Op zoek naar veren en Kostgangerboleten

Onlangs ben ik met Hannie naar de Witte Venen geweest om er te zoeken naar veren van de Grote Zilverreiger en  Kostgangerboleten. Prachtig nazomer weer zorgde er voor dat we met plezier een
hele morgen door een stukje van dit mooie natuurgebied hebben kunnen struinen.
Heerlijk is dat om je te laten verrassen door alles wat je op zo'n speurtocht tegen komt.

Witte Venen

De Witte Venen is een mooi natuurgebied in drenthe met diverse plassen en vennen en oude stukjes loofbos en boomwallen. Een gevarieerd gebiedje waar van alles te beleven is en waarvan ik iedere keer als ik er kom, bedenk dat ik er veel te weinig kom. Dit uitzicht hadden we toen op een bankje koffie en de zelfgebakken florentines van Hannie zaten te nuttigen.

Breeksteeltje

Gewone Fopzwam

Natuurlijk kwamen we ook allerlei andere dingen tegen toen we op zoek gingen naar de veren en de Kostgangerboleet. We zagen bij aankomst direct al drie Grote Zilverreigers maar daar heb ik geen mooie foto's van kunnen maken. Wel waren er paddenstoeltjes zoals het Breeksteeltje(Conocybe spec) dat op koeienmest groeit en de mooie Gewone Fopzwammetjes (laccaria laccata).

Kostgangerboleet

Pad

Al gauw kwamen we de eerste Kostgangerboleet(Boletus parasiticus) tegen. Een paddenstoel met een bijzondere leefwijze, hij groeit namelijk uitsluitend op Aardappelboleten. Wie er meer over wil lezen kan kijken op deze blog die ik helemaal heb gewijd aan de Kostgangerboleet.
Naast paddenstoelen zagen we ook dit piepkleine Padje en die wilden we natuurlijk ook wel even vastleggen.

Veer van de Grote Zilverreiger

We hebben beiden iets met veren en kunnen ze niet laten liggen, ik denk dat Hannie de meest fanatieke verenverzamelaar is en ze speurde dan ook grondig de omgeving af op zoek naar veren van de Grote Zilverreiger. En uiteindelijk kwamen we inderdaad thuis met diverse  Veren van de Grote Zilverreiger, prachtig zijn ze en heel zacht, we konden ons voorstellen dat er in vroeger tijden dames waren die ze droegen op hun kleding en vooral op hun hoedjes.

Rode koolzwammetje

Bekerzwammetjes


Het echte paddenstoelenseizoen is nog niet losgebarsten, de grotere soorten waren er amper, maar wel diverse soorten kleine paddenstoeltjes. Heel kleine Bekerzwammetjes met een doorsnede van ca 5mm en Rode Koolzwam, ook wel Amethistzwam (Laccaria amethystina)genoemd van slechts enkele cm. Een kunst om dat kleine spul er goed op te krijgen en omdat de lichtomstandigheden onder de bomen niet best was heb ik gebruik gemaakt  van een ringflitser bij de macrofoto's.

Roodbruine Slanke Amaniet

Heikikker


Op de knieƫn liggend voor een Roodbruine Slanke Amaniet (Amanita fulva), zagen we ook nog een heel klein kikkertje, ik denk dat het een Heikikkertje is. Grappig was ie zo met zijn open bekje en zo te zien had hij net iets eetbaars gevonden. En wat een schutkleur heeft zo'n beestje tussen de afgevallen bladeren.

Wieltje

Mycena

Ook nog twee soorten witte paddenstoeltjes, de ene soort is het Wieltje (Marasmius rotula), heel kleine fragiele zwammetjes met een mooi geplooid hoedje en heel dunne steeltjes. De andere durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik neem aan dat het een soort Mycena is, ze stonden in ieder geval mooi op een stronkje en fraai omgeven door bramenblad.

Witte Venen

Witte Venen

Tot besluit twee foto's die een mooi beeld geven van het loofbomenbosje, waar ook prachtige varens groeiden die al in herfstkleur begonnen te komen.
Het was  een prachtig gezicht hoe het zonlicht daar op scheen, ik heb dat niet helemaal naar wens kunnen vastleggen maar ben er toch wel tevreden mee.
Al met al hebben we een heerlijke ochtend in een stukje natuur doorgebracht dat ik toch echt vaker wil gaan bezoeken.

Reacties

  1. Wat een mooie zwammetjes allemaal en dat dat padje zo mooi bleef poseren! Heerlijk zo te wandelen.
    Nog even en mijn vakantie begint, ga ik ook weer op zoek naar vergelijkbare plekjes!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, prachtige foto's van de paddestoelen. Mooie namen hebben ze! Van sommige had ik nog nooit gehoord, zoals breeksteeltje.
    Ik verheug me al op je volgende herfstblogjes...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je al veel paddenstoelen gezien, Coby. Ik heb eigenlijk nog niet zo gezocht. Prachtige serie. Ik kan me voorstellen dat je je in allerlei bochten gewrongen hebt om ze er op te krijgen. Zo klein als ze zijn. Jammer van je zilverreiger. Er zitten er hier (omgeving Nieuwkoop) ook een aantal. Vaak te ver weg. Je moet net een beetje geluk hebben om ze te kunnen fotograferen. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een leuk verslag geworden van een gezellig ochtendje. We hebben best veel paddenstoelen gezien en de kostgangerboleten waren talrijk. En veren van de Zilverreiger, die zijn echt zo mooi en zacht. Het is leuk om daar zo rond te struinen,met verder niets en niemand die ons stoorde tijdens onze wandeling door het bos. Neus naar de grond gericht en maar speuren naar moois. En wie goed kijkt, zie veel. Zo is het maar net.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig gevarieerd blogje, met veel mooie foto's Coby.
    Ik moet ook maar weer eens op paddenstoelen jacht.
    Je tweede foto vind ik bijzonder mooi.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's van de paddenstoelen, die kikker vind ik ook prachtig.
    De herfst is nu echt begonnen.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wij waren gisteren ook in het bos
    er zijn ook daar al best wat paddenstoelen..
    Mooi gebied waar jullie zijn geweest en je hebt
    er ook al prachtig soorten paddenstoelen vast kunnen leggen...
    ook niet jaar word dit niet mijn ding, kan niet op mijn knieƫn
    liggen dus moet ik maar weer genieten van de foto's van mensen die ze met ons delen..bedankt!
    prima blog

    Gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herfst, de sfeer straalt er vanaf, mooi samengesteld en heerlijk gevarieerd. Leuk om zo mee te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi Coby, juist die kleine zwammetjes zijn zo mooi. De eerste is al meteen heel fraai en voor mij totaal onbekend. Ik heb gisteren ook gezocht naar paddenstoelen, maar er stond nog niet veel. nu regent het flink dus dat zal wel helpen.Jij weet ook al die namen, ik ga daar dit jaar wat meer mijn best op doen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toevallig weet ik van deze de namen, maar ik vind het ook lastig
      om zpaddenstoelen op naam te brengen. Maar ieder jaar probeer ik eer weer een
      aantal bij te leren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. wat een soorten zijn jullie al tegen gekomen dit is toch kompleet herfst,heel mooi,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toppie Coby, wat fijn dat je zoveel namen van paddenstoeltjes weet.
    Leuk het Kikkertje en de Pad, mooie bijkomstigheid van zoeken naar veren.
    Je hebt je weer lekker uitgeleefd met je macrolens en ook de overzichtjes zijn leuk, lekker gebied om te struinen lijkt mij,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Coby,

    Knap hoor, zoveel kennis van paddestoelen. Vogeltjes zijn vaak al lastig om goed te benoemen, maar de florawereld is helemaal een ramp voor mij.
    Maar dat betekent niet dat ik er niet van kan genieten, maar voor de foto's kom ik toch wel bij jou kijken;-)
    Prachtige serie weer, heerlijk.

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat determineren is overal hetzelfde, veel oefenen, boekjes er bij
      foto's maken etc.
      En op een gegeven moment ga je de kenmerken onthouden en herkennen.
      Het is wel slim om je gewoon bij de vogels te houden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Je hebt de eerste paddenstoelen al weer op de foto zie ik en hoe fraai staan ze er bij. Krijg gewoon zin om ook weer eens op paddojacht te gaan. Een heel mooie serie...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Coby weer een topblog met topfoto's van vooral paddenstoelen. Ik vind ze heel mooi maar zo moeilijk op naam te brengen. Moet me er toch meer in verdiepen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De paddestoelen zijn er dus weer.
    Mooie serie.
    Groet eilandstaete

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor al jullie reacties.
    Altijd weer leuk dat zoveel mensen de moeite nemen om een berichtje achter te laten.
    En ik begrijp wel dat ik niet de enige ben die het op naam brengen van paddenstoelen lastig vind.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En toch heb je al heel wat soorten en soortjes gezien Coby.
    Wij zijn nog steeds niet in Drenthe geweest, maar dat komt wel.
    Heerlijk dit najaarslogje, en ik ehb dan ook echt weer genoten.
    Ook weer twee nieuwe namen voor mij: Rodekool zwammetje en Breeksteeltje.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jullie hebben daar in Drenthe toch wel veel mooie gebiedjes, maar ach, ik mag hier in de omgeving ook niet mopperen.
    Leuk, weer paddestoeltjes! ik ben ook al weer op pad geweest, die aardappelboleten groeien hier veel op de zandgronden, maar kostgangers, nee, die zijn er niet, en dat is nou juist zo'n boeiend verschijnsel.
    Het kikkertje lijkt je breeduit toe te lachen, enig!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je zal toch nog eens naar Drenthe moeten komen,
      daar is geen ontkomen aan :-)
      De kostgangerboleten doen het goed op deze plek en
      lijken zich zelfs uit te breiden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  19. Lees regelmatig met plezier je blogs die in "mijn Natuurkrant" verschijnen.
    http://paper.li/BenVld/1315693858?utm_source=subscription&utm_medium=email&utm_campaign=paper_sub

    Las dat je een ringflitser hebt gebruikt om de paddenstoelen op donkere plaatsen te fotograferen. Zelf fotografeer ik met een gorillapod http://joby.com/gorillapod en een afstandbediening. Met een diafragma van F32 maak je in de donkerste bossen goed belichte foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie.
      Inderdaad kun je natuurlijk ook een statief, rijstzak
      of gorillapod gebruiken en dan afstandsbediening.
      Met ringflitser heb je meer bewegingsvrijheid.
      Verrassend trouwens dat je zo'n enorm F-getal gebruikt,
      dat is het proberen nog eens waard.
      Leuk om alle mogelijkheden eens ter plaatse te benutten.
      Daar kan nog wel eens een blogje aan besteedt worden.
      Natuurkieker Coby















      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland