Groot plezier met een klein zwammetje

Het is weer herfst en dat is ook te merken aan de paddenstoelen die overal weer verschijnen. Ik verheugde me er op om me daar weer eens met de macrolens op te richten. Ik vond een fraai klein zwammetje en besloot daar maar eens een tijdje fijn mee te fotograferen.



Het kleine paddenstoeltje, volgens mij een mycena, zat op een dennenappel. Dat maakte het makkelijk om mijn fotomodelletje eenvoudig te verplaatsen en dat heb ik ook gedaan. Ik kon hem net even wat hoger plaatsen op een omgevallen boom en dat maakte het manoeuvreren voor mezelf makkelijker.
Hier boven een paar begin-opnamen van het fotomodel, even een paar plaatjes om te kijken hoe het licht is en of ik mogelijkheden zag om met dit zwammetje leuke opnamen te maken.




Het zwammetje is heel eenvoudig en ook weinig kleurrijk, dat betekent dat de omgeving een grote rol moet meespelen om er een interessant geheel van te maken. Doordat ik het zwammetje wat hoger had geplaatst kon ik mooi gebruik maken van de achtergrond. Het lukte om met het tegenlicht dat tussen de bomen doorkwam mooie bokehbubbles te maken, dat geeft meteen een heel ander beeld dan de eerste opnamen.




Voor nog wat meer variatie besloot ik om te kijken of ik gewoon wat meer kleur in de achtergrond kon krijgen en zonder bubbles. Een zachte rustige achtergrond met fijne kleurtjes. Er is nog geen overdaad aan herfstkleur, maar ik vond een takje met eikenblad dat al mooi geel was en wat het naar mijn idee goed doet in de achtergrond. Ik had nog de wens voor een beestje op de paddenstoel, maar die was niet te vinden en daar ik al een paar uurtjes bezig was geweest besloot ik dat het goed geweest was voor die dag.




Thuisgekomen had ik bij het bekijken van mij foto-oogst het idee dat er toch meer met het paddenstoeltje te doen was. De volgende ben ik opnieuw het paddenstoeltje gaan opzoeken, een van mijn opdrachten aan mezelf, was nog meer laten uitkomen dat het paddenstoeltje maar klein was. Het had vlak voor ik aankwam nog even flink geregend, dus het bos was behoorlijk nat. Dat gaf met de uitbundige zonneschijn prachtige bokeh in de achtergrond en liet het paddenstoeltje ook nog eens nietiger lijken. Het paddenstoeltje had nog wel kleiner in beeld gekund, maar ik ben best content met deze opnamen.





Ja en ik had dus ook de wens om een beestje op de paddenstoel te kunnen fotograferen. Af en toe ging er wel een minivliegje zitten, maar meest op de steel en daar waren geen mooie opnamen van te maken. Opeens was er uit het niets een klein spanrupsje en ook nog een heel mooi gekleurde. ik zette het beestje op de hoed en met dezelfde gang ging ie er weer af, zo ging dat een paar keer. Ik besloot er maar mee te stoppen want het moet ook niet ten koste van zo'n diertje gaan. Tot mijn stomme verbazing kroop het beestje daarna uit eigen beweging op het paddenstoeltje en kon ik toch nog deze opnamen maken. Lastig want het rupje was nogal beweeglijk en mijn sluitertijd aan de lange kant, maar met deze opnamen ben ik best blij en wie weet krijg ik nog wel eens een herkansing.

Reacties

  1. Heerlijk hè, dat gestoei met zo'n paddenstoeltje. We kunnen ons er de komende paar weken nog lekker mee bezig houden. Dit blog is weer inspirerend. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja paddenstoeltjes zijn erg leuk om je mee bezig te houden, er komen vast ook van mijn hand nog
      wel meer paddenstoelenblogjes :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. hoe je van zo'n klein, fijn zwammetje zulke prachtige foto's kan maken! goed gebruik gemaakt van de scherptediepte. Foto 6 vind ik een topper!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Hilde, het is een mooie uitdaging om een hele tijd met hetzelfde onderwerp bezig te zijn en te experimenteren. Als ik er niet zoveel tijd aan had besteed was foto 6 vermoedelijk ook niet ontstaan.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Om van zo iets fijns ,zo iets moois te maken vind ik wel een kunst met een hele grote K

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een schitterende en spannende serie geworden.Erg mooi!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Jij bent met een vergelijkbaar paddenstoeltje aan de slag gegaan als ik. Het heeft je mooie beelden opgeleverd. Ik denk dat jouw prullenbak ook behoorlijk gevuld is geweest, want je moet meestal behoorlijk veel verschillende opnamen maken voordat je tevreden kunt zijn. Dat hoort erbij. Het spelen met licht, bokeh bubbles en scherptediepte is behoorlijk tijdrovend. Ik ben benieuwd waar je volgende paddenstoelenblog over gaat.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Coby,

    Leuk om te zien hoe bewust je nu de achtergronden en omgeving in je foto's betrekt. Hoewel je nog steeds het registrerende belangrijk vindt, doe je dat nu op zo'n danige wijze dat je ook het kunstige erbij krijgt in je foto's. Je ziet vaak het één of het ander, maar zo verweven met elkaar is toch ook erg fraai. Heel knap dus hoe je met het licht gespeeld hebt en daardoor spannende achtergronden hebt weten te krijgen. Van de foto's met het ruspje is nummer de uitgesproken favoriet bij mij. Van alle andere is het erg lastig om een mooiste aan te wijzen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland