Er zitten weer Ransuilen op de roestplek!

Onlangs heb ik samen met mijn donderdagse wandelgenoten even gekeken of er inmiddels Ransuilen (Asio otus) op de roestplek in de buurt zouden zitten. En jawel hoor, ze hebben de naaldboom weer in bezit genomen om er overdag in te dutten. In eerste instantie zagen we er eentje zitten, die nieuwsgierig naar beneden loerde wie daar allemaal naar hem zaten te staren. Toen we de boom grondig bekeken, telden we uiteindelijk vier Ransuilen.
Alle foto's in deze blog zijn van de Ransuilen van de roestplaats, maar zijn al eerder gemaakt.


Toen ik onze Ransuilenvondst kenbaar maakte op Twitter, kreeg ik van SOVON een berichtje met daarin een link naar een artikel over het tellen van winterslaapplaatsen van Ransuilen in Nederland http://www.sovon.nl/default.asp?id=974 . Het blijkt dat de prachtige Ransuilen tot de snelst afnemende broedvogels van Nederland behoren. Dit is een reden voor SOVON om onderzoek te doen naar de winterslaapplaatsen (roestplekken) van de Ransuilen.


In de kerstvakantie van 24 december 2011 tot en met 8 januari 2012 wordt gevraagd om op zoek te gaan naar roestplekken van Ransuilen of om plekken te bezoeken waarvan je uit het verleden weet dat het als roestplek in gebruik is geweest. Daarnaast wordt gevraagd om als je zo'n plek weet of vindt om daar dan regelmatig te kijken en te tellen hoeveel Ransuilen je daar aantreft. In de link van SOVON staat een duidelijke toelichting.


Een Roestplek is het best te ontdekken door de vele braakballen die er onder liggen.
Die braakballen waren ook bij "onze" Ransuilenslaaplaats de aanwijzing dat er Ransuilen in de boom
aanwezig waren. In de vorige winter telden we op een gegeven moment zes Ransuilen. We gaan de komende winter  regelmatig even een kijkje nemen en tellen hoeveel Ransuilen we kunnen ontdekken.



Het gebied waar je een winterslaapplaats van Ransuilen aantreft is meestal ook in gebruik door Ransuilen om er te broeden. Afgelopen zomer trof ik in het gebied een Ransuil aan toen ik stond te fotograferen bij de Bonte Vliegenvangers. Het is bekend dat er Ransuilen in het gebied hebben gebroed. Of de Ransuil die ik afgelopen zomer zag nu ook met een partner een broedpoging heeft gedaan weet ik niet, ik heb geen nest gezien.


Uilen zijn mooie en intrigerende dieren, ik vind het altijd bijzonder om een uil te zien en zo heel vaak gebeurt dat ook niet.
Mocht je zelf ook op zoek willen naar winterslaapplaatsen van Ransuilen of weet je een roestplek en wil je meewerken aan het onderzoek van SOVON kijk dan vooral even op de site van SOVON, waar je overigens nog veel meer interessante informatie over vogels kunt vinden.

Reacties

  1. Best bijzonder dat jullie de ransuilen hebben ontdekt, want ze zitten vaak verstopt. Ik ben eens ergens wezen kijken waarvan mensen zeker wisten dat ze er moesten zitten,maar desondanks liepen we er nog voorbij! We hebben ze wel ontdekt hoor en het was prachtig! Ik kan me voorstellen dat jullie hier ook erg van genieten. Je foto's zijn in ieder geval prachtig!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's ! Hier in de buurt heb ik ze nog nooit gezien, helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie foto's
    je ziet ze veel te wijneg die uilen jammer want ze zijn erg mooi om te zien.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,
    Prachtig gezicht is het toch om de ransuilen in de boom te zien zitten. Ik was ook heel blij dat ik het ook gezien heb.Ik zie er ook een bij je in een struik zitten zo te zien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Wat leuk dat ze weer terugkomen naar hun oude roestplek, ik kan me zo voorstellen dat je er nog wel vaker een kijkje gaat nemen, want dit is toch wel erg mooi om te zien.
    Ik was er laatst ook erg blij mee.
    Goede actie van de SOVON, wellicht helpt het om verdere afname te voorkomen.
    Je foto van de braakballen is ook erg interessant om te zien.
    En de rest is natuurlijk ook prachtig ;-)
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,

    Gaaf om die ransuilen te kunnen fotograferen. Ik ben afgelopen zaterdag een uur gaan rijden voor een plek waarvan ik wist dat ze er zaten. Helaas waren ze weg.
    Maar jij hebt een goede plek en mooie foto's. Ik ga eens op de site van Sovon kijken.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello Coby,

    What a nice bird! I would love to see one, one day... I am not sure if we have the same owl here in Canada.
    We do have a Long-eared Owl but my book (Peterson guide to the East and North America)doesn't say if it's the same bird. Our Long-eared is suppose to be the same size as a crow.
    Anyhow, very nice pictures! Congrats, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Coby, wat een prachtig serie weer! Ik heb afgelopen weekend ook voor het eerst ransuilen gezien, een ware belevenis.
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat mooi een heerlijke belevenis lijkt me dat

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,

    staat goed die vertaler ;-)

    En wat weer een mooie serie. Ik heb al eerder verteld dat ik gek ben op roofvogels en met name uilen. Ik vind dit werkelijk machtige dieren!

    Prachtig blog waar ik dan ook echt van kan genieten (en heb genoten).

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Coby,

    Het blijft een fascinerend gezicht om zoveel uilen bij elkaar te zien.
    Prachtig in beeld gebracht.
    Ben benieuwd of je in het voorjaar de jongen kan fotograferen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, bijzondere platen zeg. Ze verstoppen zich wel een beetje.

    Het is wel goed zoeken, ze vallen bijna niet op in hun natuurlijke omgeving.

    Tevens een plaatje wat er zoal uit een uil is gekomen, de bal inhoudt.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een van de mooiste serie's van de ransuil omdat die eerste zo onwijs lekker vrij zit. Heel mooi dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank voor jullie reacties op deze blog. Ik heb dus niet alle foto's pas geleden gemaakt, er zijn er ook bij uit het archief.
    Ze zitten steeds erg hoog en verstopt, zodat het met donker weer niet mogelijk is om ze te fotograferen en flitsen mag niet, dan verstoor je ze, maar wie weet komt er nog wel een betere kans, de winter is nog lang :-)
    We hebben uitgezocht dat ook in Canada de Ransuil voorkomt, die daar dus long-eard owl genoemd wordt...
    En voor diegenen die ook Ransuilslaapplaatsen weten, kijk nog even op de SOVON-site
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Coby, wat laat je dat mooi zien. En mooi schrijven kan je ook! Groetjes Ab.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland