Vogels in de tuin

Natuur is er al heel dicht bij huis in je eigen tuin, als je die hebt natuurlijk.
Ik geniet er zelf enorm van om naar de vogels in mijn eigen tuin te kijken en het biedt ook nog eens
een goede gelegenheid om dat kijken te combineren met het fotograferen van de tuinvogels.



Ik voer de vogels eigenlijk het hele jaar door, in de herfst en vooral in de winter geef ik  ze wel meer voedsel, maar ook in de lente en de zomer bied ik wel wat aan. En er wordt ook vrijmoedig meegegeten van bijvoorbeeld de druiven en de bramen. De appels, die ik nu her en der in de tuin heb liggen, blijven nog onaangeroerd, maar het zaad dat ik er tussen strooi vinden bijvoorbeeld de Koolmezen heerlijk.


Naast Koolmezen zijn het nu ook de Pimpelmezen en Huismussen die zich graag tegoed doen aan de zaden die tussen de appels te vinden zijn. Het is soms een heel gekissebis tussen de verschillende vogels om zo uit te maken wie er aan de beurt is om te eten en dat is een mooie spektakel om naar te kijken.



Houtduiven (Columba palumbus) en Turkse Tortels (Streptopelia decaoto) zijn ook regelmatige gasten in mijn tuintje en meestal landen ze eerst op het dak van de schuur of op de Pergola voordat ze het aandurven om een kijkje te nemen op de de voedertafel. Mooie vogels zijn het eigenlijk, daar moet ik misschien ook maar eens een blogje aan wijden.


Ook de Roodborst is een regelmatige gast aan tafel. Ik vind het zelf een van de leukste vogeltjes om in de tuin te hebben en ze horen ook echt bij de winterplaatjes. Leuk om ze te fotograferen, ze zijn heel fotogeniek, maar ook heel energiek en beweeglijk en daardoor best lastig vast te leggen.
De Grote Bonte Specht is nog lastiger mooi vast te leggen vanwege zijn schuwheid. Je ziet hem op bovenstaande foto ook heel alert kijken.



Nog een Pimpelmees en een Huismus beide echte tuinvogels. De Pimpelmees vind ik een leuke soort om te fotograferen, hoewel kleine dondersteentjes, zijn het schattige vogeltjes om te zien. De Huismus vind ik ook heel leuk en mooi om te observeren, ze zijn misschien niet zo kleurrijk, maar wel boeiend in hun gedrag.



Tot besluit nog een paar foto's van Koolmezen, een soort die opvallend veel aanwezig is in de tuin. Brutale rakkers zijn het en ze lijken wel een beetje de pioniers in de tuin te zijn, eerst zie je deze Geel/zwarte vogeltjes verschijnen en pas later komen ook de andere soorten zich melden op de voederplek. Er zullen vast nog meer blogs volgen van de vogels in de tuin, het is leuk en makkelijk om in eigen tuin te kunnen fotograferen.

Reacties

  1. Hoi Coby
    leuke serie lekker vanuit je tuin je hoeft er niet voor uit huis.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie van al de vogeltjes in je tuin Coby.
    Mooi om te zien dat er zoveel zitten en een leuk idee om het zaad tussen de appeltjes te strooien.
    Ik doe dat tussen de bladeren van het snoeihout ;-))
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is genieten van het vogelveren h'e. Ik moet me soms echt losmaken ....anders blijf ik kijken.
    Leuke opnamen heb je gemaakt. Die specht is heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vogelveren moet vogelleven zijn. Die ipad

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig heb ik vandaag ook een blog over vogels bij huis. Maar aan je prachtige foto's kan ik niet tippen, dus heb ik maar naar jouw blog gelinkt!
    Met erg veel plezier bekijk ik je foto's!

    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is natuurlijk wel een voorrecht om een tuin bij je huis te hebben,dat zie je maar weer.dan heb je kans op zulke series.geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een eigen tuin is wel een voorrecht en ik geniet
      er ook bijzonder van.
      Natuurkieker Coy

      Verwijderen
  7. Waarom ver weg gaan als je zoveel onderwerpen in je directe omgeving heb . De huismus vanuit een laag standpunt ziet er super uit .

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Frans, dat is de nok van het schuurtje en veel vogels zoeken
      daar hun uitkijkplekje. Dat geeft mij regelmatif mooie fotografiemogelijkheden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Van de vogels in de tuin krijg ik ook nooit genoeg,al die capriolen die ze maken.En hoe ze elkaar wegjagen en dan ondertussen een andere vogel er met de lekkere hapjes vandoor gaat.
    Heb eens een roodborstje bevrijd uit een voerkrans,die ik had gekregen.Het zat vast in een netje van een pindakrans en bleef heel stil in m'n hand tot het vrij was en ik m'n hand opende.Was eerst bang,dat het al dood was,want het reageerde niet,toen ik het aaide.Het voelde wel heel bijzonder,dat het roodborstje zoveel vertrouwen in me had,dat het me niet pikte.
    goede zondag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterende serie foto's! Prachtig om de vogels tussen de kleurige appels te zien zitten.
    Je kunt door de foto's zien hoe jij zelf hebt zitten genieten bij het observeren en fotograferen.
    Hier mag je wel meer van laten zien!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby, leuk dat je zo geniet van de vogels in je tuintje.
    Dat doe je goed, het hele jaar door voedsel aanbieden dan weten ze je goed te vinden.
    Vooral de foto`s tussen de appeltjes vind ik gaaf maar je hele blog is prachtig.
    Bij mij komt een stel Gaaien elke dag pinda`s halen en ik blijf er naar kijken.
    Ik hang geen netje op maar geef er elke dag wat in een bakje en soms zit zo`n grote Gaai van het voer in een klein voerhuisje te eten, heel netjes.
    De Kauwen doen dat anders, die gooien van alles op de grond, soms het hele huisje.
    Nou ja, die moeten ook eten toch.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik geniet daar ook van, Coby. Stuk voor stuk mooie vogels. Sommigen hebben een wat onbehouwen gedrag en vernielen alles. Appels lusten ze bij mij niet, zelfs in de winter blijven ze onaangeroerd. Maar het geeft wel een kleurrijk gezicht. Dat zie je goed op jouw foto's. Prachtige serie. Als de zon ooit nog terug komt ga ik me daar ook weer eens mee bezig houden. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie Coby, lekker genieten in je eigen tuin, ik doe ook niet anders.
    De vogelbescherming geeft ook het advies om het hele jaar door te voeren, dat doe ik dus ook, zeker in het broedseizoen voer ik flink bij, zo blijven de ouders op kracht en is het beter voor het grootbrengen van de jongen.
    Je foto's zijn allemaal mooi,ik kan niet kiezen.
    Fijne zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Coby, wat een mooie blog,de kleuren zijn ook zo warm en dat allemaal in de tuin.
    Fijne zondag groeten uit De Brummeltuun.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke serie Coby. Wat kun je zo genieten hè van de vogels in je tuin. De pimpelmezen zijn fotogeniek en je hebt wel geluk om een grote bonte specht in je tuin te hebben. Als het een vaste gast is, of wordt, ga je daar nog veel fotoplezier aan beleven! Een tipje: leg eens wat walnoten (dicht en gepeld) neer. Werkelijk alle vogels zijn daar helemaal gek van, rozijntjes en meelwormen doen ook wonderen om leuke soorten in je tuin te krijgen. Maar wellicht wist je dit allang. Fijne zondag,

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby

    Je hebt een fraaie verzameling tuinvogels
    wat gek hè..bij mij komen ze ook nooit bij de appels..
    de enigste die er nog wel eens van wil snoepen
    is de merel, maar dan moet de appel wel erg rot zijn..
    Je hebt de vogels prima vastgelegd!
    mijn favoriet is de mus op de steen, erg mooie achtergrond heeft tie...
    Top gedaan hoor,

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke tuinvogelserie, je hebt volgens mij ook veel lekkers voor ze neergelegd.
    Heerlijk als je zo kan genieten van de bezoekertjes van je tuin.
    Ik hoop dat mijn balkon ook weer goed bezocht gaat worden,nu komen er vooral koolmezen (ja, de brutaaltjes), maar ik hoop op roodborst en winterkoninkje, die hoor ik wel in de wijk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Coby,

    Leuk hoor, zo'n gevarieerd aanbod van vogels in je tuin.
    Inderdaad een kwestie van doorvoeren en er komen er steeds meer.
    Je hebt hier wel een paar hele fraaie platen kunnen maken zeg.
    Vooral de derde foto, de pimpelmees op de appels, vind ik prachtig.
    Heel mooi hoe het rood van de appel weerkaatst op de onderkant van de pimpel.
    De herfst is toch wel een topseizoen om vogels te fotograferen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Rijke serie met appeltjes lok je heel wat fraais in de tuin en je houdt er nog een zalige fotoserie aan over ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie foto's! Zo scherp en dan die kleuren...
    Ik vind de Turkse Tortels er altijd zo lief uit zien, soms landt er wel eens eentje in onze tuin. Vorig jaar hadden we ook een roodborstje, wie weet komt ie dit jaar ook weer!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Coby,

    Leuke serie hoor en een luxe aan vogels in je tuin.
    Maar zit jij nu in een schuiltentje in je tuin of zijn ze je al helemaal gewend en hoeft dat niet meer ;-). Of fotografeer je vanuit binnen?

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Coby, wat heerlijk om te zien, zo'n blogje vol met 'gewone' tuinvogeltjes. Want gewoon zijn ze toch eigenlijk niet, ze zijn allemaal een lust voor het oog, en dat geldt zowel voor de vogels als voor de foto's die jij maakte.
    Mussen heb ik gedurende 10 jaar niet meer in mijn tuin gezien, maar sinds deze zomer zijn ze er weer!
    Geen idee waar dat aan ligt, maar ik geniet weer van ze, net als van jouw blog ;-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Coby,

    ook zo'n heerlijk tuinvogelblog :-)
    Heerlijke foto's heb je gemaakt en het pimpelmeesje heb je er heel mooi op staan. Die kleine krengetjes zijn ontzettend beweeglijk dus ik vind hem hier heel mooi weergegeven. Je roodborstje ook net als je musjes. Een specht zien we hier wel eens overvliegen en de Vlaamse gaai ook, maar die heb ik nog never nooit in de tuin gezien.
    ook ik voer de vogels het hele jaar en in de winter ook wat meer. De mussen komen zelfs als we buiten bbq hebben. Ze weten dan dat er voor hun ook wat bij zit en gaan alvast op de voerplek zitten hihi..

    Mooi advies om strooivoer tusen de appels te leggen. Ook een apart blog aan de tortels is welkom want ik heb er steevast alle dagen 3 in mijn tuin :-)

    Heel mooi blog Coby.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Coby, leuke foto's! En dat allemaal in je eigen tuin.
    Vooral de eerste op een rood appeltje prachtig!

    Groetjes Greetje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wederom een mooi onderwerp aangesneden in je blog. De tuinvogels worden vaak over het hoofd gezien door vele fotografen, terwijl dit toch ook erg mooie vogels zijn. Mooi werk weer Coby! Kijk alweer uit naar je volgende blog!

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige foto's heb je daar zeg!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland