Dramatische luchten op het Groningse platteland

Onlangs heb ik me een dagje vermaakt in Groningen. Toen we aan het eind van de middag huiswaarts wilden keren, brak opeens de zon door en werden we verrast door de meest prachtige luchten die je maar kunt bedenken. Een mooie gelegenheid om te oefenen met landschapsfotografie.


Ik vind de luchten richting de Waddenkust sowieso vaak heel mooi, maar dit was werkelijk heel fraai en de kleuren spatten je tegemoet. We stonden ons met z'n drieen echt te genieten van de schitterende landschappen en hebben heel wat foto's en films gemaakt.



Iedere keer konden we het niet laten om opnieuw te stoppen als we weer een nieuw landschap zagen waar de zon al even mooi op scheen. Het hield maar niet op met die mooie luchten, maar gelukkig waren we er allemaal even verrukt over en dus leefden we ons overal weer uit met de camera.



Een karakteristiek stukje Groningen is het dijkgat (coupure) tussen de Carel Coenraadpolder en de Reiderwolderpolder. Ik noemde dat het Hogeland, maar ik ben inmiddels gecorrigeerd  dat de Coenraadpolder en de Reidewolderpolder behoren tot het Oldambt. Met de geel geverfde betonwanden is het dijkgat een veel gefotografeerd tafereel, maar met die mooie dramatische donkere lucht er bij, lijken de gele wanden wel lichtgevend te zijn. Twee vrijwel identieke foto's met als enge verschil dat bij de onderste de gele vlakken precies in het midden staan en bij de bovenste is het minder symmetrisch.




En ook over de bovenstaande foto's met het mooie strakke lijnenspel ben ik heel tevreden. In eerste instantie had ik alleen de liggende foto in deze blog geplaatst, maar op verzoek van Rene heb ik ook een foto in een staand formaat toegevoegd. Aan jullie de keus waar je voorkeur naar uit gaat...




Nog meer spannende luchten die ons helemaal in vervoering brachten. Hoe leg je  vast hoe indrukwekkend het uitzicht in de polders was, eigenlijk zou je er bij hebben moeten staan. Het is toch wel bijzonder dat je bij landschapsfotografie zo afhankelijk bent van het moment. Op het juiste moment op de juiste plaats en dan de goede instellingen van je camera kiezen want je krijgt vaak maar heel even en dan is het magische moment al weer voorbij.



En met al deze prachtige luchten kwam er een eind aan een schitterende dag waarbij we genoten hebben van de Groninger Waddenkust bij Noordpolderzijl en bij de Ruidhorn, zie deze blog. Hebben we veel mooie soorten vogels gezien in de Breebaartpolder, zie deze blog. En werden we dus aan het eind van de middag ook nog verwend met de meest fantastische luchten, een superdag.

Reacties

  1. jullie hadden geen klagen dit lijkt wel voor een jaar tegelijk wat een bijzondere mooie luchten dit is echt genieten ik ga het nog een keer bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sùper Coby, landschaps fotografie in optima forma.
    In het echt zal het er nog indrukwekkender uitgezien hebben maar het komt allemaal toch mooi over.
    Naast de mooie luchten heb je een mooi lijnenspel in je foto`s met hele leuke accenten.
    Het rood witte hekje bij foto 3 en het geel van de beton wanden bij foto 4 vind ik heel goed gezien.
    Ik kan mij indenken hoe jullie daar hebben genoten.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige donkere luchten. Als de zon op zo'n buienwolk schijnt, ziet alles er meteen nog dreigender uit. Dat dreigende heb je met je foto's mooi overgebracht, prachtige landschapsfoto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat valt niet mee, hè, Coby. Ik weet er alles van. Je had een prachtige lucht, dat scheelt al heel veel. Foto 6 vind ik de mooiste. Misschien alleen je logo nog even aan de andere kant zetten. De boom, die beeldbepalend in het zonnige deel staat, valt er zo een beetje achter. En dat is jammer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de luchten waren echt spectaculair, mooi om daar weer wat van proberen te maken. Ik had ook al gezien dat de watermerken wel wat ongelukkig stonden bij foto 6 en 7 ik heb het aangepast, is inderdaad beter zo. Bedankt voor je reactie!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Mooie foto's, dat zeker, maar de Carel Coenraadpolder en de Reiderwolderpolder liggen niet op het Hogeland, maar in het Oldambt. Het Hogeland is het wat hoger liggende deel van het westelijke en noordelijke deel van Groningerland rond pakweg Leens, Warffum, Uithuizen, Bierum en Loppersum. Kijk maar eens op het satelietbeeld in Google Maps, daarop tekent het zich mooi af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt dat je me op dit gebied even corrigeert, zo leert een mens iedere dag weer wat bij.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Wat een prachtige sfeertjes heb je hier te pakken Coby, mooi met de dreigende luchten en het zonlicht op het landschap.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wilde eerst schrijven: Ze doen me meteen denken aan het Hoogeland van Ede Staal. Maar nu blijkt dat we naar het Oldambt kijken, moet ik dat misschien niet doen. Dan laat ik het maar bij: Wat een dramatische luchten. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig, ben ik niet de enige die op het verkeerde been werd gezet.
      Ik heb er inmiddels maar Groninger platteland van gemaakt...
      Zulke wolkenluchten zijn pure natuurkunst hè?
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Hooi Coby
    dat ziet er dreiggend uit heb je het nog droog gehouden.
    mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, de een nog mooier dan de ander, ik kan me voorstellen dat jullie niet konden stoppen met filmen en fotograferen.
    Absolute topper is voor mij nr 5, die knalt er echt uit, lekker contrasterende kleuren en je wordt door de lijnen heel ver de diepte ingetrokken.
    Een foto die ik graag gemaakt zou hebben.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi Coby,zulke verre uitzichten mis ik hier wel eens en ook de zee.
    Maar natuurlijk heeft Drenthe ook mooie plekjes.
    Ben opgegroeid in Groningen aan de zee en heb een poosje in Oldambt gewoond.
    En nu Drenthe.
    Jammer,dat je geen posters of kaarten van je foto's hebt.
    gezellige avond.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inderdaad geen kaarten of posters van mijn foto's.
      Maar mocht je iets heel mooi vinden, neem dan maar even contact
      op via mijn email: natuurkieker@gmail.com
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Mooi! Ik kan me helemaal voorstellen hoe dat fotograferen is gegaan ;)
    Je hebt prachtige foto's gemaakt. Het Noorden op zijn mooist!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby, je hebt alweer een prachtige serie gemaakt hoor! Jammer dat de regenboog zich niet zien. Maar zonder de regenboog zijn ze ook geweldig mooi!

    Groet,
    Willy
    demooienatuur.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby

    Van dit Groninger stukje land ben ik echt gaan houden..
    prachtig hoe je het in beeld hebt gebracht, de weidsheid
    de kleuren en de intense luchten..
    prima gedaan..ik herkende het meteen..
    bedxankt, heel mooie blog!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Als ik dat soort luchten zie, weet ik niet hoe snel ik richting auto moet gaan;-)
    Heel fraai vast gelegd.
    Foto nr. 5 is natuurlijk de absolute winnaar in deze serie. Niet alleen het prachtige lijnenspel zorgt voor een topfoto, maar het nog aanwezige scherpe zonlicht geeft zo'n heerlijke sfeer aan de foto.
    Misschien was een staande uitsnede hier nog wel mooier, bedenk ik mij nu ik de foto nogmaals bekijk.
    Foto 4 had volgens mij net even mooier gekunt door de gele stukken exact in het midden te zetten. Fototoestel vlakbij op de grond en met een groothoek een foto maken.
    Je laatste fot is een prachtige afsluiting. Prachtig natuurverschijnsel en prachtig gefotografeerd.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt voor je reactie Rene, ik heb wel een staande foto gemaakt, zal kijken of die er bij kan en ook van de gele stukken wel andere opnamen.
      Ik ga er nog wel even mee aan de slag.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Hai Coby,

      Wat leuk dat je die 2 foto's hebt toegevoegd.
      Die met de gele blokken in het midden vind ik inderdaad mooier dan die andere.
      De staande uitsnede op deze manier haalt het niet bij de liggende foto.
      De kracht van die liggende foto is, dat buiten het zeer mooie lijnenspel, het slootje precies in het midden zo mooi wegloopt.
      Dat laatste mist de staande uitsnede die je hier nu plaatst.
      Net als de mooie rechte lijn aan de rechterkant.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  15. Hoi Coby,

    Mooi vast gelegd hoor. Die eindeloze vlaktes in Groningen doen het goed voor dit soort fotografie. Hebben er wel eens gefietst en het weidse is heerlijk (alleen niet met dit weer ;-)
    Het is de laatste tijd echt genieten. Zeker bij ons aan de kust. Helaas zit ik meestal in de auto en moet ik opletten (wat niet altijd lukt...)
    Maar wat een schouwspel.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dramatiek ten top. Vooral de diepte bij nr 5 is fantastisch.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige plaatjes Coby en ik ben het eens met Truus, hier zouden ansichtkaarten van gemaakt moeten worden. Moet je toch maar eens over gaan denken! Tot vanmiddag!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby,

    echt prachtige luchten en dat zal in
    het echt dan ook nog vele malen spectaculairder
    zijn geweest. Je bent leuk aan het experimenteren
    geweest. Ook vroeg je mening over de staande en de liggende foto (6 en 7). Mijn voorkeur gaat uit naar de staande foto (6).
    de foto's heb je ook leuke in variabele aspecten laten zien, top.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Coby,

    De laatste paar dagen kom ik geregeld zulke beelden tegen buiten. Zon/regen/bewolkt enz. Mooi om dat beeld eens om de gevoelige plaat vast te leggen, zo krijg je toch echt een mooi lichteffect.

    Mooi blogje weer.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland