Nazomeren in het Lauwersmeergebied

Onlangs was ik met mijn zus weer eens een dagje richting het waddengebied.
In een vorige blog heb ik al laten zien dat we het wad bij Paesens -Moddergat hebben bezocht, een prachtig stukje Nederland. Maar ook zijn we naar het Lauwersmeergebied geweest om daar
naar  vogels te gaan kijken.


Ons eerste doel was  de Ezumakeeg, er is daar een uitkijkheuvel waar je mooi over het water kunt
uitkijken. Een goede verrekijker en eigenlijk ook nog een telescoop, is wel een voorwaarde om optimaal van de aanwezige dieren te genieten want de vogels zitten vaak niet echt dichtbij.
Net toen we ons met koffie en een broodje op een bankje hadden geïnstalleerd, trok het enige pittige buitje dat we hebben gehad over, dat werd dus koffiedrinken in de auto.

Watersnippen

Watersnip

In de vogelkijkhut van Ezumakeeg was het onder andere weer genieten van Watersnippen (gallinago gallinago) die zich goed lieten bekijken en fotograferen. De bovenste twee lijken vredig bij elkaar te zitten, maar in werkelijkheid zat de rechtse de linker wat uit te dagen. De onderste snip zie je wat ineengedoken naar boven kijken, een gevolg van lawaai door een overkomende F16-straaljager, zoals wel vaker waren die uitgebreid aan het oefenen.

Bontbekplevier met een poot

Bontbekken de ene met twee poten de ander met een poot

Volop opwinding was er bij de aanwezige mannen in de hut toen een Porseleinhoen (Porzana porzana) zich kort liet zien. Maar geen kansen op foto's en dus bleef het bij waarnemen en de leuke spanning van het zien van zo'n niet-alledaagse vogel. De camera heb ik vervolgens gericht op de pleviertjes en daar bleek thuisgekomen een bijzondere Bontbekplevier (Charadrius hiaticula) te hebben gefotografeerd, namelijk eentje met slechts 1 pootje. Hij kon zich daar prima mee redden en ik had het tijdens het fotograferen niet gezien, de afstand was ook wel groot dus het was niet zo vreemd dat ik het ter plaatse niet had gezien.

Een volwassen Bontbekplevier met korte oranje poten
Een jonge Bontbeklevier met vale oranje poten en heeft geen zwart op de kop en borst

Een jonge Kleine Plevier met langere poten geen witte wenkbrauw en een vaag gele oogring

Er waren heel wat pleviertjes, meestal wel redelijk ver weg, maar zo leuk om naar te kijken hoe ze druk heel en weer lopen te zoeken naar voedsel. Lastig uit elkaar te houden soorten vind ik, vooral nu er jonge exemplaren tussen zitten en  de volwassenen langzaam over gaan in winterkleed. Maar ik heb nu weer wat extra referentieplaatjes een jonge Kleine Plevier (Charadrius dubius) had ik bijvoorbeeld nog niet en al doende leer ik iedere keer wat bij.

Zilvermeeuw

Zilvermeeuw

Zilvermeeuw

We besloten ook nog even naar de Haven te gaan om een visje te eten en te kijken of daar nog leuke vogels waren. Vis was er voldoende, we hadden wel samen met een bord kunnen doen, maar met vogels was het een beetje karig. Hadden we vorig jaar nog Steenlopertjes(Arenaria interpres), nu moesten we het doen met uitsluitend meeuwen. Niks mis met meeuwen hoor en genoeg uitdaging om ze mooi vast te leggen. Vooral als de lichtomstandigheden snel wisselen zijn het lastige vogels om goed te belichten, bij middelste foto van de Zilvermeeuwen(Larus argentatus) is de borst dan ook een tikje overbelicht doordat opeens de zon er weer vol bij kwam.

Kokmeeuw

Kokmeeuw

Kokmeeuw

Kijk eens hoe prachtig deze Kokmeeuw (Larus ridibundus) is en hoe knap eigenlijk dat hij zo'n smetteloos wit verenkleed heeft. Dat moesten wij eens proberen om witte kleren zo mooi schoon te houden bij het lopen over slik.
Kokmeeuwen zijn als je ze goed bekijkt heel sierlijk en als ze er dan ook nog eens als een ballerina bij gaan staan, zijn het gewoon heel mooie fotomodellen.
Met de Kokmeeuw kwam er een eind aan een fantastische dag vertoeven in het waddengebied met mooie uitzichten en talrijke vogels. En altijd is zo'n dag anders, ook al bezoek je dezelfde plek.


Reacties

  1. heerlijk lijkt mij dat samen met je zus er op uit in de natuur,en dan ook nog tijd hebben om hiermee thuis te komen.(dat zou met mijn zus niet lukken).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, wij houden evenveel van de natuur, dus dat is geen enkel
      probleem en heel gezellig!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Mooie omgeving, Coby. Ik ben er ooit één keer (tekort) geweest. Wat heb je veel verschillende vogels gezien. Een mooie serie. De foto's van de meeuwen vind ik het mooiste. Wat is hij wit, hè. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is een prachtige omgeving, eigenlijk kom ik er ook minder vaak
      dan ik wel zou willen, maar des te leuker als je er dan eens weer bent.
      De meeuwen ben ik inderdaad wel tevreden over en blij dat ik het wit goed
      onder controle kon houden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Hoi Coby
    mooi die zee vogels het lijkt me een mooi gebied daar,
    het is een mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie hebben heel veel gezien op die dag in het Waddengebied. Toch nog heel wat vogels daar bij het Lauwersmeer. Leuk om zo samen met je zus er een dag er op uit te trekken en dat levert dus heel veel prachtige foto's op.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi die Zeevogels Coby, prachtige foto`s heb je weer gemaakt.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja super mooie serie dit met veel en hoog kijkgenot. Plevieren zijn vaak niet gemakkelijk te benaderen en de snip loopt mij het water van in de mond. Niet om ze op te eten natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby....

    Na het zien van jou blog loop ik ook warm voor dit plekje..
    mooie opname heb je kunnen maken...welke lens gebruik je??
    is het te doen met 420 mm?? 300 mm + 1,4 converter??
    jouw foto zijn in ieder geval mooi scherp...
    prachtig gedaan en prima belicht..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er vogels dichtbij zitten kun je je prima redden met 300mm en converter.
      Mijn ervaring is wel dat er ook vaak vogels zo ver weg zitten dat 500mm en converter nog aan de krappe kant is.
      Ik gebruik in de hut voornamelijk de 500mm.
      Kortom je moet een beetje geluk hebben, maar sowieso leuk om de Ezumakeeg maar ook Lauwersmeerhaven af en toe te bezoeken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Hoi Coby
    Dat was een leuk dagje uit. Spanning bij de mannen in de kijkhut.... waren er enkel mannen, of worden alleen mannen hyper als er wat te zien valt?
    Wat een beeldschone foto van de kokmeeuw ( de een na laatste). Prachtige pose, met de uitstaande veren, en het mooie rood van de snavel en de poten. Je inspireert me om ook weer eens op het strand te gaan kijken!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. º°♫♪º°
    Passei para uma visitinha.
    Estou encantada com suas fotos.
    Bom fim de semana!
    Beijinhos.
    Brasil
    ♫♪♪¸.•°`❤彡

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi gebied Coby en ook veel te zien.
    De watersnippen vind ik sowieso ontzettend mooi en
    de plevieren mogen er ook zijn.
    Jammer van de porseleinhoen, maar die pak je gewoon
    op een andere keer ;-)
    Meeuwen genoeg inderdaad en ook die heb
    heb je heel mooi vereeuwigd.
    Heel fijn weekend.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb vooral genoten van de watersnippen. Ze waren prima te bekijken en het was de eerste keer dat ik ze zo dichtbij kon zien. De Plevieren waren trouwens ook prachtig. Je hebt er weer een mooie serie van gemaakt!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pracht foto's Coby, mooi de watersnip.
    Die heb ik nog niet voor de lens gehad net zoal de bontvlek plevier die zie ik hier ook niet.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto's in een mooi gebied, mocht er als zuiderling ook enkele malen vertoeven en fotograferen. Jammer van het porseleinhoen, zou een mooie toevoeging aan deze post kunnen zijn. Volgende keer meer geluk.

    Gr.,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,
    Die watersnippen vind ik erg mooie vogels en wat lijkt het me fijn om die van zo dichtbij te kunnen zien, maar ook de bontbekpleviertjes zijn schatjes!
    En je laat zien dat ook van de doodgewone meeuwen prachtige foto's te maken zijn.
    Moet een heerlijke dag geweest zijn.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Coby,

    Altijd van als je vanuit een vogelkijkhut zulke foto's kan maken, waarbij de vogels zich totaal niets aantrekken van het geluid enz. Wederom de Snippen mooi in beeld, maar ook de bontbekken staan er lekker op. Ik heb ze helaas nog nooit gezien.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland