De Blinkerd/Oude Diep - een mooi natuurgebied

De Blinkerd is een natuurgebied dat tegen het terrein aan ligt van een vuilverwerkingsbedrijf. Dat is een vreemde combinatie en eigenlijk zou je dat bedrijf daar niet willen hebben, maar men investeert mede in de aanleg en onderhoud van een natuurterrein en ik moet zeggen dat ik er graag kom en steeds weer word verrast door wat ik er aantref. Het Oude Diep is een beekje dat door een deel van Drenthe loopt en die grotendeels zijn meanderende vorm weer terug heeft gekregen en ook door het gebied van de Blinkerd loopt.

Rietorchis

Rietorchis

Onlangs ben ik er met fotografeergenoten naar toe geweest om onder andere de Rietorchissen die daar bloeien te bewonderen en natuurlijk te fotograferen. Tientallen stonden er nog dus dat was heerlijk vertoeven daar, maar er was nog veel meer moois te beleven.

Aardhommel

Sluipvlieg

Er bloeiden ook hemelsblauwe Geraniums, die in combinatie met een insect en een zacht getinte achtergrond, wat mij betreft een perfecte combinatie opleverden voor mooie plaatjes. Sowieso was het licht best aangenaam met een beetje gesluierde bewolking, dus niet te hard.

Blaassilene

Blaassilene

Vroeger was de Blaassilene een overal algemeen voorkomende plant, maar tegenwoordig is hij een stuk zeldzamer geworden. In dit natuurgebied komt hij echter nog volop voor en dat vind ik fijn, want het is een van mijn favoriete bloemen om te fotograferen. Kijk maar eens hoe fraai deze bloemen zijn en ook als ze helemaal uitgebloeid zijn, is het leuk om de zaaddozen vast te leggen.

Vrouwtje Icarusblauwtje

Bruine daguil

Vlinders zijn natuurlijk ook altijd opnieuw een dankbaar foto-onderwerp. Het Icarusblauwtje was de jongste al niet meer, zo te zien aan zijn rafelige vleugels. Ik vind zo'n aftandse vlinder eigenlijk vaak nog mooier dan een volledig gaaf exemplaar. De Bruine Daguil is een overdag vliegend nachtvlindertje. Hij is vaak slecht te benaderen en kruipt graag weg tussen de vegetatie, maar als het lukt om hem goed vrij op de foto te krijgen en het liefst ook nog met een beetje gespreide vleugels, dan zie je dat het een prachtig gekleurd vlindertje is.

Vrouwtje Stekelpootroofvlieg
Vrouwtje Stekelpootroofvlieg legt eitjes

De meest bijzondere vondst was ongetwijfeld de Stekelpootroofvlieg (Machimus athriticus), een zeer zeldzame roofvlieg.Vorig jaar heb ik hem voor het eerst gezien en nog wel op twee verschillende plaatsen in Drenthe. Hij komt voor in de oostelijke helft van Nederland en vorig jaar zijn er maar een dertigtal waarnemingen van gedaan. Het is leuk als je zo'n bijzondere vondst doet en ik moet zeggen dat het mede door het fotograferen zo is, dat je dan uiteindelijk weet wat je hebt gezien. Ook bij deze vlieg kon ik thuis op de computer pas constateren dat het om de Stekelpootroofvlieg ging en later is dat ook bevestigd door een deskundige van www.waarneming.nl
Het insect dat mijn weblog siert is ook een roofvlieg, met de naam Machimus atricapillus en is verwant aan deze zeer zeldzame Stekelpootroofvlieg(Machimus arthriticus).

Vrouwtje Grote Keizerlibel in vlucht

Vrouwtje Grote Keizerlibel bezig om eitjes af te zetten

Regelmatige volgers van mijn weblog weten wel dat ik een liefhebber ben van Libellen en ook in dit natuurgebied kom je ze volop tegen, sterker nog, de meeste van mijn libellenfoto's heb ik in dit natuurgebied gemaakt. Deze keer heb ik me vermaakt met een vrouwtje Grote keizerlibel, die bezig was eitjes af te zetten op de waterplanten. Een van mijn uitdagingen is om dan ook een mooie foto te maken van een libel in de vlucht, vaak mislukken dan de meeste van die foto's. Deze keer had ik me daar helemaal niet speciaal op gericht maar lukte het wonderwel per ongeluk met een " lucky shot" .

Ooievaar aan het foerageren
Het water spettert rond tijdens de maaltijd

Langs het Oude Diep liep ook een Ooievaar te foerageren en pikte de ene na de andere slak uit het water. Dat was een mooi gezicht en je vraagt je af hoeveel slakken  zo'n grote vogel nodig heeft voor een maaltijd.
En zo is er in dit gebied altijd wel wat te beleven, wat ik niet kan laten zien is de Wielewaal die vlak voor ons uit de berm opvloog, o wat zou ik die knalgele vogel graag eens op de foto zetten, meestal  blijft het bij horen, nu hebben we hem uitgebreid kunnen zien vliegen, maar geen kans op een foto.

Reacties

  1. Een serie vol met aangename verrassingen!
    Wat me het meeste opvalt aan deze beelden zijn de prachtige zachte kleuren, je had idd het meest voorbeeldige licht.
    Een geweldig lucky shot, die libel in de vlucht, ik heb het vaak geprobeerd, beslist héél moeilijk, en dan heb je ook nog zo mooi die zachte witte bloemetjes erbij, die maken de foto van de eierafzettende libel ook zo bijzonder.
    De blaassilene vind ik een erg mooi plantje, vlgs mij heb ik het ook wel eens gezien, ga er dus voortaan nog beter op letten.
    Een fijne, mooie en leerzame serie!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's van al die bloemen met die mooie kleuren.
    Blijkt dat ik nu ook beter op moet letten met die roofvlieg met die grote ogen.
    De Vrouwtje Icarusblauwtje heeft we hele mooi kleuren.
    Heb er weer van alles bijgeleerd.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ken het gebied niet, maar er is genoeg te zien en te fotograferen.
    Mooi al die vlinders en libelles, mooi op de foto gezet.
    De blaassilene is inderdaad een hele mooie bloem, nooit gezien.
    Schitterend.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die libelle in de vlucht wat heb je die mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Coby,

    Prrachtige libellefoto's.
    Heel mooi gelukt en prachtig scherp.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby wat heerlijk om zo`n mooi gebied bij je in de buurt te hebben, ik zou er graag eens rondstruinen maar dat is wel erg ver fietsen!
    Wat maak je toch prachtige foto`s, ik ben heel blij dat ik ze mag bekijken.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby, een prachtige macroserie. De aardhommel vind ik het mooist; prachtige kleurencombinatie. Ook de tweede van de rietorchis is extra mooi. En ja, het lucky shot; poeh, mij nog niet gelukt.
    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor jullie reactie. @greet er is daar op fietsafstand een leuke familiecamping en een paar dagen Drenthe is best leuk, kom je mij misschien ook wel tegen:)
    @Robert welkom op mijn weblog
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh is de blaassilene er weer? Mooi zo dan ga ik van die mooie ballonnetjes ook weer mooi werk schieten net als jij. Wat heb je de libel mooi in de vlucht weten te schieten zeg! Om nog maar te zwijgen van de rest van het macrowerk en ook nog de ooievaar zalig weten te vangen. Die ontglipte me gisteren helaas..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mens dat " lucky shot" van de grote keizerlibel is prachtig.
    Hoe vaak ik dat al niet geprobeert heb???
    en het lukt nooit...dus petje af.
    grappig dat jij ook iets hebt met gerafelde vlinders.
    Ik zie ntuurlijk ook graag gave...maar zo`n doorleefd exemplaar is prachtig.

    mooie serie Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldige serie .
    En zo mooi de Libelle in de vlucht.
    Super.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie afwisselende serie. DE bloemen zijn super, maar de topper is de libel in vlucht, ontzettend knap hoe je die er zo mooi op hebt gekregen.
    De ooievaar is een mooie afskluiter, jammer dat bij de laatste foto een stukje van het dier zelf er niet helemaal op staat.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland