Torenvalk succesvol op jacht




De laatste weken kom ik veel Torenvalkjes tegen, vermoedelijk zitten daar ook trekkers bij uit Scandinavie, want de voorbije zomer zag ik er een stuk minder.
Onlangs heb ik een Torenvalk kunnen observeren bij het jagen. Het Torenvalkje stond vlak naast de weg te "bidden" in de lucht. Toen er een auto langs kwam heb ik snel van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de auto uit te glippen en er achter te gaan staan. De camera op het dak en bijna ongezien kon ik de verrichtingen van de roofvogel volgen en vastleggen. Plots schoot hij omlaag en greep een mol uit een verse mollenhoop.

De Torenvalk helpt zijn prooi vakkundig aan zijn eind

                      
Hij ging eerst rustig rondkijkend de mol doodkneden met zijn klauw. Die onverstoorbaarheid vind ik erg bijzonder, hij laat zijn concurrenten op deze manier mogelijk in de waan dat ie prooiloos zit te niksen.



De Torenvalk scheurt stukken van zijn prooi


Vervolgens begon hij bovenop de mollenhoop aan zijn forse maaltijd. Onvoorstelbaar eigenlijk hoeveel kracht er in zo'n vogelsnavel zit. Hij trok moeiteloos grote stukken van zijn prooi en het ging met huid en haar naar binnen.


Met breed uitgevouwen vleugels wordt de prooi beschermd
 

Na een tijdje ging hij opeens weg van de mollenhoop met zijn prooi en ging in het gras zitten met zijn vleugels helemaal uitgespreid, alsof hij zijn prooi wilde beschermen.
Dat bleek ook zo te zijn, want toen ik rond keek waarom hij opeens dat gedrag vertoonde, zag ik een ander Torenvalkje boven hem "bidden". Uiteindelijk vertrok de concurrent toen die begreep dat een gezamenlijke maaltijd er niet in zou zitten. Al met al een mooi avontuur.


De concurrent


Let er overigens ook nog even op het fraaie verenkleed van de Torenvalk. Ze zijn veel kleurrijker dan je denkt als je ze in de lucht ziet "bidden". Als je ze zo tegen het licht in ziet hangen in de lucht lijken ze egaal, donker gekleurde vogels. Maar ze zijn dus warm oranjebruin met grijze tinten.



Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland