Pijlstaarten, een sierlijke eendensoort

Iedere winter kijk ik uit naar de wintergasten en daarbij horen ook zeker de diverse soorten eenden die in Nederland komen overwinteren.
Een van de soorten waarvan ik ieder jaar hoop om ze tegen te komen zijn de Pijlstaarten (Anas acuta), een prachtige sierlijke eendensoort. Ze komen met aantallen tot zo'n tienduizend exemplaren vanuit vooral Scandinaviƫ en Rusland naar Nederland om te overwinteren.

Man en vrouw Pijlstaart met op de achtergrond links Wilde eend vrouw en rechts een Meerkoet
 
Iedere winterperiode zie ik er wel een aantal, maar tot nu toe steeds veel te ver weg om er een foto van te maken. Toen ik echter onlangs voor de Roerdomp in vogelkijkhut Oelemars zat streek er op redelijke afstand van die hut een paartje Pijlstaarten neer. En zo had ik eindelijk een kans om van deze mooie eenden een fotoserie te maken.

Pijlstaart man

Pijlstaart man met op de achtergrond een paartje Wilde Eenden

Pijlstaarten zijn mooie slanke en elegante eenden en danken hun naam aan hun staart die in een lange punt uitloopt en het best is te zien bij de mannetjes. De mannetjes zijn in hun prachtkleed echt schitterende vogels, met de bruine kop met blauwgrijze snavel en de witte hals. Ook de rug is heel mooi grijs met zwart getekend en met mooie lange puntige veren, een genoegen om naar te kijken.

pijlstaart man

Pijlstaart man

Pijlstaarten zijn met hun 51-66 cm ongeveer even groot als de Wilde Eend (Anas platyrhynchos) ze zijn echter veel sierlijker. Ze zijn evenals Wilde Eenden grondelaars, ze zoeken daarbij hun voedsel onder water en staan daarbij vaak onderste boven met hun staart omhoog. Bij de Pijlstaarten is dan ook heel mooi de puntige staart te zien. Hier was het water zo ondiep dat ze ook wel bij het voedsel konden komen door alleen de kop of snavel onder water te steken.

Pijlstaart vrouw

Wilde Eend vrouw

 De Pijlstaartvrouwtjes lijken veel op de vrouwtjes van de Wilde Eend, maar als je ze beter bekijkt zie je dat ze toch echt wel van elkaar verschillen. Het Pijlstaartvrouwtje heeft een vrijwel egaal gekleurde lichtbruine kleur en in tegenstelling tot de Wilde Eend geen gele maar een grijsblauwe snavel. Ook het vrouwtje Pijlstaart heeft een puntige staart, maar niet zo duidelijk als het mannetje Pijlstaart.




Pijlstaart vrouw

Pijlstaart vrouw

Het was mooi om de Pijlstaarteenden zo bezig te zien en het ze hadden het ook heel druk met foerageren. Het was erg koud en ik neem aan dat het net als bij andere vogels ook voor deze eenden van belang is om goed te eten als het koud is. Het was een heel geslobber en geslurp van alle Wilde Eenden  die er ook waren en het viel me op dat de Pijlstaarten heel veel aan het bellen blazen waren terwijl ze in het water naar voedsel zochten, grappig om te zien.


Leuk dat het echtpaar Pijlstaart ook even mooi bij elkaar stond te foerageren. Er broeden in Nederland ook ieder jaar enkele paartjes Pijlstaarten, maar de meeste gaan terug naar de noordelijke streken om daar te broeden. Ze zullen zich daarom ook goed moeten voeden om reserves op te bouwen voor de reis die ze straks weer zullen moeten maken. Let trouwens ook nog even op de witte halsstreep van het mannetje, een opvallend kenmerk en belangrijk bij de baltsrituelen van het mannetje.



Ik heb genoten van de aanblik van deze mooie Pijlstaarten en ben blij dat ik nu eindelijk eens een serie van heb kunnen maken van deze sierlijke eenden. Ik moet zeggen dat ik dit jaar toch al heel wat wensen in vervulling heb zien gaan van dieren die ik graag eens goed zou willen zien en fotograferen.Wat te denken van de Blauwe Kiekendief en natuurlijk de Pestvogels en uiteraard de geweldige ontmoeting met de Roerdompen welke ik op dezelfde locatie zag als de Pijlstaarten.

Reacties

  1. Prachtige eend die Pijlstaart, nog nooit gezien of van gehoord.
    Mooie foto's heb je er van Coby.
    fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohhhh Wat fijn dat ik deze ook op deze manier mag leren kennen DANK je wel !!!
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar haal je toch de tijd vandaan om telkens weer zulke mooie blogs te maken.... Schitterende Pijlstaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij weet hoeveel werk het is om dit soort blogs te maken, dat is
      duidelijk. Er gaat inderdaad veel tijd in zitten, maar ik blijf het leuk
      vinden om deze ontmoetingen te delen met anderen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Wel van gehoord, maar nog niet eerder gezien. Mooie foto's.
    Groeten Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie serie Coby en wat een prachtige eenden. Die hoop ik hier in de buurt toch ook eens te treffen. Plaatjes om vaak naar te kijken en persoonlijk zie ik dit liever dan je vorige serie. Dit is puur natuur, zonder kunsten en opsmuk, maar zo ontzettend mooi! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Hannie, het is niet onmogelijk dat je nog eens Pijlstaarten in de omgeving aantreft, in de winter, ze komen in Drenthe ook wel voor,
      Ja en iedereen heeft zijn voorkeur voor fotografie-onderwerpen,kunstjes doe ik niet maar met macro maak je dingen zichtbaar die je met het blote oog niet ziet, vind ik ook boeiend.
      Maar met je eens dat deze eendjes geweldig zijn om naar te kijken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Jij hebt zelfs een PAARTJE pijlstaarteenden gezien. Ik heb in januari in de Amsterdamse waterleidingduinen een mannetje van tamelijk dichtbij gezien, voor het eerst sinds vele jaren. Je hebt ze mooi in beeld gebracht en er interessante info bij gegeven.
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb hen ook nog nooit gezien ,maar wat zijn ze mooi,zeker zoals jij ze laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige eend/watervogel. Heb ze helaas nog niet voor mijn lens gehad.
    Je hebt zelfs een paartje gezien!
    Je hebt een hele mooie informatieve serie gemaakt. Prachtige foto's!

    Fijn weekeinde,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie extra blog en wederom mooi vastgelegd. Je hebt maar een mooie set lenzen. En weet ze goed te gebruiken .
    Ook heel belangrijk.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi, Coby. Ik weet niet of ze ook in de buurt van Nieuwkoop zitten. Ze zijn mij nog nooit opgevallen. Het mannetje is nog wel herkenbaar, maar bij het vrouwtje vind ik het toch moeilijker te zien. Ze lijkt van een afstandje wel erg op een wilde eend. Ik heb weer veel van je serie geleerd. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige eenden soort is dit Coby.
    Je hebt ze heel mooi vast gelegd.
    Ik vind de foto's echt heel erg mooi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk, wat is dit weer genieten! Ik kan me ook helemaal voorstellen hoe jij daar in die (koude!) vogelhut hebt zitten genieten van deze vogels. Dank voor de interessante informatie. Ik had het vrouwtje pijlstaart ongetwijfeld aangezien voor een wilde eend ;)

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dan zijn ze zeker allemaal bij jou gaan zitten Coby,
    want hier zie ik ze nooit hihi.....
    Maar zonder gekheid: wat een mooie serie weer van deze pijlstaart.
    Ik zie ze dus echt nooit en op de blogs kom ik ze eigenlijk ook
    niet echt veel tegen. Jij hebt ze dus wel vast kunnen leggen en nog mooi en scherp ook.
    Plus het feit dat je een stelletje hebt.
    Heel gaaf Coby.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby, ik was afgelopen week ook bij de oelermars en ja daar zaten een paar pijlstaarten.
    Met de rug naar mij toe en met de kop in de veren.
    En maar zitten. En ik dus ook. En mooi dat ik geen fatsoenlijk foto kon maken. Whahahahaha.
    Maar voor jou wilden ze dus wel poseren. Je hebt het moment heel goed benut .

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's Coby!
    Wat hebben jullie die dag het geluk af gedwongen zeg! Toen ik er was kwamen ze niet dichterbij dan 100 meter. :-(
    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie eenden soort.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Coby...

    Het is weer een heerlijke informatieve
    blog geworden met heel mooie foto's van de Pijlstaart eenden..
    Dikke complimenten, mooi gedaan..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het zijn mooie eendjes, die pijlstaarten, zeker het mannetje.
    Ik denk dat ik er gisteren ook eentje gezien heb, maar het licht was te slecht voor een goede foto.
    Jij kreeg zowel man als vrouw pijlstaart mooi in beeld.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Coby,

    Nou, ik zie eigenlijk nooit een pijlstaart. Toevallig eentje een paar weken terug, maar hier in het westen zijn ze toch behoorlijk zeldzaam.
    Wel zonde, want als ik hier jouw foto's zie, dan is het een prachtige eend. Zonde dat je net niets iets beter licht had, want dan krijg je zulke mooie contrasten bij deze eend. De wilde eend staat er ook wel heel lekker op met die mooie spiegeling.
    Prachtige serie hoor.

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het weer was grijs, net genoeg licht om fatsoenlijke foto's te maken,
      maar geen sprankelende foto's.
      Ik ben echter heel blij met deze serie want tot nu toe kwam ik ze alleen
      maar tegen buiten het bereik van de camera.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  20. Hoi Coby,
    Ik zie hier boven opmerkingen over het licht, tja, jammer is dat, maar geen reden om deze prachtige pijlstaarten niet te fotograferen.
    Je ziet ze idd bijna nooit, vorig jaar zag ik mijn eerste.
    Grappig, bij je eerste foto van het vrouwtje dacht ik een wilde eend te zien, maar je doet daarna even haarfijn de verschillen uit de doeken, top!
    Prachtig hoe jij steeds weer verrassende en boeiende onderwerpen weet te vinden!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland