Natuurkieker - Terugblik 2010

De laatste dag van het jaar is een goed moment om terug te kijken naar wat geweest is, een terugblik op 2010 in dit geval. Voor mij was dit een jaar met nieuwe initiatieven zoals het opzetten van de Natuurkiekerblog.
Verder ben ik me naast vogels, ook serieuzer gaan richten op alles wat ik verder in de natuur tegen kom.
 Dit heeft geleid tot 415 verschillende soorten levende organismen. Dat lijkt misschien veel, maar als je weet dat er in Nederland bijvoorbeeld alleen al ruim 2000 verschillende nachtvlinders voorkomen, dan weet je dat ik nog maar heel weinig heb gezien...



In 2010 heb ik 118 verschillende vogels gezien. Een van de mooiste ontmoetingen vind ik deze zingende Veldleeuwerik op een paaltje. Normaal zingt een Veldleeuwerik heel hoog in de lucht en zie je als je goed kijkt alleen een stipje. Het is dus bijzonder dat dit mannetje zomaar vlakbij  op een paaltje zijn prachtige zang zat te vertolken in het zachte avondlicht.


Onverwacht stond ik dit jaar ook oog in oog met een klein jong ondernemend Vosje.  Zomaar midden in het veld een spelend vosje, was iets dat ik nog nooit gezien had. Over de Vos wordt nogal verschillend gedacht en niet iedereen is even blij met dit roofdier, maar als je het van zo dichtbij kan waarnemen, is dat toch wel een geweldige ervaring. 



Veel mensen houden van vlinders, ze zijn ook een dankbaar onderwerp om te fotograferen. Het Icarusblauwtje is een zeer algemeen voorkomend vlindertje. Ik vind ze heel mooi en kan er gewoon niet met een fotocamera langs komen zonder er een foto van te maken.



Libellen zijn interessante dieren om te volgen, het uitsluipen van een libel uit de larvehuid is een bijzonder schouwspel, waar ik erg van kan genieten. Daar zal ik vast in 2011 nog wel een keer een berichtje aan wijden.  Dit jaar heb ik voor het eerst Bandheidelibellen gezien, een prachtige soort met karakteristieke donkere vlekken in de vleugels waar ze hun naam aan te danken hebben.


De nachtvlinders vormen een hele grote familie, waarvan er in Nederland ruim 2000 bekend zijn, zo'n 1400 horen tot de microvlinders, hele kleine nachtvlindertjes.  Er zitten hele mooie soorten onder de nachtvlinders en ook nogal wat rupsen mogen er zijn qua schoonheid. Een van de mooiste rupsen is volgens mij de rups op de foto hierboven. Het is de rups van de Witvlakvlinder die zelf een stuk minder opvallend is.


Ook op kevergebied is er een wereld voor me open gegaan. Ik heb dit jaar 25 verschillende kevers gezien, waarvan vele voor de eerste keer. Er zijn er echter nog veel meer, als je weet dat er bijvoorbeeld al meer dan 20 verschillende Lieveheersbeestjes zijn, dan is het duidelijk dat er ook op het gebied van kever voor mij nog veel valt te ontdekken.



Ook de plantenfamilie is groot, jaren geleden had ik me er al eens een tijdje in verdiept, maar dat was behoorlijk weggezakt. Deze Blaassilene kende ik nog wel  uit die tijd. Nu blijkt deze prachtige tere plant zeldzaam te zijn, echter op een aantal plaatsen waar ik regelmatig kom groeit hij uitbundig.
 Tot slot nog wat cijfertjes: onder de 415 verschillende soorten zitten 118 vogelsoorten, 6 zoogdieren, 4 reptielen, 25 dagvlindersoorten, 46 nachtvlinders, 56 soorten planten, 26 verschillende paddenstoelensoorten, 10 soorten sprinkhanen, 6 spinnensoorten , 25 kevers en 33 vliegen en muggen; een grote verscheidenheid aan soorten.

We zullen zien wat 2011 brengt aan mooie momenten in de natuur en wie weet welke bijzondere ontmoetingen er nog in het verschiet liggen.
Ik heb er zin in, tijd om weer vooruit te blikken... Allemaal een fijn, inspirerend, 
ontspannend natuurjaar gewenst en weet je ook in 2011 van harte welkom op mijn blog!!
Natuurkieker


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland