prachtige zeldzame Bandheidelibellen

Toen ik onlangs op jacht was naar de Oranje Luzernevlinder kwam ik ineens een mannetje Bandheidelibel (Sympetrum pedemontanum) tegen. Dat ik deze zeldzame libellensoort in dat natuurgebied tegen kwam was op zich geen verrassing want ik had ze er al eens eerder aangetroffen. Maar dit jaar had ik ze nog niet gezien en nu liep ik er zomaar tegenaan terwijl ik op zoek was naar iets anders.

Bandheidelibel man

Bandheidelibel vrouw

En het bleef niet bij dat ene mannetje want ik zag ook nog een vrouwtje en een tweede mannetje.
Ik heb mijn pogingen om de Oranje Luzernevlinder te fotograferen er graag even voor onderbroken om een mooie serie te maken van de prachtige Bandheidelibellen.
Bandheidelibellen zijn te herkennen aan de bruine band over de vleugels. Het mannetje heeft daarbij een helderrood lijf, terwijl het lijf van het vrouwtje geelbruin gekleurd is. Verder heeft het mannetje roze tot rode zogenaamde pterostigma (gekleurde vlekjes aan de vleugelranden) en bij het vrouwtje zijn die wit.

Bandheidelibel man

Bandheidelibel man

Bandheidelibel man

De mannetjes hebben net al alle libellenmannetjes vaak een vastplekje dat ze gebruiken als uitkijkpost en uitvalbasis. Ze houden zo hun territorium in de gaten en gaan het duel aan met iedere libel die het waagt het territorium binnen te dringen. Het prettige is dat zo'n libellenmannetje na iedere vlucht vaak weer terugkeert naar zijn eigen stekkie. Hierdoor kun je dus rustig wachten tot hij weer terug is en ondertussen zelf een goede positie innemen voor een mooie foto.

Bandheidelibel vrouw

Bandheidelibel vrouw

Bandheidelibel vrouw

Het vrouwtje was lastiger op een mooi plekje te fotograferen, ze koos steeds een plekje wat meer beschermd tussen de vegetatie en ja dan krijg je weinig kans voor een wat rustige achtergrond, maar ik ben ook best tevreden met de foto's van het vrouwtje. En heb me ook hier prima vermaakt met zoeken naar een goede compositie.

Bandheidelibel man

Bandheidelibel vrouw

De vleugels van de Bandheidelibellen zijn echt prachtig en vooral als het licht er goed opvalt en je ze in de juiste houding kunt vastleggen zie je die schoonheid goed.
Als je rustig de tijd kunt nemen voor zo'n serie dan kun je wachten tot ze zo gaan zitten dat je tevreden bent. Het was er verder heel rustig zodat er ook niets verstoord werd door wandelaars en andere voorbijgangers. Dat werkt natuurlijk wel lekker rustig en word je zelf ook niet gestoord in je concentratie.



Hier nogmaals het vrouwtje, ik heb daar geen foto's van kunnen maken waar ik super tevreden mee ben. Over beide bovenstaande ben ik redelijk te spreken, de bovenste heeft vind ik een goede compositie en het licht is er mooi, over de achtergrond ben ik wat minder tevreden omdat die toch wat onrustig oogt. Bij de onderste ben ik heel tevreden met de mooie kleuren in de achtergrond, maar had ik graag wat meer scherpte op de vleugels gehad en ach zo zijn er natuurlijk altijd wel dingen die je anders zou willen.



Tot besluit nog een paar opnamen van een mannetje waar ik ik blij mee ben. Ik probeer naast het vergroten van mijn kennis en kunde op natuurgebied toch ook mijn fototechnische niveau steeds een beetje op hoger peil te brengen. Bovenstaande foto's zijn het resultaat van flink experimenteren met de instellingen en composities. Bij de laatste ben ik ook blij met de de medewerking van mijn fotomodel die even prachtig de vleugeltjes spreidde.
Al met al een heerlijk middagje fotograferen met deze serie van de Bandheidelibel als resultaat.


Reacties

  1. Hoi Coby
    mooie waarneming en mooie foto's van die libel.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, super dat je deze mooie libellen onverwacht tegenkwam, dat zijn toch de leukste verrassingen in de natuur. En zowel mannetje als vrouwtje, prachtige foto's weer. De laatste twee zijn inderdaad erg mooi, vooral vanwege het wat lagere standpunt en een meer rustige achtergrond.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het onvoorspelbare maakt de natuur intrekken mooi.
      Zulke onverwachte zeldzame ontmoetingen als deze zijn extra leuk.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Cobie Gefeliciteerd met deze mooie serie ik ben er weg van !!!
    Alles is zo natuurlijk en een prachtig stel !!!
    Ik herken alles wat je beschrijft ik heb ook die ervaring en kon ook mooie maken van de Mannetjes en de vrouwtjes is een ander verhaal !
    Bedankt voor je show!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van een bijzondere libel. Foto 5 spreekt mij nog net een beetje meer aan dan alle anderen, waarschijnlijk door het frisse geel dat op de achtergrond te zien is. De laatste vind iik ook erg mooi. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Dit zijn toch echt schitterende libellen! ik heb ze deze zomer voor het eerst gezien, en hoop ze nog eens goed voor mijn lens te krijgen, zal wel volgen jaar worden, want bij mij in de buurt zie je ze niet.
    Genieten van jouw foto's en van jouw enthousiasme over deze prachtdieren. Foto 5 is voor mij de topper met die heerlijke frisse achtergrond.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is soms ook niet bij te houden met wat er allemaal te zien is.
      En met onze seizoenen is niet alles het hele jaar door te zien.
      Vorig jaar heb ik de Bandheidelibellen gemist, maar dit jaar zat ik dus
      weer in de prijzen. Wie weet geniet ik volgend jaar wel weer mee van een
      schitterende serie van jou hand...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Mooie serie van de libellen kon je maken Coby.
    Er zitten echt toppertjes tussen, zeker foto 1,6,8 en 10, die springen er voor mij uit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, wat mooi, Coby. Deze soort heb ik nog nooit zelf gezien. Foto 9 vind ik (van een overigens in z'n totaal geweldige serie) heel mooi omdat de kleur van de libel zo prachtig overeenkomt met die van de halm. Een de laatste foto is ook SUPER mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jou de kleurovereenkomst op foto 9 is opgevallen.
      Ik zie regelmatig dat libellen ook juist op die vegetatie gaan
      zitten waar ze de beste camouflage hebben.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Wat is dit een mooie serie en wat is deze libelle mooi wat fijn dat jij hem zag dit is weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze ben ik nog nooit tegen gekomen. Prachtig gefotografeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoekend naar de naam van een libel die ik in mijn tuin heb gefotografeerd, kwam ik op je blog terecht. Genoten van de prachtige foto's. Ik ga je volgen, dan mis ik niks meer van al dit moois dat je laat zien. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom op mijn weblog en fijn dat je er ook van mee geniet,
      dat is ook precies de bedoeling van de Natuurkiekweblog;
      mee genieten van alle mooie dingen in de natuur.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. hoi Coby,
    ben via via op je blog terecht gekomen en heb al regelmatig je blogs bekeken. mooi en leerzaam!
    nu ik ook via Blogger blog, heb ik besloten je te volgen (hoop dat je dat goed vindt).

    prachtige foto's van deze schitterende libel.
    er zitten een paar toppertjes bij vind ik!

    groetjes en alvast een fijn weekend!
    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom Nathalie, natuurlijk vind ik het prima
      dat je me wilt gaan volgen.
      En ook een fijn weekeinde gewenst!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Beautiful series! I think that the dragonfly are the best insect to photograph. This one is really gorgeous with these details in the wings, stunning. You were lucky to see it, like me and the Monarch (butterflie).
    Have a great weekend, Coby.
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Louise, dragonflies are beautiful to photograph it makes me always happy to see them.
      This nice dragonflies are scarce but I think your Monarch was much more extraordinary
      Greetings, Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. prachtige foto van libellen ,fyne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,
    echt prachtige foto's van deze libellen.
    Ik ben er best wel een beetje (gezond)jaloers op hoor,
    want deze staan al een tijdje op mijn wensenlijstje.
    Geweldig dat je deze zo onverwacht tegenkwam want dat
    is dan gewoon een pracht van een kadootje.
    Een favoriet kan ik niet eens aanwijzen want ik vind deze hele serie
    echt van grote klasse. Hele mooie standpunten gekozen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Coby,

    Ach, eventjes een tussendoortje terwijl je een vlinder aan het fotograferen bent......
    Als je een ander onderwerp er eventjes bijdoet, komt er vaak van beide niet veel terecht.
    Maar gelukkig heb je geen haastwerk gemaakt van beide soorten. Want dat zou echt zonde zijn met twee van zulke bijzondere diersoorten. Deze serie bevat ook weer een paar hele fraaie foto's waarvan ik de 9de en laatste de mooiste vindt. Moet toch wat vaker richting Drenthe gaan, want deze zie je hier mooi niet.
    Prachtserie (ach ja, what's new) ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland