Weer mooie vogelsoorten in de Breebaartpolder

Op 4 augustus ben ik weer eens naar de vogelkijkhut in de Breebaartpolder geweest. Het is altijd mooi om daar even een kijkje te nemen. Er zijn altijd volop vogels aanwezig, soms dicht voor de hut , maar ook wel verder weg, dus zeker een verrekijker meenemen. Een telescoopkijker is nog mooier en neem vooral ook een goede vogelgids mee om al die verschillende vogels op naam te kunnen brengen.

Bonte Strandlopers 

Bonte Strandlopers

Toen we de hut binnen kwamen liepen er heel wat steltlopertjes redelijk dicht voor de hut. Er waren nogal wat mensen in de hut dus het was even zoeken naar een plekje om ook wat opnamen te kunnen maken.
Ik ontwaarde in ieder geval veel Bonte Strandlopers (Calidris alpina) in zomerkleed. Ik vind het altijd leuk om steltlopertjes te zien want die heb je in mijn omgeving niet of nauwelijks. Nu deze vogels nog in hun zomerkleed zijn begrijp je waarom ze hun naam hebben gekregen een heel opvallend kenmerk is ook hun zwarte buikvlek. Na de rui zijn ze al hun kleurigheid kwijt en zijn het grijs/wit gekleurde vogeltjes.

Links Krombekstrandloper en rechts Bonte Strandlopers

Links Krombekstrandloper

Ik hoorde andere mensen al zeggen dat er ook Krombekstrandlopers (Calidris ferruginea) tussen liepen, dus direct even goed gezocht naar deze voor mij nieuwe vogelsoort. Ik had hem ooit wel eens ergens heel in de verte gezien, maar nog nooit echt goed kunnen bekijken. Ze lijken veel op de Bonte Strandloper, maar hebben naast een kromme snavel ook een opvallende roodbruine borst en buik en hebben geen zwarte buikvlek. Het zijn geen superfoto's maar ik ben er toch wel blij mee.

massaal gingen de steltlopertjes de lucht in...

... om uiteindelijk ver weg aan de overzijde weer neer te strijken

Ik kreeg ook geen kans om te wachten of ik nog betere foto's zou kunnen maken, want opeens ging alles wat vliegen kon de lucht in... Onduidelijk wat de oorzaak was, mogelijk was er een roofvogel in de buurt of was er anders iets dat de vogels verontrustte. Een imposant gezicht zoveel vogels opeens in de lucht en jammer dat ze vervolgens er massaal voor kozen om massaal aan de overzijde te gaan zitten.

Lepelaars
Lepelaars

Niet alleen de kleinere vogels gingen de lucht in, ook de Lepelaars (PLatalea leucorodia) deden mee aan het luchtalarm. Een mooi gezicht ook om die grote witte vogels zo in een keer de lucht in te zien gaan. Het was wel wat een chaotisch gewirwar en dat maakte het niet makkelijk om goede opnamen te maken maar er zijn nog wel een paar leuke bij.

Lepelaars


Na korte tijd en enkele rondjes door de lucht te hebben gevlogen keerde de rust weer en keerden de Lepelaars terug naar hun vertrouwde stekkie op het eilandje aan de overkant van het water.
Hoewel de Lepelaars altijd redelijk ver weg staan is het met een verrekijker of met de telelens toch wel goed te zien wat daar op het eilandje allemaal gebeurt.

Zwarte Ruiters met op de voorgrond een Bonte Strandloper

Zwarte Ruiters

Voor de hele meute het luchtruim koos zaten er voor de hut ook een aantal Zwarte Ruiters Tringa erythropus) op redelijke afstand. Een deel zat nog grotendeels in het zomerkleed terwijl er ook waren die al zo goed als helemaal hadden geruid naar het winterkleed. Mooie elegante steltlopers zijn het en ik was dan ook blij om ze even van redelijk dichtbij te kunnen bekijken voordat alles opvloog.

Gele Kwikstaart vrouwtje
Gele Kwikstaart jong
Gele Kwikstaart mannetje

Ach en zoals het in de natuur altijd is, als het ene verdwijnt, verschijnt er wel weer iets anders. Dat was nu ook zo want er verscheen een familie Gele Kwikstaart (Motacilla flava) voor de hut. Eerst zag ik alleen een paar jongen. Ik moet zeggen dat ik die in eerste instantie even niet herkende, maar toen pa en ma ook in beeld kwamen was het snel duidelijk. Leuke beestjes trouwens om een poosje naar te kijken, ze zijn enorm bedrijvig en er werd de ene na de andere insect tussen het gras weggeplukt, waar de jongen luidkeels schreeuwend om bedelden.

Zwarte Ruiter

Zwarte Ruiter

En warempel kwam er ook nog weer een Zwarte Ruiter vlak voor de hut lopen, ik had hem nog wel dichterbij gewild maar dit was toch ook al mooi. Er was een behoorlijke groep Zwarte Ruiters aanwezig maar de meesten zaten zaten veel te ver weg om foto's van te maken. Maar wie weet is dat een volgende keer wel weer heel anders, het blijft een verrassing wat je op zo'n dag gaat tegenkomen. Dit was in ieder  geval weer een dag die ik zeer de moeite waard vond met veel vogels en natuurlijk de grote groep zeehonden die ik in  de vorige blog heb laten zien.

Reacties

  1. Hoi Coby...

    wij gaan ook graag naar de hut...en vaak!!
    altijd wel wat te zien, maar je moet wel een flinke lens hebben..het is wel ver weg...of een flinke crop..
    op het moment zitten er veel lepelaars...
    je blog is mooi mooi geworden...vooral de vliegende
    lepelaars vind ik erg mooi...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt wel of mooie plekjes altijd ver weg zijn Coby dit ziet er weer voortreffelijk uit wat mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    wat een mooie foto's wat zitten daar een hoop lepelaars.
    maar die andere vogels mogen er ook zijn het is een mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby, wat een hoeveelheid aan verschillende vogels! Ik kan me voorstellen dat het een groot genoegen is om dat allemaal te bekijken, maar toch wel wat jammer dat ze nogal ver weg zitten.
    Het massale vliegbeeld is heel indrukwekkend, en de vliegende lepelaars trouwens ook.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jammer dat er geen kans was om meer mooie beelden te maken op
      een redelijke afstand. De afstand maakt echt mooie foto's vaak lastig.
      De natuurbeleving is er echter groot en nu toch weer vogels die ik niet
      of niet vaak eerder heb gezien, dus die moeten dan toch in het blog.
      De hoop is natuurlijk wel deze soorten nog eens echt mooi viir de lens te krijgen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Mooi platen Coby.
    Mijn voorkeur gaat uit naar de vliegende lepelaars.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je daar veel Lepelaars, Coby. Ik ben al blij als ik er 3 zie. Mooi blog weer. Ik zie momenteel niet zoveel vogels. In De Groene Jonker vind ik het ook een beetje stil. Je laatste foto vind ik SUPER. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Joke, de laatste foto van de Zwarte Ruiter ben ik zelf ook wel tevreden over.
      Er zitten daar inderdaad altijd veel Lepelaars, mooi om te zien, maar wel vaak erg
      ver weg. Dan is drie en een stuk dichterbij misschien nog wel fijner...
      Op et moment inderdaad niet echt vogeltijd, maar in de Breebaartpolder zijn in
      ieder geval altijd wel vogels te bewonderen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Hallo Coby, mooie natuurbeleving laat je hier zien. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,

    Voor mij is dit best relatief dichtbij maar toch moet ik er nog steeds een keertje naar toe. Ben benieuwd.

    De panoramafoto's van de lepelaars spreken mij heel erg aan. Knappe prestatie op zo'n afstand en goede formaatkeuze.

    Groeten maar weer,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja is voor jou wel een afstand die te doen is.
      Qua vogels altijd een verrassing, maar ik vind het altijd leuk om er
      even te komen.
      Ik heb daar gefotografeerd met de 500mm incl. 1.4 converter dus veel mm.
      Van de Lepelaars daar maak ik altijd panorama- uitsneden, ik vind dat zelf ook mooi.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Heel mooi weer Coby en ik kende de Krombekstrandloper helemaal niet!
    Ook de zwarte ruiter kende ik niet van naam. Ik ehb deze dus al eens gefotografeerd
    maar wist niet wat het was en heb hem in een of andere map gezet.
    ik leer dus weer wat van je hihi....
    Mooi ook de strandlopers en de grote groep Lepelaars.
    Prachtig om te zien gewoon. Ook nog een gele kwik met jong.
    Lekker weer even genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie vogelplaatjes, zoals we dat van jou gewend zijn Coby!
    Je waant je bijna in Afrika met al die lepelaars zeg!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pracht foto's Coby, je hebt heel wat verschillende gezien en vastgelegd.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om al die verschillende soorten steltlopers te zien Coby. Ik vind het dan toch altijd jammer als ze zo ver weg zitten. Hoewel je dat niet zou zeggen op je foto's, maar waarschijnlijk heb je ze gecropt? Mooi die foto van die hele zwerm in de lucht. De laatste zijn natuurlijk heerlijk dichtbij.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja je hebt het helaas niet altijd voor het zeggen met de vogels.
      Prachtige hut maar vaak vogels niet op de plak waar jij ze graag zou zien
      en soms ook wel. De foto's zijn inderdaad gecropt.
      En ja zoals de laatste er liep zo wil je ze graag zien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Zoooooooooooooo Cobie ,
    Ik val bijna van mijn stoel !!!
    Zo veel vogels onder het toeziend oog van Cobie en dan nog vast gelegd ook SUPER !!!
    Wat is het daar een drukte zeg aan moois !!
    grt,
    Annie,
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen


  14. Wat een mooie foto's.
    Geweldig al die lepelaars bij elkaar.
    Mooie serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland