Grote canadese gans en Nijlgans

In mijn berichtje van 7 december heb ik het al even gehad over de Nijlgans en de Grote canadese gans. Nu wil ik ze uitgebreid in de schijnwerpers plaatsen. Het zijn twee ganzen die hier van oorsprong niet thuishoren, ze zijn ontsnapt uit parken of anderzins geintroduceerd. Ze lijken zich hier wel enorm thuis te voelen, je kan spreken van goed ingeburgerde vreemdelingen.

Links de Grote canadese gans en rechts de Nijlgans


Voor een beginnend vogelaar zijn het prachtige soorten om te ontdekken. Het zijn grote vogels en beide aan hun kenmerken goed te herkennen.




De Grote canadese gans is afkomstig uit Noord-Amerika. Het zijn forse dieren die tot 110 cm groot kunnen worden. Ze hebben een lange zwarte hals en kop met een opvallende witte kinband. Het lijf is bruin gebandageerd en ze hebben een witte onderstaart en anaalstreek.
In mijn omgeving bevindt zich een grote broedkolonie die zich gestaag uitbreidt.



Het kunnen enorme lawaaimakers zijn, regelmatig trompetteren ze er luidkeels op los. Ik moet bekennen dat ik niet echt gecharmeerd ben van hun muzikale prestaties maar het is wel een heel karakteristiek geluid.
Zoals op de foto hierboven te zien is kunnen ze ook enorm strijden met elkaar en dat is een heel spektakel met zulke grote vogels.




De Nijlgans is een stuk kleiner dan de Grote canadese gans en kan zo'n 70 cm worden.
Toen ik een aantal jaren geleden begon met vogelen zag je ze sporadisch ergens foerageren. In een aantal jaren  hebben ze zich enorm uitgebreid en kom ik ze overal tegen.



Het zijn heel kleurrijke ganzen. Ze hebben een voornamelijk beige met roodbruin verenkleed. Rond de ogen hebben ze een roodbruine kring en hebben een opvallende donkere buikvlek.Het zijn statige ganzen die rechtop staan op lange knalroze poten.




Ik ben zelf altijd verbaasd hoe zo'n kleurrijke vogel in de natuur zo weinig opvalt; als ze stokstijf staan, kan je ze zomaar over het hoofd zien.
 Als ze vliegen hebben ze zeer opvallende grote witte vleugelvlekken, daarmee is deze ganzensoort voor een beginnend vogelaar vaak een van de eerste die in vlucht goed te herkennen is.


Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland