Mijn eerste Adder weer gezien

Net als veel andere mensen heb ik geprofiteerd van het fantastische lenteweer waar we even van mochten genieten.Op 5 maart ben ik op mijn vrije middag een uurtje op zoek gegaan naar de eerste Adders. En ik had geluk want ik kwam inderdaad een mooie Adder tegen.



Adders kom je niet overal in het land tegen, maar ik heb het voordeel om in een provincie te wonen waar veel natuurgebieden zijn waar de Adder zich prima thuis voelt.
Heidvelden en hoogveengebieden dat is een omgeving waar de Adder van houdt en die gebieden heb je volop in Drenthe.



Het was heerlijk genieten van het mooie rustige en zonnige weer en alleen  in de natuur sjouwen was al een genoegen, maar ik  hoopte vooral ook op een zonnende Adder. Op de plek waar ik ze vorig jaar veelvuldig zag liggen was niks te vinden, maar ik besloot er toch nog even verder in de buurt rond te kijken en toen kwam ik dit mooie mannetje tegen.



Hij had zich blijkbaar al flink opgewarmd in de zon want hij was heel actief en gleed zoekend door de vegetatie. Gelukkig deed hij dat parallel aan de weg zodat ik hem goed kon blijven volgen of weer opwachten tot hij weer uit het gras tevoorschijn kwam op zijn zoektocht. Ik weet niet waar hij naar op zoek was, vrouwtjes misschien, of voedsel of misschien zijn omgeving verkennen.


Een Adder heeft opvallende rode ogen met een verticale donkere spleetvormige pupil, een goed kenmerk om hem te kunnen onderscheiden van andere slangensoorten. Ook opvallend is de gespleten tong van de Adder, waarmee hij goed kan ruiken een functie die heel belangrijk is om zijn omgeving te verkennen. De Adder ziet slecht en daarom is dat ruiken een heel belangrijke functie. Ik vind het een uitdaging om dat tongetje op de foto te krijgen en leuk dat het een aantal keren lukte.


Een prachtig schouwspel om de Adder eens uitgebreid te kunnen zien voortbewegen. Dat gaat best snel en o zo soepel en dwars door de vegetatie heen, fascinerend om te zien. Ook blijf ik me verbazen over de camouflage van dieren, zo'n Adder is toch nauwelijks te zien als hij zo tussen het gras kruipt.
Dan is het heerlijk als er even een stukje grond is waar lage begroeiing is zodat je de Adder even helemaal kunt zien.


Uiteindelijk kwam hij aan bij heidestruiken, het was lastig om hem daar nog te kunnen volgen en omdat je een Adder niet mag verstoren heb ik hem daarna maar met rust gelaten.
Ik had hem ook al een hele tijd kunnen volgen en volgens mij had hij geen idee dat hij gezelschap had. Ik ben blij met mijn eerste Adder van dit seizoen en wie weet zal ik ze de komende tijd nog weer te gaan zien en dan hoop ik ook eens een paar rivaliserende mannetjes tegen te komen. Voorlopig ben ik hier overigens al weer heel tevreden mee.

Reacties

  1. Dat kan ik mij heel goed voorstellen dat je hier tevreden mee bent wat een fantastische opnames van dit mooie dier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie belevenis Coby, het was er dan ook ideaal weer voor de afgelopen dagen.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu Cobie dit is wel geweldig zeg en dat je hem zo mooi vast hebt weten te leggen !!
    Gewoon top !
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige opnamen Coby, echt een voorrecht om ze zo mooi te zien. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby...

    Wat heb je weer mooi opnames..
    en met tongetje..wauw..
    ik heb hem nog nooit gezien..
    wie weet misschien ooit nog eens..
    maar ik kan echt genieten van je blog..
    Dikke complimenten..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby
    wat gaaf die heb je hier niet jammer want het is best gaaf zo ader.
    geweldige serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's en dat zeg ik als "niet" slangenliefhebber, ik heb altijd een beetje een "jakkes, eng" gevoel gehad bij slangen. Maar deze foto's vind ik echt top! Groeten Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaaf zo'n adder. Ik heb er nog nooit een in Nederland gezien, wel andere soorten in het buitenland. Ik vind ze fascinerend dus je begrijpt dat ik deze foto's heel graag zie. Ook al ging het snel, je hebt er prachtige foto's aan overgehouden. Het smaakt naar meer.
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gaaf is dit Coby, echt heel leuk dat je dit kon vast leggen.
    Zo vaak zal je dit niet zien.
    Ik vind het een geweldige serie.
    Een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby, wat een pracht ontmoeting weer met een adder! Mooie serie heb je er van gemaakt!
    Ik heb ook even over de heide gelopen, maar geen slangetjes gezien.

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby weer een mooi serie! Leuk om te lezen dat je schrijft dat het om een mannetje gaat. Ik weet dat in de Verenigde staten de mannetjes van sommige soorten ratelslangen, kousenbandslangen en rattenslangen ook het eerst uit de winterslaap komen. Ik had er nog niet bij nagedacht dat dit ook bij adders zo het geval kon zijn.
    groetjes,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig! Wat super dat je er al weer een gespot hebt,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi hoor die adder, was dit trouwens het Dwingelderveld, ik meende het landschap te herkennen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ghita, dit was niet in het Dwingelderveld, maar dat had prima gekund.
      Het is er wel in de buurt en ook op Dwingelderveld zijn wel Adders te vinden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  14. Volgens mij ken je ze straks allemaal bij naam, heerlijk om te lezen dat je ze nu al gezien hebt. Vandaag nog wel even aan je gedacht toen we langs B naar Mantingerveld reden. Zeker is dat het daar veel minder weer was dan op jouw topdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig moment om mee te maken.Ik benm een vogelaar maar kan ruim genieten van dit soort momenten en de fotos die jij daarvan maakt.
    bedankt daarvoor.

    Groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige foto's heb je kunnen maken van je eerste Adder dit jaar. Hij zal nu wel weer in zijn hol gekropen zijn met dit koude weer. Lekker dat je nog even van het lenteweer hebt kunnen profiteren.
    De foto's van het landschap vind ik trouwens ook erg mooi. Dat is toch typisch Drenthe!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik wilde er dit weekend van gaan genieten Coby,
    maar toen veranderde het weer weer in winterweer grrrrr......
    Maar wat leuk dat je alweer adders hebt gezien.
    ik zag er vorig jaar ook eentje maar het viel me tegen dat ie zo klein was. Leek net een paling hihi... Of zijn ze altijd zo klein? Ik heb er echt geen verstand van, maar je foto's zijn uitzonderlijk mooi.
    Foto 5 vind ik de mooiste omdat ik daar alles goed kan bekijken.
    Prachtige serie!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma, ja Adders zijn eigenlijk maar kleine slangetjes, je moet er niet
      naar zoeken met een Python in je gedachten :-)
      Maar ik vind ze wel heel fascinerend.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Whahahahahaha.... je moet er niet naar zoeken
      met een Python in je gedachten. Heerlijke reactie Coby.
      Nu weet ik dan ook waar ik moet zijn voor deze addertjes. Vorig jaar
      zag ik in een stukje natuur een enorme bossage met een bordje ervoor.
      Daar niets kunnen vinden maar 2 km verderop ineens wel.
      Jij hebt deze echt heel mooi in beeld weten te brengen.
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  18. Wow, mooie foto's! Geweldig dat je die adders zo kunt vinden en hebt kunnen fotograferen, ik heb er nog nooit een gezien... (woon dan ook in het verkeerde deel van Nl wat dat betreft).

    Hartelijke groet, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat geweldig om dit tegen te komen, Coby, en dan ook nog zo vroeg in het jaar. Je hebt 'm goed op de foto gekregen. Compliment, hoor. Zelf heb ik het niet zo op slangen. Ik weet nog dat we vroeger als kind voor ze gewaarschuwd werden als we in het gras langs de sloot liepen. Dat was waar nu de Randstad is. Helaas zie je ze hier niet meer. Volgens mij dan, want ik ga ze ook niet zoeken. Ik kijk wel naar jouw mooie foto's. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank voor al jullie reacties en commentaren.
    Leuk dat jullie de tijd en moeite hebben genomen om te reageren.
    Ik waardeer dat zeer en het inspireert me nieuwe blogs te maken.
    Met het huidige weer zal het overigens even duren voor er weer Adders te zien zullen zijn, ik ben dus blij dat ik Dinsdag meteen mijn kans heb benut.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ach ach ach. Appelvinken, adders..... of het allemaal maar niets is.
    En dan ook nog effe zo met dat tongetje. Het wordt nu tijd voor een nieuw toetsenbord, want door al dat kwijl van mij plakken de knopjes inmiddels een beetje ;-)
    Weer zo'n prachtig mooi blog. Precies de reden waarom ik zo graag bij jou kom kijken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh Coby, ik loop hopeloos achter, het is enig al die blogs, ik mag ze graag zien, maar soms is het gewoon niet bij te houden.
    Heerlijk dat je de adders weer gezien hebt, en mazzel dat je die mooie dag er op uit kon, want de opleving in het weer was wel erg kort, brrr we zitten weer midden in de winter.
    Sinds ik vorig jaar de adders voor het eerst gezien heb, kan ik met je mee voelen hoe blij je hier weer mee was. Super met dat tongetje! en ook de foto's van het gebiedje zijn erg fraai.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland