Jonge Buizerd vangt muisjes

Onlangs zag ik een jonge Buizerd die al goed bedreven was in het vangen van muisjes. Een aantal weken geleden had ik al eens het genoegen om een tijdje te kijken naar jonge Buizerds die druk aan het oefenen waren met hun jachttechniek. Zij waren echter nog niet erg vaardig in het jagen en ik zag ze geen enkele prooi vangen.


Het is verbazingwekkend wat een belabberde zitplaatsen Buizerds en ook andere vogels soms kunnen uitzoeken. Uiteraard heeft deze Buizerd een prachtig overzicht op zijn jachtvelden, maar ik had hem liever op een wat natuurlijker zitplaats gezien. Aan de andere kant zat hij wel mooi tegen een rustige achtergrond.



Ik vind het steeds weer leuk om zo'n vogel een poosje te observeren en omdat hij binnen camera bereik zat, heb ik mijn toestel er tegelijkertijd ook  op gericht. Ik kon het fototoestel op een rijstzak op het dak van mijn auto leggen en zelf was ik zo ook grotendeels uit beeld voor de jonge Buizerd.
Dat hij me wel in de gaten hield is overigens op bovenste foto heel goed te zien.



Hij dook feilloos op een muisje, dat geen schijn van kans  tegen de vlijmscherpe klauwen van de roofvogel. Met zijn verworven prooi ging de Buizerd vervolgens op een paaltje zitten, helaas nu op een echt lelijke plaats met allemaal palen van een paardenweide, wat een heel onrustige achtergrond veroorzaakt. Maar gelukkig koos hij wel een plek waar ik hem in ieder geval goed kon blijven zien.



Het overkomt me niet dagelijks dat ik een Buizerd kan vastleggen en al helemaal niet dat hij dan ook nog een prooi heeft. Ik ben daarom toch wel blij met deze foto's  en wil ze ook best laten zien. Het geeft maar weer eens aan dat je het in de natuur niet voor het zeggen hebt, je hebt het te doen met hoe het zich voordoet.



Hoewel sneu voor het muisje vind ik zo'n schouwspel toch een boeiend gebeuren en bijvoorbeeld mooi om te zien hoe de vogel van houding veranderd. Als hij zo rustig op een paaltje zit ziet hij er best aardig en zachtmoedig uit, maar met een prooi in de klauwen wordt het opeens een felle killer en zie je de blik van zijn ogen feller worden en ook zijn houding is dan veel agressiever.




Bij de tweede muis dook hij wat dichterbij in het gras en stond hij nog even met zijn prooi te showen voor hij op nieuw een paal uitzocht bij de paardenbak. Ik heb genoten van deze mooie Buizerd en ben vooral ook blij met de mooie vliegbeelden, beide met van die mooie uitgestrekte houdingen.
Wie de blog van de jonge Buizerds die met jachtoefeningen bezig waren wil zien, moet even op
deze blog kijken.

Reacties

  1. Hoi Coby...

    Dit lukt mij nooit... probeer altijd op een bepaalde afstand te blijven, maar voor ik helemaal gestopt ben vliegt de buizerd allang weg, zeker een hekel aan een donderblauwe auto..
    ik heb geen idee wat ik verkeerd doe..
    Maar gelukkig kan ik nu wel van jou opnames genieten, deze is dus flink aan het oefenen..
    muizenjacht..heel mooi in beeld gebracht, mooi de foto waar hij net weg vliegt...
    heel mooie opnames Coby..Complimenten

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby
    wat een geluks treffer is dat die buizerd.
    dit zijn weer unieke foto's die je gemaakt hebt.
    zo mooi heb ik hem nog niet gehad.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie momenten heb je hier te pakken en zo betrekkelijk dichtbij.de muis is ook goed zichtbaar,ja net wat je zegt met prooi is het een ander dier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Coby,

    Dit soort foto's maak niet niet met alleen geluk. Tuurlijk heb je het nodig dat ze net onder je neus blijven jagen, maar voor de rest is het gewoon weten hoe je zo'n dier moet benaderen en hoe je kunt zien wat je wel en niet kunt doen.
    Ja, dit zijn de series waar ik warm van wordt. Het enige wat ik mis in de serie, is een foto van een landing op een paaltje.
    De hele serie zou ik allemaal heel graag gemaakt (of gezien)willen hebben.
    Prachtig je kansen benut. Chapeau!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw Coby,
    achtergronden heb je niet voor het kiezen in de natuur maar wat een gave foto`s.
    Als je dit zo ziet lijkt het zo eenvoudig maar dit schuwe dier voor je lens krijgen vergt toch een veel geduld en een goede techniek.
    Petje af voor deze foto`s,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig vastgelegd Coby, de achtergrond heb je gewoon niet voor het kiezen op deze momenten. Ik wou hem zo wel hebben, zag er vanmiddag 1,veel te ver weg.
    Die foto's gaan de prullebak in ;-))
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, wat een geluk dat je 'm in de gaten had. Prachtige en boeiende serie, Coby. Foto 11 vind ik erg indrukwekkend. Ik zie hier regelmatig buizerds, maar zoals jij 'm zag en fotografeerde heb ik het nog niet meegemaakt. Ik heb genoten van je blog. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,

    Ja dan tref je op korte afstand zo'n jagende buizerd en dan krijg je van dat soort achtergronden! Maar de foto's in het veld vind ik wel fraai hoor!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja,de plek waar ze gaan zitten heb je niet voor het uitkiezen, dus je bent al lang blij dat hij binnen het bereik van je lens zit, en als je dan zo'n serie met prooi kunt maken, nou, dan zou ik ook in mijn nopjes zijn hoor!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie en gaaf om mee te maken.
    De compositie heb je niet voor het uitkiezen maar de beelden zijn goed gelukt.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,
    echt heel gaaf dit. De palen en achtergronden zijn bij uitstek meestal naar als je dit soort mooie momenten hebt. Je wist waarschijnlijk precies waar ie zat. Top dat je hem dat muisje zag vangen. Mijn favoriete foto is foto 3 van de wegvliegende Buizerd van de lichtmast af. Echt heel mooi vind ik die.
    Heel mooi gedaan.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, wat weer een mooie serie foto's van deze prachtige roofvogel. Ik neem de paardenbak graag voor lief. Super om zo'n vogel in actie te zien en ook nog van die prachtige shots te maken.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou een leuke spektakel om van zo dichtbij mee te maken. jammer dat ie dan daar gaat zitten, maar zoals je schrijft wel in zicht.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind de laatste foto's het mooist, mooie momenten heb je hier te pakken!

    Groeten John

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie foto's,
    en wat voor muisjes zullen het geweest zijn, eerste bosmuis en tweede rosse woelmuis is mijn eerste gedachte.

    Misschien kan iemand ze determineren als waarneming voor de zoogdieratlas ;)

    Bregtje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke serie! Een echt buitenkansje zeg...daar kun je alleen maar van dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Great pictures of this bird of pray Coby. Stunning pictures of the take-off (#3 & #9).
    I saw this once in winter; a Great Gray Owl diving in the snow and coming out with a rodent in it's beak! What an experience, but I had no camera. The images will stay in my head for a long time...
    A great series once again, very nice to read and beautiful photos.
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schitterende serie van de buizerd in actie!
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat zijn prachtige foto's. Vooral de buizerd die zich afzet van de lantaarnpaal vind ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Coby,

    Dit zijn natuurlijk van die momenten waarop je hoopt, mocht je een roofvogel (Buizerd) tenminste. Bij mij vliegen ze altijd al weg als ik een foto wil maken. Deze serie heb je mooi kunnen nemen van het begin tot het end.

    Heel gaaf om te zien en ook nog eens prima vastgelegd (met uitzondering van de storende paardenpalen, waar je niks aan kan doen).

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooi vastgelegd, Coby. Dit is Genieten,
    vr gr Gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland