Kibbelende Appelvinken

Tjonge wat heb ik dit jaar een enorme vogelrijkdom op mijn voederplek. Het is een komen en gaan van allerlei soorten vogels, soms zitten er wel 40-50 tegelijk op de voederplaats.
Helemaal geweldig vind ik de bezoekjes van Appelvinken ( Coccothroustes coccothroustes) aan mijn tuin, vandaag mocht ik er maar liefst 5 verwelkomen op de voedertafel en dat op zo'n 2 meter afstand van het raam.



Ten opzichte van andere vogelsoorten is de Appelvink best verdraagzaam. Onderling was het vandaag echter een behoorlijk gekibbel, blijkbaar beginnen de hormonen te werken en worden de heren meer rivalen van elkaar. Ik had er vandaag een mooi schouwspel van en heb geprobeerd om een en ander wat vast te leggen. Nog niet zo gemakkelijk omdat de vogels flink schuw zijn en verder was de voedertafel regelmatig bijna overbevolkt. Toch ben ik heel blij met de foto's in deze blog.

Rivaliserende Appelvinkmannetjes en op de voorgrond Groenlingen en een Appelvink

Appelvinken en op de voorgrond twee Kepen en rechts op de achtergrond een Groenling

Appelvinken zijn behoorlijk schuwe vogels die bij voorkeur boven in  de boomkruinen vertoeven. Blijkbaar is er op andere plekken niet aan voedsel te komen en komen ze met groepjes Kepen, Groenlingen en Vinken mee naar de voederplaats van Natuurkieker. Ik ben heel blij met ze en hoe vaak ik ze ook zie, dat gevoel van opwinding om een Appelvink te zien is er telkens weer.



Vandaag waren er maar liefst tenminste 5 Appelvinken te bewonderen, wat een weelde. Niet de eerste keer overigens dat ik deze winter zoveel van deze mooie vogels op mijn voederplaats kon verwelkomen, maar wel de eerste keer dat ik ook foto's van heb kunnen maken dat er zoveel samen op de voedertafel zaten.

Appelvink man

Appelvink vrouw

Prachtige vogels zijn het en zeer opvallend door hun grote snavels die inmiddels voor het overgrote deel weer de metaalblauwe kleur hebben. Mannetje en vrouwtje Appelvink lijken heel veel op elkaar, je moet ze al van heel dichtbij zien wil je de verschillen opmerken. Het mannetje is vaak wat intenser van kleur en het vrouwtje onderscheidt zich door grijze randen aan de armpennen, wat op bovenstaande foto goed te zien is.




Het was een mooi schouwspel al die kibbelende Appelvinkmannetjes en overigens waren het niet alleen de Appelvinken die rivaliseerden. Ook de Groenlingen konden er onderling wat van. Aan de andere kant verbaas ik me ook wel weer over de verder betrekkelijke rust op de voederplek. Na de schermutselingen wordt er dan ook weer vreedzaam samen gegeten, maar wel op gepaste afstand van elkaar.

Appelvink man

Appelvink man

Het mag duidelijk zijn dat ik me weer prima vermaakt heb met de vogels in mijn tuin. Naast Appelvinken waren er ook tientallen Groenlingen, Vinken, Kepen, Huismussen, een paar Merels, Houtduiven en Turkse Tortels en sinds gisteren komen er ook steeds een paar Sijsjes. Dus alle kans dat er ook van deze vogels nog wel blogjes zullen komen.

Reacties

  1. Wat een super serie Coby, en wat een soorten heb jij in de tuin, ik ben een heel klein beetje jaloers hoor.
    De foto's van de appelvinken zijn werkelijk geweldig, ze zijn volop bezig stelletjes te vormen, zo gaaf is dat.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby
    het is een genot voor die vogels bij jou in de tuin een feestmaal.
    en wat krijg je mooie vogels op dat voedsel erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt aan de foto's wel zien dat jij genoten hebt! Dat is mooi, want zo kunnen wij ook lekker met jou meegenieten :)
    Wat een mooi schouwspel, al die vrolijk gekleurde vogels. Ze figureren ook prachtig in de sneeuw!

    Fijne avond nog en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, Coby, wat een bofferd ben je met zoveel prachtige vogels. Ik heb al zo vaak appels neergelegd maar er komt niemand die ze lust. En ik woon toch praktisch in de polder. Fantastische serie weer. Wat een mooie vogels zijn het, hè. Fijne avond. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Appelvinken kijken ook niet om naar de appels hoor, hooguit de Merel of de Kramsvogel.
      De Appelvinken zijn dol op de zonnepitten en eten ook wel van het gewone strooivoer.
      Het zijn werkelijk prachtige vogels, ik geniet er enorm van.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Potdoppie Coby,wat een machtig mooi spektakel daar bij jou in de tuin. De combinatie met de kepen is wat kleur ook geweldig. Vijf Appelvinken maar liefst, als of het niet op kan! Dank je wel voor het meegenieten!! Zo bracht de sneeuw vandaag toch iets moois.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke voederplek moet jij hebben dat er zoveel mooie vogels op af komen het is zeker een vijf sterren plek, prachtig is dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig de appelvink en ja met zo veel lekkers zijn ze ook niet uit je tuin te slaan natuurlijk.
    Mooie serie.

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Goby...

    Wij hebben er ook 1tje in de tuin gehad..
    de vorige vorst periode..we hebben hem nog niet weer gezien, maar
    het zijn idd pracht vogels die zich niet veel van andere vogels aantrekken
    wij hadden er maar 1tje, dus die kon geen ruzie maken..
    Maar jij heb idd ruzie makers, wat mooi om te zien hè en je
    hebt ze prachtig vast kunnen leggen..
    wat een snavels..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Subleim, wat een heerlijke serie, je hebt wel heel veel geluk met al die vogels, maar dat heb je dan ook heel mooi vastgelegd!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. onvoorstelbaar mooie serie heb je hier staan. Dit is genieten. Compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben ook wel een beetje jaloers hoor ... hier op dit moment alleen nog kool- en pimpelmeesjes. Maar gelukkig kan ik wel meegenieten van je mooie blog met foto's!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een variatie aan soorten. De appelvinken staan er echt super op. Als ik bij mij in de tuin wat meer voedsel neerleg dan hebben wij vooral last van een grote groep kauwtjes die andere vogels wegjagen. Ik moet het dan ook meer hebben van toevalstreffers zoals ik je binnenkort zal laten zien. Je mag trots zijn op de vele prachtige opnamen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo Coby, het is écht een vogelfeestje daar bij jou in de tuin! en dan zoveel van die mooie appelvinken, om jaloers op te zijn ;-)
    Er zitten hele mooie foto's in deze serie, maar nr 9 is voor mij de onbetwiste topper!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha leuk dat jij foto9 er uit pikt dat is inderdaad de actiefoto waar ik zelf
      ook het meest blij mee ben.
      Natuurkieker Cobvy

      Verwijderen
  14. Hai Coby,

    Zucht, wil je dit soort series nou alsjeblieft niet meer plaatsen? ;-p
    Ik snap niet dat je hier te koop mee loopt, want iedereen heeft toch groenlingen, kepen en appelvinken in z'n tuin?
    Niets speciaals aan hoor.

    Ik ben toch niet snel jaloers (niet echt het juiste woord), maar hier benijd ik je toch wel voor.
    Waarschijnlijk zou ik niet eens meer op stap gaan, maar gewoon een vogelhut met poeltje in mijn tuin maken.
    Schitterende serie, met ook nog eens prachtige foto's.
    Genieten met een grote "G"!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja René het is werkelijk geweldig om deze vogels in mijn eigen tuintje te krijgen.
      Best een luxe om bij huis zoveel mooie soorten te kunnen verwelkomen.
      En Appelvinken is natuurlijk echt heel bijzonder om die op de voedertafel
      te krijgen en dan ook nog meerdere.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  15. Ik zou er bijna jaloers van worden, nog geen Keep in onze tuin gezien, laat staan een Appelvink. Duidelijk is wel veel meer voeren dan we tot nu toe gedaan hebben. Dank dat we van jouw weelde mochten genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja veel voeren doe ik wel en beschutte rommelplekjes creëren, het is inmiddels echt een
      rommeltje in mijn tuin maar ik heb nog nooit zoveel soorten en zulke grote aantallen vogels in
      mijn tuintje gehad.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  16. Wat bof je toch om in zo'n natuurrijke omgeving te mogen wonen! Schitterende foto's. Je voedertafel op zich is al een mooie compositie! Met zoveel vogelrijkdom om mijn voederplek zou ik denk ik de hele dag voor het raam zitten om te genieten!
    Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echt geweldig Coby en dan de appelvinken ook nog
    eens met zovelen. Ik zie best wel een beetje (gezond) groen hoor hihi.....
    Ik kan niet zo'n voedertafel neerzetten want binnen no-time hebben de
    kauwen als weggevreten. Daarom een grote silo voor de kleintjes.
    Appelvinken zijn sowieso al bijzonder bij ons en er zitten er nu 2 in de heemtuin.
    Ik vind dit werkelijk een prachtige serie Coby en ik geniet er
    enorm van. Geen favoriet want dat zijn ze in deze serie allemaal _)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby,
    wat een prachtige serie en wat een verscheidenheid aan bezoekers in je tuin.
    Mooi vastgelegd.
    Groet uit het altijd zonnige Stieltjeskanaal,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige serie Coby en wat mooi dat je de Appelvinken in je tuin hebt.
    Ik heb vele soorten in de tuin, maar deze niet ;-((
    Pracht foto's , waarvan ik de laatste het aller mooist vind.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat geweldig om te zien ik had al wel gereageerd via twitter. Maar zo iets als dit is wel meerdere reacties waard. Is het een speciaal zaad of zouden de vele appels ze lokken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Appels liggen er meer voor de decoratie, ze mogen gegeten worden maar de vogels hebben
      liever zaden en de Appelvinken zijn vooral dol op de zonnepitten, dat geldt overigens ook voor de andere vinkensoorten.
      Ik gebruik strooivoer en zonnepitten en ook vetbollen, pindakaas en vogeltaarten, maar de Appelvink heeft dus het liefst zonnepitten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  21. Wat een prachtige serie Coby, wat een genot om zoveel vogels in je tuin te mogen ontvangen. Maar je hebt ook wel heel veel lekkers voor ze klaar gezet. Die appelvinken zijn mooie vogels, ik heb ze nog nooit zelf gezien. Je hebt ze goed scherp erop gekregen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je weet ik ben niet meer zo reageerdering maar moet wel even mijn complimenten uitdelen voor deze voortreffelijke serie....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. En jij dacht dat je geen appelvinken meer in je tuin zou krijgen? Ze verdubbelen haast iedere keer! Maar vind je het gek, met zo'n feestmaal wat er voor hun is klaargemaakt, zou ik ook iedereen uitnodigen!
    Leuke serie, om trots op te zijn!
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jeetje Cobie dit is toch uitzonderlijk !!!
    Zoveel Appelvinken bij elkaar TOPPPPP
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Coby,

    Het lijkt wel of je steeds maar weer je andere blogs van de Appelvinken overtreft. Heerlijk zeg als je zo'n serie kunt maken uit je eigen tuin. Gaaf ook om te zien dat gekibbel tussen de 2 Appelvink mannen.

    Denk als mensen uitnodig om bij je langs te komen om de Appelvinken te fotograferen dat het echt storm gaat lopen....hahaha.


    Topserie waarbij ik weer lekker genoten heb.


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi, Coby,
    Wat een geweldige actie-serie zeg!! Dan nog een paar van die netjes poserende pitbullvinken, werkelijk subliem. Ik was al blij met een enkele appelvink, geen echte pitbull want hij werd na een minuut al weggejaagd door mijn territorium roodborst.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. zo das gaaf als je die bij de voedertafel hebt! prachtige serie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Woh wat een prachtige foto's van evenzo prachtige vogels , die appelvinken, ik hoop over een paar weken ook weer richting Overijssel te gaan en ze dan ook weer eens vast te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland