De Kruisspin- Araneus diadematus

De Kruisspin (Araneus diadematus) is waarschijnlijk wel een van de bekendste spinnen die we in Nederland kennen. Het is een spin die behoort tot de familie Wielwebspinnen (Araneidae).
De kruisspinnen zijn aan het eind van de zomer en in de herfst het best te zien omdat ze dan veel grotere webben maken, die vaak ook nog eens beter zichtbaar zijn in de herfst door dauwdruppels.


De Kruisspin kent een grote variatie in kleur, ze zijn er van bleek geelbruin, roodbruin en er zijn er die zo donkerbruin zijn dat ze haast zwart lijken te zijn.
Ze hebben echter allemaal het kenmerkende kruispatroon, waar ze ook hun naam aan te danken hebben.
Dat kruisspatroon wordt omgeven door een golvend bladpatroon, dat soms heel goed te zien is, maar ook wat meer vaag kan zijn.



Een volwassen Kruisspinvrouwtje kan een web maken van wel 60 cm en iedere dag wordt er een nieuw web gemaakt. Dat moet omdat de draden uitdrogen, het web vervuild raakt of het raakt beschadigd doordat er een tegenstribbelende prooi in is gevangen. Webben in tuinen worden ook vaak beschadigd door toedoen van mensen, al dan niet opzettelijk. Een spin heeft gemiddeld 20 minuten nodig om zo'n mooi wielvormig spinnenweb te bouwen.



Aan het einde van de zomer is de kruisspin volwassen. De vrouwtjes blijven in hun web terwijl mannetjes naar een vrouwtje op zoek gaan. De paring is voor een mannetje een hachelijke zaak; hij moet omzichtig te werk gaan om niet als prooi gezien te worden. Het mannetje is aanmerkelijk kleiner dan het vrouwtje en moet haar laten weten dat hij geen prooi is. Het vrouwtje stopt met jagen en sterft vaak korte tijd nadat haar eiercocon is afgezet.


De eieren overwinteren; in de lente komen de jonge spinnetjes tevoorschijn, ze hebben een kenmerkende gele lichaamskleur en houden zich de eerste dagen op in een van spinsel gemaakt nest. De jonge kruisspinnen of spiderlings leven de eerste tijd van het voedsel in hun dooier; hier doen ze ongeveer 7 tot 10 dagen mee. Daarna klimmen ze zo hoog mogelijk in een plant en laten ze uit hun achterlijf een lange draad de lucht in zweven. Zo verspreiden de kleine spinnetjes zich door de lucht en kunnen honderden meters verder terechtkomen.


Doordat ze relatief groot kunnen worden, een vrouwtje Kruisspin tot 17mm, zijn het ook prachtige fotomodellen. Meestal zitten Kruisspinnen ook  mooi midden in het web en als ze dan ook nog in je eigen tuin zitten, heb je alle apparatuur bij de hand om even lekker te experimenteren. En dat heb ik dan ook gedaan, spelen met kleuren en met het licht om zo te proberen wat originele foto's van deze veel voorkomende spinnensoort te maken.



Ik vind het steeds weer spectaculair om te zien  hoe een spin een prooi vangt en die vervolgens in korte tijd helemaal in spindraden wikkelt tot een compact en makkelijk te vervoeren pakketje.
Het valt nog niet mee om dat proces mooi vast te leggen, maar over de foto's hier boven ben ik heel tevreden.
De komende tijd is er nog veel mogelijkheid om spinnen te fotograferen en ik hoop ook nog mooie bedauwde webben tegen te komen. Het zijn van zichzelf al kunstwerkjes, maar als ze dan ook nog volhangen met druppels, vind ik het helemaal top.

Reacties

  1. iedere keer verbaast je je toch weer dat de natuur zo onmetelijk mooi is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijnde Zem van Spinrag vind ik dit uiteraard een schitterende blog. Prachtige foto's ook. Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ja dit moet wel een blog naar jouw smaak zijn :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Ik vind het ook heel mooi om ze bezig te zien, Coby. Kan daar tijden naar kijken. De spinnen en ik hebben één afspraak: als ze over mijn tuinpaden webben maken, haal ik ze weg. Verder mogen ze buiten overal blijven zitten. Je hebt er een mooi blog van gemaakt. Ik vind dat je het doorschijnende van de poten ook goed laat uitkomen. Heel mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt een redelijke deal gemaakt met de spinnen vind ik.
      En ja het is zo leuk om naar hun gedrag te kijken, alhoewel
      ze ook tijden stilletjes midden in hun web kunnen zitten soezelen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Hoi Cobi...

    Deze serie is je prachtig gelukt..
    vooral nu kun je op je gemak proberen er originele
    opnames van te maken...
    Dat is je goed gelukt...
    samen met de tekst is het weer een mooie informatieve
    blog geworden, met originele spinnen opnames, mijn favoriete opnames
    zijn foto 6 en de aller laatste..prachtige gedaan..

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie van de spinnen Coby, stuk voor stuk toppers.
    Ik vind het altijd geweldig hoe ze een rag maken en een prooi inpakken.
    Ik houd van spinnen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby
    mooie foto's van die spinnen en lekker leerzaam,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fascinerende dieren zijn het toch. Ik vind het ook boeiend om ze te observeren. Je hebt er weer een mooie serie van gemaakt met interessante informatie. Echt een blog voor een herfstdag!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie serie van de kruisspin met telkens een andere achtergrond en op de laatste met een mooi pakketje ;-))
    GR. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    Wat een leuk blog met al die wetenswaardigheden. Ik heb ook nog spinnen foto's klaar staan, want het is nu inderdaad de tijd. Het inpakken van de prooi gaat erg snel en het web en de spin bewegen dan zo, dat het eigenlijk niet te fotograferen is. Mooie foto 's maar de laatste twee zijn echte toppers.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hele mooie serie Coby, goed scherp en vooral de achtergronden met zacht bokeh zijn erg mooi. Leuke en leerzame informatie erbij ook.
    Gr.,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow! Beautiful shots Coby! I really enjoyed these pictures especially #7, #8, #9 & #10, amazing!

    Thanks for this interesting post.
    Kind regards,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi, Coby, daar ben ik weer en val languit in de spinnenwebben. Leuk zoals je ze op de plaat hebt gezet met een goed verhaal erbij. Er zijn nog altijd mensen die zich afvragen waar al die spinnen schijnbaar plotseling vandaan komen. Hebben ze een heel jaar lang niet om zich heen gekeken. Misschien zijn er nog wel volksstammen die denken dat het spinnen kan regenen, ha, ha.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is toch werkelijk zo dat je ook wel heel goed moet opletten wil je al het kleine spul om je heen ontdekken.
      En de spinnen lijken ook wel opeens allemaal te verschijnen,maar wie goed gelezen heeft weet nu dat ze er al vanaf het voorjaar waren...
      Dat het ook nog spinnen zou kunnen regenen is wel een heel spannende gedachte en ben blij dat het bij een gedachte blijft.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Geweldig die foto's en dan ook nog die info erbij: super.
    Vooral de tegenlichtopnames vind ik erg mooi.
    Hartelijke groeten, Marion



    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hele mooie serie. Nu de herfst er is, kunnen wij ons weer met dit soort macrofotografie bezighouden. Het gekke is,als je een spinnenweb, met spin zoekt, zie je ze vaak niet. Ik ga de komende tijd lekker verder zoeken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Coby,

    Weer een lesje geleerd. Moeder spin legt het loodje als ze haar cocon met nakomelingen kwijt is. Hier in de tuin zaten er ook heel veel. Soms hing ik er zelf in.
    Wat een sterke kleefdraden zijn het. Een ander insect maakt geen schijn van kans meer. Als ik zie hoe het ingewikkeld zit.
    Je hebt leuk gespeeld met het licht en de achtergronden. Zitten mooie tussen. En inderdaad de parelsnoertjes zijn altijd mooi.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,

    het stikt hier werkelijk van de spinnen,
    maar ik kan de hip niet krijgen om ze te gaan fotograferen.
    Mijn ega doet dat wel maar ik vind het nog steeds niet echt je van het brrrr.....
    Wel zie ik zoals op je foto's, meer details en ik leer er ook van. Ik hoop dat mijn spinnen angst (die ik toch wel wat heb) zo beter onder controle te krijgen is.
    Je foto's zijn in ieder geval wel heel erg mooi!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, die spinnenangst is te overwinnen hoor, ik ben er ook niet zo'n
      held mee, maar zolang ik ze goed in de gaten kan houden durf ik wel :-)
      Gewoon doen, ze zijn zo prachtig om te fotograferen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. Erg mooi gefotografeerd die spinnen met web!
    Ik heb er ook twee op het dakterras en let goed op dat ik het web niet beschadig.
    Kan er naar blijven kijken hoe ze haar prooi inpakt en dan eerst het web gaat repareren.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor jullie reacties en commentaren.
    Ik begrijp dat ik beslist niet de enige ben die het leuk vind om spinnen te fotograferen.
    Ik ga er de komende tijd ook nog wel weer mee aan de slag en hoop zoals gezegd ook nog op mooie bedauwde webben.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Coby, ik haak even in op je laatste opmerking: nee, je bent zeker niet de enige die het leuk vindt om spinnen te fotograferen. Haha, vroeger pakte ik de ragebol, nu de camera ;-) Ze zijn ook zo ontzettend fotogeniek. Je laat hier een topserie zien, allemaal zo mooi, daar kan ik geen favoriet uitkiezen.
    Groetjes en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Spinnen zijn zo leuk, heel veel overal. De eerste foto is wel zielig voor de wesp....
    Dank je voor al het moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige foto's, maar t verbaast me echt hoeveel mensen er dol op spinnen blijken te zijn. Ik sta namelijk doodsangsten uit, deze tijd van t jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland