De Boomklever komt op bezoek

De Boomklever (Sitta europaea) komt regelmatig even een bezoekje brengen in de tuin en daarbij
heeft hij vooral oog voor de voederplaats.
In de broedperiode waren ze even uit beeld, maar nu ze hun kroost groot hebben komen
ze weer regelmatig even langs.



Boomklevers zijn ontzettend energieke vogeltjes, vaak brengen ze even flitsbezoekjes, waarbij ze snel  een of twee zonnepitten of een pinda uit het voer zoeken en dan zijn ze weer verdwenen.
Soms gaat dat aanvliegen en weer vertrekken zo snel dat ik alleen nog maar wat opspattende zaadjes in beeld heb, veroorzaakt door een wegvliegende Boomklever.



Het is dus nog een hele klus om deze beweeglijke vogeltjes goed voor de lens te krijgen.
Op een gegeven moment heb je door wat voorkeursplaatsen zijn waar ze even gaan zitten als ze
aan komen vliegen of weer vanaf vertrekken. Daar probeer ik dan gebruik van te maken en af en toe gaat dat goed of ze blijven net even wat langer zitten zodat er een foto te maken is. Maar er gaan ook heel wat mislukte opnamen regelrecht de prullenbak in.




Het zijn  kleine duveltjes die Boomklevers, als ze een andere vogel bij de voedertafel aantreffen, proberen ze die weg te jagen waarbij ze hun grote snavel even nadrukkelijk opentrekken. Als de andere vogels, zoals Huismussen, echter in overtal zijn delven ze het onderspit en wachten ze op het dakje of in de struiken op een herkansing.



Prachtige vogeltjes zijn het, een genoegen om naar te kijken. Ieder jaar hebben ze wel een nestje in een van de nestkastjes en blijkbaar is het een goede omgeving voor ze waar genoeg te halen is.
Er wordt wel eens gezegd dat je vogels niet in de zomer moet voeren, maar volgens mij weten vogels prima wat ze nodig hebben en zie ik ze ook wel insecten zoeken en in de broedtijd zie ik ze helemaal amper bij de voederplaats.



Met de zonnepitten gaan ze er meteen vandoor, die zetten ze klem in een spleet in de schors van een boomstam en hakken hem dan open om de pit er uit te kunnen halen. Ze komen echter ook graag bij de pindakaas en dat eten ze ter plaatse op. Zo blijven ze natuurlijk even wat langer op die plaats zitten en dat geeft mij de gelegenheid om foto's te maken. Als je een tijd rustig op een plaats zit trekken ze zich ook helemaal niets meer van je aan en kun je deze mooie gestroomlijnde vogeltjes prachtig bewonderen en fotograferen. Wil je meer informatie over de Boomklever, kijk dan even op deze blog.

Reacties

  1. Wat moet dat heerlijk zijn als je zo'n prachtige vogel in je tuin hebt, Coby. Een hele mooie serie weer, en vergroot helemaal. Dat zal beslist niet meegevallen zijn om ze te fotograferen. Wat dat 's zomers bijvoeren betreft las ik op de site van de Vogelbescherming dat de voordelen daarvan opwegen tegen de nadelen. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het kunnen dan vlugge duveltjes zijn,maar hoe vlug was jij dan?? volgens mij veel vlugger dan dat duveltje. het zijn fantastische opnames geworden,heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's. Klein maar stoer. Toch even stoer doen tegen de huismus bij de voederbak. Gr. Jochem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig uit eigen tuin deze hele mooie vogel een van mijn favoriete en idd pindakaas hebben ze graag allen jammer dat het zo plakt en dat je het dan terug ziet op de foto maar toch zou ik de beelden wel gemaakt willen hebben super en vooral die ene zonder boomklever :) !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Coby, wat heb je weer een mooie serie neergezet. heerlijk om deze vogeltjes zo lekker in je eigen tuin te kunnen bekijken! Heel leuk die opspattende zaadjes en prachtig die foto samen met de mus!
    Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's en een mooi verslag. Op dit moment zit ik samen met 3 Boomklevers in de tuin. Dus het verslag is voor mij heel herkenbaar! Misschien dat ik er ook wel meer foto's van ga maken. Nu even lekker genieten van deze prachtige vogels.

    Mvg, Jos
    Http://www.noordlaarderbos.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby
    mooi vogeltje is dat je ziet hem niet vaak.
    leuk dat hij bij jouw in de tuin komt.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zojuist de laatste vijf posts van je "ingehaald" met lezen. Met heel veel genoegen, en ik leer er altijd weer van.
    Wij hebben ook het genoegen elk jaar weer het boomklevertje in de tuin te zien.
    Maar door jouw mooie foto's kan ik hem nu eens heel goed van dichtbij bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk de boomklever in eigen tuin. toevallig zag ik hem hier van de week weer voor het eerst sinds heel lange tijd. Ook hier kwam hij wat van het zaad snoepen.
    Ik vind het prachtige vogels met dat roze en grijs.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige serie, leuk zo de boomklever in je eigen tuin.
    Foto's zijn allemaal heel scherp.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou hem graag eens vinden, maar heb hem in al die jaren nimmer gezien. Boomkruipers volop, maar klevers ho maar! Onnodig te zeggen dat je een zalige serie hebt geschoten die een compliment waard is...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby...

    ja soms zitten ze even op een voeder tafel, bij ons ook, maar ik heb
    hem nu al een poosje niet gezien..
    Mooie opnames heb je vooral de ene waar hij even een gesprek heeft met de
    de huismus om hem vriendelijk toch dringend te verzoeken het hazenpad te kiezen..
    de muis kijkt zo van opzouten jij..
    dus wie gewonnen heeft ik zou het niet weten.
    Het is idd een mooi kleurig vogeltje..
    prima van scherpte, goede compositie..

    Fijn weekend en lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig vogeltje. Ken ik alleen van plaatjes.. Heb hem hier nog nooit gezien.. Maar dankzij jouw prachtige foto's heb ik nader kennis gemaakt met de boomklever.. Fijne zondag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gaaf die Boomklever in je eigen tuin Coby.
    Ik heb welgeteld èèn Pimpelmeesje die elke dag een paar Zonnepitzaadjes komt eten, verder geen vogel te zien hier.
    Leuk ook die foto van de opspattende zaadjes,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fine views, birds are fascinating. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig Coby en ja... ze zijn ook heel beweeglijk. Hier bij ons zie ik deze vogeltjes niet, maar bij jou komen ze dus gewoon in de tuin. Leek me geweldig :-)
    Dat er vele foto's de prullenbak ingaan kan ik helemaal begrijpen want ik heb ooit een serie gemaakt van deze vogel en daar kon ook het merendeel van in de prullenbak.

    Echt heel gaaf deze serie Coby :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. :) Mooi, die foto met de opspattende zaadjes. Die geeft de snelheid van de vogel prima weer! Prachtige vogels zijn het en knap hoe je ze weer in beeld gebracht hebt. De foto met de mus laat zijn karakter heel goed zien. Dit is weer een serie om van te genieten!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby,

    Beweeglijke jongens zijn het inderdaad. Ik moet m'n eerste goede foto nog van ze maken; ik tel de foto bij de boshut in Twente niet mee. Vind vooral de foto met de confrontatie met de mus een erg fraaie.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Coby,

    Volgens mij heb je vogellijm gebruikt bij een aantal van deze platen.
    Dit is toch wel een erg lastig vogeltje om te fotograferen, maar je hebt hem er prachtig op staan.
    Wat ik zo mooi vind aan je foto's, is dat je op bijna iedere foto het oogje kunt zien.
    Meestal zie je dat bij boomklevers niet vanweg zijn zwarte masker.
    Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ze zijn weer helemaal terug, de Twietie Boomklevers. Altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Toch nog even hier een reactie achterlaten, want je hebt zulke mooiefoto's gemaakt van zo'n mooi vogeltje. Ik heb hem dagelijks in de tuin bij de zonnepitjes, maar deze vliegensvlugge gast krijg ik niet zo mooi op de plaat.
    Dus: Dank je wel Coby!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Coby,
    Wat heerlijk dat je de boomklever gewoon in eigen tuin kunt bewonderen en fotograferen. Je hebt er prachtige beelden van geschoten, waarbij ik de foto's zonder zaadje in de snavel toch wel net mooier vind dan die met, maar ja, zonder zaadjes geen boomklever in je tuin ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha Coby, ik heb ook aardig wat boomklevers in de volkstuin. Goeie tip om ze op te wachten. Andersom lukt het niet om ze scherp te vangen in beeld. oefening baaart kunst, dat dan weer wel. Fijn weekend!
    Berna.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland