Een grote groep knobbelzwanen

In mijn vorige blog voerde de kleur wit de boventoon met een keur aan sneeuwklokjes.
Ook in deze blog is wit de hoofdkleur maar nu is zijn het de witte knobbelzwanen (Cygnus olor) die in de spotlights staan.
Ik kwam vorige week een grote groep van ruim vijftig knobbelzwanen tegen tijdens een rondje in mijn omgeving. Vermoedelijk knobbelzwanen die op het punt staan om weer weg te trekken naar meer noordelijk gelegen broedplaatsen. Maar er blijven ook altijd knobbelzwanen in Nederland om hier te broeden en hun jongen groot te brengen.



Ik had eerst al een groep van maar liefst twaalf grote zilverreigers (Casmerodius albus) bijeen zien staan, helaas waren die buiten het bereik van de camera. De knobbelzwanen zaten wat dichterbij en bevonden zich deel op een weide en ook zaten er regelmatig een aantal in een aangrenzende sloot.
Knobbelzwanen zijn imposante vogels om te zien en als er dan zoveel bij elkaar zijn dan moet ik daar echt even een tijdje naar kijken.



Ik vind het fascinerend om te zien hoe verschillend een zwaan zich beweegt, in het water is het een gracieuze vogel, maar op het land is het eigenlijk maar een onbeholpen plompe vogel die wat moeizaam waggelt. Ook het uit het water komen gaat met veel gespetter en indrukwekkend vleugel gewapper. Mooi om dat allemaal op je gemak te bekijken en dat gedrag zo te zien. De natuurbeleving blijft voor mij toch wel de belangrijkste factor als ik de natuur in ga. Uiteraard vind ik het daarnaast wel fijn als ik ook nog in staat ben om mooie opnamen te kunnen maken van hetgeen ik zie.



Bij de knobbelzwanen was het ook al doorgedrongen dat de in aantocht is. Diverse paartjes verstevigden hun band met mooie baltsrituelen. Knobbelzwanen zijn heel trouw aan elkaar, als ze eenmaal een partner hebben gevonden blijven ze hun hele leven bij elkaar. En zo te zien aan dit zwanenpaar zijn deze twee nog heel verliefd op elkaar. De balts van geoorde futen is prachtig, maar de rituelen van deze knobbelzwanen zijn toch ook schitterend om te bekijken.



Zo'n groep zwanen zorgt voor een hoop kijkplezier. Grappig was ook de zwaan die uitdagend langs het baltsende stelletje kwam paraderen. Ik weet niet of het een jonge vrijgezel was of een zwaan die zijn partner kwijt was geraakt maar het was wel bijzonder om te zien. Wie weet was er nog wel een heel andere reden waarom deze knobbelzwaan kwam langs wandelen.Ik hield er rekening mee dat hij weggejaagd zou worden door het mannetje, maar het bleef bij eensgezind de voorbijganger scherp in de gaten houden.



Het licht was heel verschillend doordat de zon regelmatig even achter de wolken verdween. Vooral als de zon er bij kwam was er heel mooi licht op de sloot. Een prachtig gezicht als er dan net op dat moment zwanen in het water zitten. Best lastig trouwens om dat dan ook nog mooi vast te leggen want al die zwanen liggen natuurlijk niet doodstil in het water. Als er dan veel zwanen bijeen zitten is het snel een rommeltje. Maar bovenstaande foto's vind ik wel geslaagd en geven ook het mooie licht weer dat er af en toe aanwezig was.


Reacties

  1. Hoi Coby
    mooi zo grote groep zwanen bij me kaar dat zie je niet zo veel mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om ook eens gewone vogels voor de lens te zetten, Mooi gedaan en boeiend beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk blog is dit Coby.
    Zo gaaf zoveel knobbelzwanen bij elkaar, ik denk dat dit allemaal familie is, dus ook jongen van vorige jaren.
    Foto 6,7 en 8 zijn mijn favoriet, genieten is dit.
    Fijne zondag nog verder, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zijn het toch geweldig mooie elegante dieren,je hebt er een hele mooie log van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie knobbelzwaan blog, wat zijn ze toch sierlijk. De balts is prachtig om te zien. Dat heb ik afgelopen week mee mogen maken, wel wat te ver soms en net in het verkeerde licht, maar toch een paar leuke momenten vastgelegd, heel mooi om die bewegingen tijdens de balts te zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent er toch goed in geslaagd om je foto's rustig te houden, Coby. Mooie serie weer. Vooral die balts. Zo mooi. Ik zag hier een weiland vol met zwanen. Een pracht gezicht, maar ik vroeg me ook al af hoe je daar nu iets moois van kon maken. Ik zal het toch eens proberen. Alhoewel ik ze gister niet meer zag. Misschien dus ook al vertrokken. Fijne week (het blijft mooi weer!) en groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie serie van die iimposante beesten. Met zo'n groot lijf valt het nog niet mee om langs een wat steile slootkant uit het water te komen.
    Leuke blog verder met mooie opnames

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zwanen zijn hoe dan ook mooie vogels. Het is alleen niet altijd eenvoudig om ze te fotograferen zoals je wilt. Overbelichting ligt gauw op de loer. Spelen met het licht is dan ook een interessant spel, dat je hele mooie resultaten kan opleveren. Foto 9 heeft een hoog humorgehalte. Het lijkt net of het duo beleefd buigt voor de derde zwaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Ik ben van mening, dat als je de natuur niet beleefd, je ook geen goede, interessante foto's kunt maken.
    Mensen die namelijk de natuur beleven, weten wanneer en waar ze iets bijzonders kunnen zien en dus fotograferen.
    Iemand anders was ongetwijfeld gewoon langs de zwanen gelopen en had dus al deze bijzondere momenten/houdingen gemist.
    Dat maakt dit blog nou zo leuk (en straks hopelijk dat boek), het gaat veel verder dan foto's van de natuur.
    Het zijn verhalende foto's van de natuur en dat is gewoon een gave die niet iedereen heeft.
    Daarvoor moet je een natuurmens zijn.
    Prachtig (beetje jaloersmakend) blog.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer dat de zilverreigers buiten je bereik waren Coby maar
    die kan je altijd een andere keer nog "vangen". Deze knobbel zwanen zijn
    ook meer dan mooi en ik heb het geluk dat er in mijn omgeving vaak grote groepen zitten (en blijven).
    Prachtige serie waarvan ik foto 5, 6, 8 en 10 echt super mooi vind.
    Inderdaad niet gemakkelijk met dat wit maar dat is jou uitstekend gelukt.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland