Jonge Ringmus wordt gevoerd

Ik heb dit jaar ontzettend veel jonge vogels kunnen observeren en fotograferen. Het kan natuurlijk komen omdat je er steeds meer oog voor krijgt, maar er zitten volgens mij ook gewoon heel veel jonge vogels in de buurt. Hoe het ook zij, ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt en veel foto's genomen.
Vandaag een jonge Ringmus die gevoerd wordt door een van de ouders.




Ik heb wel ontzettend veel bewondering voor vogelouders. Het is toch ongelofelijk hoeveel werk die moeten verzetten om hun kroost van voedsel te voorzien.



Ook al is hij al behoorlijk groot, de kleine  Ringmus stelt zich super afhankelijk op en papa of mama werkt zich een slag in de rondte om dat kleine bekkie te vullen.



Ringmussen lijken veel op Huismussen, maar ze houden zich wat meer op in de meer landelijke gebieden. Bij de Huismus zijn man en vrouw verschillend, maar bij de Ringmus hebben ze hetzelfde verenkleed. Zie ook Ringmussen lijken veel op mannetje Huismus
Het voeren gaat natuurlijk altijd door, goed weer of slecht weer, papa en mama Ringmus moeten er op uit om aan voedsel te komen. Het is dan ook geen wonder dat ze hun jongen ook wel mee nemen naar de voedertafel zodra dat kan.



Ook bij regen gaat het voeren dus gewoon door en dat is te zien op de foto's die ik eerder al heb laten zien in een blog met allemaal vogeltjes in de regen, maar ik vind ze ook weer leuk om in deze blog te laten zien en zonder regen zitten we de laatste dagen niet, dus het blijft actueel.
Zie ook Regen,Regen,Regen


Reacties

  1. Toch prachtig om dit alles voor je lens te krijgen Coby, dit is echt genieten van de eerste tot de laatste foto, en ik heb weer iets bijgeleerd! Nog een fijn weekend,
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o,wat heb je hier een mooie serie van gemaakt dat open bekkie dat klaar staat om het eten te ontvangen.hij mag er dan groot uitzien maar schijnbaar kan hij nog niet veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dat mooi in beeld gebracht Cobi, en dit is toch echt genieten met deze musjes :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een aandoenlijk tafereeltje! Interessante informatie ook weer.
    Echt genieten...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fraaie beelden van het voeren Coby, wat is dit schattig.
    Heb je deze foto`s door het raam gemaakt of zijn de Musjes niet bang voor jou?
    Fijn weekend,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Greet Deze foto's zijn door het raam gemaakt, maar het lukt soms ook wel om er gewoon dichtbij te zitten.
    Je merkt dat ze aan je aanwezigheid wennen. Dat geldt overigens niet voor alle soorten zodat ik dit soort foto's toch wel vaak van achter het raam fotografeer.(zo ook de Tjiftjaf bijvoorbeeld)
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fraai getekende mussen zijn dit toch, dat draagt bij aan nog meer kijkplezier bij deze foto's. Die laatste in de regen, ja, die verdienen het om nog een keer te plaatsen, zo mooi!
    Nr 2 en 3 vind ik nets iets minder in deze reeks, ik mis hier toch een beetje kijkruimte voor de musjes.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is weer een top serie Coby!
    Heel mooi vastgelegd en daar was je op het juiste moment bij aanwezig :-)
    Groet,
    Peter en janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Loes, grappig dat je 2 en 3 net wat minder vindt, ik vind ze juist extra leuk...
    Jij kijkt naar de kijkruimte en dan is het inderdaad wat krapjes, ik keek naar de uitdrukking van de vogeltjes. Ze kijken op beide foto's met precies eenzelfde uitdrukking, maar wel verschillend per foto, dat vond ik leuk, dat imitatiegedrag.
    Leuk dus hoe wij vanuit een verschillend idee naar deze foto's kijken. Bedankt voor je commentaar.
    En iedereen natuurlijk bedankt voor jullie reacties!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    Pracht serie, en dat allemaal in je eigen tuin, dat is genieten.
    Hier zitten steeds een paar koolmezen met hun kleintje, kan ik een poos naar kijken.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi deze serie.
    Ik heb hier ook veel jonge musjes en kan er uren naar kijken en heb er in de loop der jaren al zoveel foto's van gemaakt.
    Er zitten er hier soms wel 40 in een keer.
    Ringmusjes zie ik hier ook wel,maar geen jonkies gezien dit jaar in de tuin.
    Blijft genieten zoveel vogels in de tuin.
    gezellig weekend en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat onwijs leuk en mooi hoe je dit op de foto hebt mogen zetten. Dat is toch wat extra hoor zulke fotomomenten waarop jongen bijvoorbeeld te eten krijgen van de ouders. Het zijn de krenten in de fotopap waar we het toch een beetje voor doen. Een prima serie vind ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. altijd leuk hè...
    het blijft boeiend dergelijke tafereeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben even wat berichten aan het inhalen zonder commentaar te leveren maar bij deze wil ik toch wel even reageren. Ik vind dit zulke subtiel fraaie vogeltjes. Erg fraaie serie dit.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland