te dominant worden omdat ze hier geen natuurlijke vijanden hebben.

    Groeten, Gonnie

    Staat per ongeluk ook bij je vorige blog, sorry
    Leuk dat je me op je bloglijst plaatst

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leerzaam! Je bent heel geduldig en goed in het zien en vastleggen van kleine diertjes heb ik al vaker gezien. Hulde!
    Interessante feiten ook nu weer erbij: die deukjes..., hoe komen de dieren eraan?

    Groeten,
    marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha, ik kan idd reageren!

    Weer een leuk en leerzaam blogje.
    Dank zij je eerdere series ben ik anders naar de lhb-tjes gaan kijken, en heb ik inmiddels al diverse varianten van het veelkleurig aziatische beestje ontdekt.
    Het citroenlieveheersbeestje heb ik nog nooit gezien.
    Mooie serie heb je weer neergezet, waarvan ik de derde foto de mooitste vind, haarscherl lhb-tje tegen een lekkere rustige groene achtergrond.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank allemaal voor jullie reacties en commentaren.
    @Betsy ja, die deukjes hebben de Veelkl.LHB dus allemaal in meer of mindere mate
    @Kementari ik ken www.Stippen.nl inderdaad Albertine,het is een zeer aanbevelenswaardige site voor liefhebbers van LHB
    @artmus fijn dat je weer kunt reageren en bedankt voor je tip!

    En leuk dat er diverse mensen zijn die nu toch wat meer letten op LHB.En zo is er steeds wel weer iets te ontdekken en ik vind het zelf erg leuk om naar verhalen overnieuwe beestjes te speuren, blijf ik dus ook gewoon doen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland