Een mooi groepje reeën

Reeën (Capreolus capreolus) zijn niet zeldzaam, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze daarom iedere zo maar tegen komt.
Er zijn van die vaste plekjes waarvan ik weet dat de kans redelijk groot is om er reeën aan te treffen. Als ik in de buurt van zo'n plek kom kijk ik altijd even of er dan ook toevallig een paar lopen. Vorige week zondag had ik geluk en zag ik inderdaad een aantal reeën.




Een stukje grasland omzoomt met bomen en struikgewas waar de reeën in kunnen schuilen en wegvluchten bij gevaar. Een ideaal plekje voor deze mooie kleinste hertensoort in ons land. Drie reeën zag ik in eerste instantie lopen en ze waren druk aan het eten en even later kwam zich een vierde ree bij het groepje aansluiten. Ik kon ze vanuit de auto bekijken en fotograferen en ze leken zich in eerste instantie niet bewust van mijn aanwezigheid. Naast drie volwassen vrouwtjes was er een jong van vorig jaar bij die duidelijk kleiner was zoals op bovenstaande foto's te zien is.




Tot mijn verrassing kwam er ook een fraaie reebok uit de bosrand wandelen, hij hield zich enigszins afzijdig van de vrouwtjes en leek alleen maar belangstelling te hebben voor het sappige gras. Nu is de bronsttijd natuurlijk al lang voorbij, dus het heeft voor de bok vermoedelijk niet veel nut om nu nog interesse te tonen en kan hij inderdaad maar beter zorgen dat hij goed eet en in conditie blijft. Op de foto's is trouwens ook mooi het verschil te zien van de spiegels, de witte plek op de kont van een ree. Een reegeit heeft een spiegel met een haarpluimpje dat schort wordt genoemd, bij de reebok ontbreekt dat haarpluimpje.





Ruim een half uur heb ik naar dit groepje reeën kunnen kijken en al die tijd werd er gegeten alsof ze in geen dagen wat gehad hadden. Hoewel ze mij uiteindelijk wel in de gaten hadden trokken ze zich toch niets van mijn aanwezigheid aan. Het blijft leuk om een tijd rustig naar dieren te kijken en te zien wat ze allemaal doen. Wat opvalt is dat ook bij reeën er constant wel eentje is die de omgeving in de gaten houdt om meteen alarm te kunnen slaan bij onraad. Op een gegeven moment hadden de dames de buik blijkbaar vol en een voor een verdwenen ze achter de reebok langs weer achter de bomen. De reebok bleef nog even achter totdat ook hij het welletjes vond en zo kwam er een eind aan dit mooie  natuurtheater.


Reacties

  1. ohhh wat heb je dit groepje mooi vast kunnen leggen!
    je stond erg dichtbij denk ik. met hoeveel mm fotografeerde je?
    de 2e foto is mijn favoriet, maar de rest is ook schitterend.
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Nathalie! Echt heel dichtbij stond ik niet maar met 700mm kom je een heel eind bij dit
    formaat dieren. Afstand schatten vind ik lastig, ik denk een meter of 60/70...?
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dus je hebt een 500 mm + converter? WOW!
      beetje jaloers ben ik wel hoor ;-)
      prachtige foto's!!!

      Verwijderen
  3. Dat is genieten! Je hebt een mooie serie kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie Coby. Ik vind reeën zulke mooie dieren maar ik zie ze haast nooit. Ze komen wel voor in de AWD, maar dan moet ik echt geluk hebben en in het goede deel van het gebied zijn. Lijkt me fantastisch als je dichtbij je woonplaats een stek hebt waar regelmatig reeën komen. Dan kun je er nog eens een stukje voor gaan rijden. Het heeft je hele mooie foto's opgeleverd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's! en prachtige dieren. Mijn gezinnetje en ik genieten er ook elke keer weer van als we ze mogen zien.
    Groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi, prachtige dieren en een mooi verhaal, dank je voor het mee genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's van de reeën Coby.
    Het lijkt mij geweldig om dit groepje zo te kunnen observeren.
    Je had geluk dat ze bleven staan, meestal gaan ze er als een speer vandoor.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is inderdaad genieten in je Natuurtheater ;-)
    Prachtige dieren, en vooral bij de tweede helft had je ook nog eens erg mooi licht.
    Wel beetje jammer van het hek op de achtergrond, maar ja, soms is het niet anders.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    Reeën, ik kan er bijna niet genoeg van krijgen. Wat zijn ze anders in een weiland, zoals jij hier laat zien, vergeleken met een gebied zoals de AWD. Als de zon schijnt zien ze er 's morgens en in de namiddag altijd prachtig uit. Opmerkelijk dat jij al een bok met een gewei hebt gezien. Vorig jaar lukte mij dat pas vrij laat in de AWD, en dit jaar heb ik er nog geen gezien. De foto's 2 en 11 vind ik het mooist. Jij merkt overigens net zoals ik af en toe heb dat de achtergrond niet altijd is zoals je graag wilt, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Tsjonge, lekker hoor als je in je rondje zo'n plekje aan kan doen. Daarom is kennis van je omgeving ook zo belangrijk.
    Als je maar weet waar je wat kunt zien, dan ben je al een heel eind op weg. Net als jij kan ik hier ook lange tijd naar zitten kijken en als je dan ook nog eens zulke mooie platen kunt maken, is het helemaal genieten.
    Vanuit de auto ben je toch niet zo'n grote bedreiging, helemaal niet op zo'n afstand.
    De tweede en de laatste foto zijn veruit favoriet bij mij.
    Mooie natuurlijke poses, dat zie ik toch het liefst. Echt mooie platen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zul je genoten hebben Coby, prachtig omdat zo voor de lens te hebben.
    Mooie serie waar ik weer van geniet.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby
    wat zijn ze mooi je foto's wat is het een mooi beest he die reeën.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk om dit groepje te kunnen observeren. Prachtige serie. Heb fijn meegenoten. Fijne week nog. Groet, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kenonne Coby, 700 mm!!!! Dan kan je wel een afstand mee bereiken :-)
    Heerlijk deze reeën en daar wil ik ook nog eens voor gaan.
    Je hebt mooie groepjes vast kunnen leggen en wat ook zo leuk is dat je dit gewoon
    even in je rondje opneemt. Heerlijk om dit dan vrij dichtbij te hebben.
    Ik heb er in ieder geval heerlijk van genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland