Beenbreek kleurt hoogveenven geel

Dit is het tweede blog van een aantal blogs die ik gemaakt hebt van een middag rondstruinen in het Dwingelderveld samen met boswachter Albert Henckel. In eerste vorige blog heb ik twee mooie vlindersoorten laten zien, het Gentiaanblauwtje en het Heideblauwtje.
In deze blog staat een mooie zeldzame plant centraal, de Beenbreek (Narthecium ossifragum).

Beenbreek

Beenbreek

Hoogveenven met beenbreek

Het Dwingelderveld is een  natuurgebied waar ik als kind ook veel ben geweest. Mijn vader is er jarenlang werkzaam geweest en was indertijd een collega van Boswachter Albert. Je kunt je voorstellen dat het daarom extra leuk was om met Albert het Dwingelderveld in te trekken en ook nog eens herinneringen aan mijn vader te delen. Een van de dingen die ik nog nooit gezien had was Beenbreek en het leek me prachtig om dat toch eens te kunnen bekijken.
Beenbreek is zeldzaam en komt uitsluitend voor in venige heidegebieden en daar waar hij groeit kleurt hij de omgeving uitbundig geel, zoals je op bovenstaande foto's ook zien kunt.

Dopheide

Veenbes

Wrattig Veenmos

In het Dwingelderveld groeit de Beenbreek in een hoogveenven samen met Veenmos, Dopheide en Veenbes. Het is een unieke samenleving van planten, een prachtig stukje kwetsbare natuur met een schitterend kleurenpalet. Eigenlijk is het bijna niet in foto's te vatten hoe mooi dat stukje natuur is. We kwamen er na een flinke regenbui, dus het was er ook nog heerlijk fris en zo stil, op en top natuurbeleving. Wonderlijk dat ik er vroeger nooit met mijn vader was geweest, althans ik kan me niet herinneren dit ven ooit eerder gezien te hebben. Leuk dat ik er nu als natuurkieker alsnog van heb kunnen genieten.

Witte Snavelbies

Witte Snavelbies

Zonnedauw


Ik verbaasde me naast het overweldigende geel van de Beenbreek ook over alle andere kleuren die er van de verschillende vegetatie was te zien. Zo bijzonder de opvallende rode kleuren van het veenmos samen met het roze van de dopheide en de groene tinten van diverse grasachtige soorten. Maar ook mooi het felrode van de Zonnedauw dat daar ook massaal groeide. En wat te denken van de subtiele lichte kleuren van de Witte Snavelbies. Een ongekend mooie combinatie van heel felle en heel ingetogen kleuren, een bont palet.

Beenbreek
Beenbreek
Beenbreek

De Beenbreek was al wat over zijn hoogtepunt van bloei heen, maar toch was het nog een prachtig gezicht en ook de zaaddozen zijn mooi om te zien. Beenbreek dankt zijn naam aan het feit dat men vroeger dacht dat het botbreuken veroorzaakte bij het vee. Beenbreek groeit op zure en dus kalkarme grond en bovendien vaak erg vochtige grond, waar je makkelijk in wegzakt. Mogelijk ligt daar meer de mogelijke oorzaak waardoor vee soms in de omgeving van Beenbreek botbreuken opliep.
Hoe dan ook het zijn prachtige planten, het was wel even zoeken naar een nog redelijk vers exemplaar waar je de schoonheid van de bloemen nog in volle glorie kon zien.

Beenbreek met vrouwtje Heideblauwtje

Beenbreek met mannetje Heideblauwtje

Heideblauwtjes hadden het hier  ook goed naar de zin, want die vlogen met flinke aantallen op de Beenbreek en ook de Dopheide werd druk bezocht.
Prachtige vlindertjes zijn het waarvan het mannetje en het vrouwtje er verschillend uitzien. Het mannetje is aan de bovenzijde blauw met een zwarte tekening en het vrouwtje is bruin met een oranje tekening.
Wie meer heideblauwtjes wil zien, kan kijken op deze blog, waar ook het Gentiaanblauwtje te zien is.
In het volgend blog meer bijzondere en zeldzame flora, waarvan ik een deel nog niet eerder had gezien.

Reacties

  1. Ik moet toch ook eens jullie kant op komen, toch duidelijk andere dingen te zien dan hier aan de kust. Mooi blogje en ook nog leerzaam, ik kende niet alles wat jij op de foto hebt gezet. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker de moeite waard, Drenthe heeft veel en gevarieerde natuur, maar geen kust :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Een verrassende verzameling aan niet alledaagse planten. Mooi de overzichtsfoto's die goed laten zien hoe het landschap kleur krijgt door de beenbreek. Prachtige serie weer Coby.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi al die wilde planten waarvan ik de meeste niet eens ken.
    Zonnedauw staat er ook goed op, net zoals de vlinders.
    Kortom een mooi blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Coby ja het mooiste is natuurlijk om het zelf mee te maken maar dat is haast net zo mooi het verhaal en de foto,s geven toch een heerlijke sfeer en veel natuurschoon weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow....das sind wundervolle Naturaufnahmen. Besonders gut gefallen mir die gelben Blüten. Dieser Naturpark bietet sicher immer ganz tolle Fotomotive.
    Liebe Grüße, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Cobie zo langzamerhand leer ik door het zien van de foto's en het bijschrift veel vogels en planten kennen en daardoor wil ik steeds meer vastleggen dus ik ben een beetje hebberig aan het worden !!
    Jij stimuleert mij enorm door je foto's en je verhaal !!!
    Lieve groetjes , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Annie,het is ook mooi als je meer weet over
      de dingen die je vastlegt vind ik.
      Met meer kennis kijk je met andere ogen naar de dingen en ben je
      ook in staat om het nog mooier vat te leggen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. A really beautiful series of photos!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij bent daar goed op je plek Cobie, prachtig om de foto`s en beschrijving te zien maar het mooist is het natuurlijk in het echie.
    Bijzonder dat je daar was met een collega van je vader, wat zal jij genoten hebben.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is een prachtplek en mooi om plekjes te bezoeken
      waar mijn vader werkzaam was en samen herinneringen aan
      mijn vader ophalen, bijzonder...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Wat een schoonheid, Coby. Je laat me nu toch weer een paar planten zien waar ik nog nooit van gehoord heb. Terwijl ik toch regelmatig en al jarenlang met wilde bloemen bezig ben (meer in de polder). Bijzonder mooi met die vlinders erop. Daar zou ik ook heel blij van worden. Mooi en informatief blog, waar ik meteen weer wat van geleerd heb. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    ja een mooi gebied is het zeker! Ik ben er een paar dagen geleden nog geweest.
    Mooi vastgelegd allemaal, wederom!

    groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,
    het is inderdaad een mooi gebied met veel kleur aan bloemen.
    ik heb er van genoten Coby.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben geen kenner van de flora, maar ik weet wel wanneer het mooie foto's zijn. Veel variatie, mooie kleuren en veel voor mij onbekende soorten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    eigenlijk best wel bijzonder die Beenbreek.
    Ik kende die naam helemaal niet maar ziet er wel mooi uit.
    Die Witte Snavelbies is ook nieuw voor me.
    Ik heb het er steeds over om naar Drenthe te gaan en het komt
    er steeds niet van maar als ik dit dan weer zie......
    Echt een prachtig gebied zo te zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er zit niks anders op, dan toch deze kant maar eens op te komen.
      Veel mooie natuurgebieden in Drenthe...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  14. Wat moet dat heerlijk zijn om zo rustig met de boswachter door een prachtig natuurgebied te struinen, en behalve genieten ook nog eens herinneringen aan vroeger op te halen.
    Beenbreek, ik heb er wel eens over gelezen, en ook de verklaring van de naam was me bekend, maar ik heb het bij mijn weten nog nooit gezien. Vooral de eerste drie foto's geven een goed beeld van de geel kleurende velden, erg mooi.
    De snavelbies springt er voor mij ook uit, met name de eerste foto daarvan, heel fijntjes, prachtig!
    Dwingelerderveld, gaat ook op mijn wensenlijstje ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland