Stuifsneeuw

Ik word  helemaal blij als er in de winter sneeuw ligt, alles wordt zo mooi met zo'n wit laagje. Het geeft natuurlijk ook overlast en voor veel dieren is het geen pretje, maar ik geniet er  zeer van. In de nacht van zondag op maandag begon het hier weer te sneeuwen, fijne motsneeuw, die door de stevige oostenwind tot stuifsneeuw werd.
Stuifsneeuw is fijne, reeds gevallen sneeuw, die door de wind van de grond opwaait en elders weer wordt afgezet.



 
Stuifsneeuw kan ervoor zorgen dat schoongemaakte oppervlakten, zoals straten en ijsbanen, toch weer met een laagje sneeuw bedekt wordt. Op plaatsen waar het sneeuwtransport gehinderd wordt of waar luwte heerst, kan de sneeuw zich op hopen en zogenaamde sneeuwduinen veroorzaken, dat kunnen meters hoge duinen worden zoals in 1979 gebeurde, maar nu bleef het beperkt, relatief kleine sneeuwhoopjes die bijvoorbeeld  de sloten van mooie golvende randjes voorzag.


Het is best lastig om die sneeuwgolfjes duidelijk te laten uitkomen, er is weinig contrast en daardoor zie je niet zo gemakkelijk hoe groot of hoe dik het is. Het is wel een leuke uitdaging om te proberen hier aansprekende foto's van te maken. Het zijn typisch van die opnamen waar je niet altijd kans voor hebt en waarbij je gebruik moet maken van  de kans die je krijgt. Nu was het bewolkt, als de zon zou schijnen was de sfeer vast weer heel anders geworden.



Op het moment dat ik deze foto's maakte was er weinig wind, zodat de sneeuwduintjes ook niet meer groter  werden. Er was wel verschil in grootte, op sommige plekken was echt aanzienlijk meer sneeuw opgehoopt dan op andere plaatsen. Een mooi gezicht al die vormen en geeft ook wel een gevoel dat het echt winter is vind ik. Winters koud was het ook met een temperatuur op dat moment van -5 graden Celsius.




Hier en daar was echt wat meer sneeuw achter gebleven en waren er extra mooie vormen ontstaan.
In een sloot kan dat natuurlijk allemaal geen kwaad, maar je kunt je voorstellen dat het wel gevaarlijk is als dit soort sneeuwduinen zich op wegen gaan vormen.
Nu was het voor mij een mooi fotografie-onderwerp, waar ik me even op uitgeleefd heb met verschillende composities, weer een mooie oefening.



Ik kreeg er gaandeweg steeds meer lol in om al dat lijnenspel van de stuifsneeuw vast te leggen. Het is leuk als je met "fotografen-ogen"  kijkt, want dan neem je de omgeving veel bewuster in je op.
Heel vaak kom ik met heel andere foto's thuis dan ik oorspronkelijk voor ogen had of ik ga sowieso zonder plan op stap en laat me verrassen door wat ik tegen kom.


Stuifsneeuw blijft liggen op iedere plek waar het obstakels tegen komt of waar relatieve luwte is.
En zo vormen ook mollenhopen en graspolletjes van die obstakels en luwe plekjes, waar de sneeuw kan blijven liggen. Bovenstaande foto's vind ik zelf geslaagd en grappig dat je eigenlijk geen besef van verhouding hebt bij deze foto's, het lijkt wel een duinlandschap, terwijl het maar grasricheltjes en mollenhoopjes zijn.

Reacties

  1. Ik hou er ook van als er sneeuw ligt, dan is de wereld zoveel mooier ;-))
    Zeker zoals jij het hier laat zien Coby, prachtige serie van het winterslandschap.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby,...

    wat heb je de stuifsneeuw mooi
    in beeld gebracht..Prachtige vormen..
    Moedertje natuur is toch erg kunstig...
    prima blog..;)

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijke sneeuwblog, Coby, fijn dat je ervan hebt kunnen genieten, de witte pracht duurt nooit lang in ons landje. Ik genoot nu even lekker mee!
    Hartelijke groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou nou Cobie dit beheers jij wel hé !
    Ik had ook naar die randen aan de slootkant staan kijken maar het wordt altijd zo blauw bij mij wat kan ik daar aan doen ?
    Deze zfoto's zijn prachtig !
    groeten , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou eens kunnen experimenteren met de witbalans.
      Als je camera er over beschikt kun je het toestel ook
      instellen op een speciaal sneeuwprogramma.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Mooi, die slootkanten. Doet mij aan winters van lang geleden denken.
    Je hebt de sneeuwranden mooi vastgelegd. Geniet nog maar even van dit weekend!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je dat vindt, het gaf mij ook een wat nostalgisch
      gevoel, maar dat kwam volgens mij ook door de herinneringen aan 1979.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Wat een mooie natuurfoto's. Net of je er midden in staat. Ik voel zo de kou...

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Jeanine, ter plaatse was het ook echt heel koud,
      mooi dat het op de foto's ook zo overkomt.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Wat een leuk en creatief onderwerp, Coby. Ik zie dat het daar bij jullie ook al zo'n uitgestrekt en weids landschap is. Het is inderdaad een behoorlijke uitdaging om die sneeuwpatronen mooi in beeld te brengen. Geslaagde serie. Vooral foto 11 en 12 vind ik mooi. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Wat een leuke blog over sneeuw / stuifsneeuw. en de foto's vind ik ook heel origineel, de vormen die door de stuifsneeuw zijn ontstaan, prachtig. Net als jij heb ik twee weken lang genoten van de sneeuw, ik baalde een beetje dat ik niet nog een extra dag vrij kon krijgen deze week, dan was ik hier nog een stukje de polder ingegaan, nu heb ik alleen maar AWD-sneeuw foto's.
    Helaas gaat het dooien.....zou er nog een beetje winter terug komen in februari?
    Van mijn mag het.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En ik ben helemaal niet zo blij met al die sneeuw.
    Zal dan ook heel blij zijn als de weersverwachtingen uitkomen.
    Al hoewel we nu mooie plaatjes kunnen schieten.
    Dat laat je nu weer zien.
    Benn niet meer zo mobiel,leeftijd-ha,ha,
    Groet eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Great post. Nice atmosphere on your blog. I like it here. ;]
    Feel free to visit my blog. New images.
    If you like my picture like me on the fan page: https://www.facebook.com/pages/In-another-light/413836138693856
    I will be extremely grateful.

    Have a nice weekend. Yours. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig! Zo.n eenvoudig onderwerp levert prachtige foto,s op.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig hoe we ons toch steeds door dezelfde objecten laten inspireren. Mooi gedaan, Cobie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,

    sneeuw is anders helemaal niet zo gemakkelijk
    om te fotograferen maar ik geniet net als jij enorm van.
    Helaas is het morgen alweer afgelopen maar stiekum hoop
    ik dat we in het verloop van de winter nog een hele berg krijgen.

    Prachtig sneeuwduinen laat je ons zien en ook
    de verschillende vormen spreken boekdelen. Heerlijk dat je hier ook zo
    enthousiast over kan vertellen. Ik geniet lekker met je mee.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige opnames van het lijnenspel in de stuifsneeuw.
    Het is je bijzonder goed gelukt om de lijnen op een zeer fraaie manier in beeld te brengen.
    Compliment !!

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,

    Dit heb je heel erg knap gedaan! ik heb afgelopen week op het strand geprobeerd om structuren vast te leggen, maar het valt bepaald niet mee om daar sterke composities van te maken, jij bent daar goed in geslaagd, hier kan ik een voorbeeld aan nemen, petje af!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland