Een mistige dag in Drenthe

In deze tijd van het jaar kun je allerlei weersomstandigheden verwachten. De ene keer is het regen en wind, dan weer droog en zonnig en je kunt het ook treffen dat het koud en mistig is.
Ik moet zeggen dat ik het allemaal prima vind, ik hou wel van die wisseling in het weerbeeld.
En als natuurfotograaf is het een uitdaging om al die verschillende omstandigheden mooi vast te leggen met de fotocamera.



Onlangs was het een mistige dag en het had ook nog gevroren 's nachts en gelukkig was ik in de gelegenheid om daar wat foto's van te maken. Al wandelende in de omgeving met een aantal van mijn vaste wandelgenoten heb ik geprobeerd om de koude mistige omgeving mooi vast te leggen.
Het was zo koud, dat de dauw bevroren was aan het prikkeldraad en ook het spinnenweb zat vol met bevroren waterdruppeltjes.


Het landschap wordt een klein wereldje door de mist en we hoorden bijvoorbeeld wel groepjes ganzen gakkend overvliegen, maar konden ze beslist niet zien.
Als het mistig is zijn de kleuren van onderwerpen dichtbij mooi verzadigd, daar kun je goed gebruik van maken met dit weer en omdat het zo koud was zaten ook op de rozenstruik en het braamblad bevroren waterdruppels, wat het geheel nog van een accentje voorzag.



Mist geeft foto's een speciale sfeer, het is echt de moeite waard om met het fototoestel op stap te gaan met mistig weer. Ik ben ook best tevreden over de foto's hier boven, zo'n laantje leent zich prima voor dit soort weer en ook de andere foto laat goed zien met welke weersomstandigheden we te maken hadden.


Op de terugweg van ons ommetje kwamen we nog eens langs het prikkeldraad en je kunt zien dat het minder koud was want de bevroren druppels waren grotendeels gesmolten en daar waar er in de verte eerst door de mist geen boom te onderscheiden was, daar waren nu weer vage silhouetten zichtbaar.
En zo wordt dan maar weer eens duidelijk hoe afhankelijk je vaak bent van het moment om iets te kunnen vastleggen.



Ook op zo'n mistdag kun je prima foto's maken van afgevallen blad, in dit geval is het van een Plataan, mooie grote bladeren die heerlijk geel kleuren en ook nog fraai van vorm zijn.
Her en der verschijnen ook nog steeds paddenstoelen en deze Glimmerinktzwammen trokken zich niks aan van nachtvorst en staken gewoon hun kop boven de grond.


Tot besluit een monumentale Beuk die een week eerder nog prachtige goudgele bladeren had, stond nu breeduit met kalende takken waaraan de resterende bladeren verkleurd waren naar bruin.
Het is een schitterende boom en sowieso vind ik Beuken een heel mooie boomsoort die in alle seizoenen indruk maakt. Het is echt zo'n mooie doorleefde ouwe boom met hier en daar sporen van het verleden die de boom nog interessanter maken.

Reacties

  1. Mooi dit jaargetijde! Wat een kunstwerkjes toch die spinnenwebben!
    Groet, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw mistserie is ook prachtig geworden, Coby. Een echte uitdaging, hè, om de sfeer goed weer te geven. Maar je bent er prima in geslaagd. Bij jou vroor het ook. Dat geeft een mooi effect. Hier in het westen hebben we dat nog niet echt gehad. Nu mag van mij de zon weer een paar dagen gaan schijnen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat zijn dit heerlijke sfeerfoto,s dit is genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby...

    je hebt gelijkt, elk weertype is fotogeniek en vooral mist..
    geeft mooi contrast aan de kleuren dichtbij!!
    Mooie mistige blog heb je ervan gemaakt..
    de onder werpen mooi wisselt..
    de laatste foto is mijn favoriet...Prachtig de monumentale
    beuk..ik vind het ook een pracht boom, maar in de herfst
    is het de mooiste...;)

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's Coby, inderdaad mist leent zich heel goed voor mooie platen.
    Mijn favoriet zijn foto 6 en foto 10.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt de mist en de kou prachtig weergeven middels deze serie Coby.
    Pracht foto's, ik vind de eerste het mooist.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi Mooi Mooi!!! Dat stille van de mist en dan op pad gaan, de wereld die zich dan zo om je heen sluit, prachtig. Heb je mooi vast weten te leggen.
    Dank je wel, ik herken de paadjes, mooi stukje geboortegrond he?
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's, ze geven echt het 'mist'-gevoel weer. Een kleine wereld waarin alles verstild lijkt. En met de bevroren druppeltjes voel je bijna de kou. Heerlijk! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie, sfeervolle plaatjes! Spinnenwebben blijven toch mooie objecten om te fotograferen. Kunstwerkjes zijn het en helemaal bij mist en vorst...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een fijne wandeling zo te zien, heel mooi die bevroren mist gevangen! Zo ie je maar, het is altijd foto-weer, dat laat je hier weer mooi zien.
    Hartelijke groeten vanuit een koud, maar zonnig Chicago.
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Coby,
    De mist in Drenthe was behoorlijk hé. Je hebt er een prachtige serie van gemaakt. Leuk ook hoe je het landschap tussen het prikkeldraad door hebt gekiekt.

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,

    de natuur heeft in deze tijd van het jaar ook heel veel facetten en dat heb je heel mooi weergegeven.
    De druppels maar ook de rijp langs de bladeren, dat vind ik echt heel erg mooi.
    Mijn favorieten zijn foto 4, 7 en 11.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Is zo te zien bij jou dus wel iets kouder dan hier want bevroren dauw is nog niet echt aan de orde. Nou ja aan de grond maar zo mooi als jij het hebt aan de bladeren, nee dat hebben we nog niet. Leuke serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtige serie! Vooral de landschappen in de mist, die spreken mij aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Looks very cold but beautiful landscape~

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi bevroren dauwdruppels. Ik zou heel graag eens insecten met bevroren dauwdruppels willen fotograferen. Prachtig is dat. Maar hier is het nu 's nachts toch wel ruim boven nul.
    In december zal dat wel gaan veranderen denk ik zo. Insecten zal dan wel niet meer lukken. Jij laat hier zien dat bladeren en spinnenwebben ook heel fraai zijn. Ook mist kan erg mooi zijn. Vanmorgen zat het hier helemaal dicht, maar toen moest ik werken. Wie weet krijg ik morgen een kans.
    Ondertussen geniet ik van jou serie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb me al zo vaak voorgenomen om met mist te gaan fotograferen, maar iedere keer lokt een aangenaam warm huis dan meer dan die kille mistige boel buiten... maar bij het zien van deze sfeerbeelden moet ik er toch echt maar eens aan geloven, want wat is dit mooi! dankjewel voor deze fraaie en inspirerende beelden.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi he, die druppels van de mist.
    De herfstkleuren komen ook prachtig uit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hier weer hele mooie foto's gezien. Maar de spinnewebben zijn echt prachtig!!!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland