Natuur-avontuur in eigen omgeving (6) - en de kleur is.... WIT

In de vorige Natuur-avontuur in eigen omgeving was de kleur geel. Nu is WIT de kleur die de boventoon voert in mijn blog.
Wit is een stralende kleur, die net als geel zeer opvalt, en ook als het wat donkerder wordt, blijven witte bloemen nog lang opvallen.
Als eerste aandacht voor twee " oude bekenden", het Japans Hoefblad en het Groot Hoefblad.

Japans Hoefblad


Groot Hoefblad


Het Japans Hoefblad raakt inmiddels  uitgebloeid en de enorme bladeren beginnen al te verschijnen, maar hebben nog lang niet hun definitieve formaat.
Het Groot Hoefblad is nu op zijn mooist, alhoewel het wel heel snel uitgebloeid raakt met de hoge temperaturen die we hebben gehad. Ik heb een forse uitvergroting van de bloem gemaakt zodat goed te zien is hoe fraai de bloempjes van deze plant zijn. Het is beslist de moeite waarde om daar eens wat extra naar te kijken.


Bosanemoon

Witte Narcis

Als we op donderdag wandelen, lopen we vaak ook een stukje door een oude parkachtige tuin met allerlei fraaie planten en bomen. Zo kwamen we deze fraaie witte Narcis tegen die daar zomaar in zijn eentje stond te bloeien. En ook de Bosanemonen zijn weer in redelijke aantallen aanwezig. Een fraai bloempje om van alle kanten te fotograferen en te bewonderen.


Kievitsbloem

Daslook

 Maar ook de prachtige en zeldzame Kievitsbloem, waar ik al een hele blog aan heb gewijd (Kievitsbloem), krijgt in zijn fraaie witte variatie natuurlijk ook een plaats in deze serie wit bloeiers!
Ook leuk is de aanwezigheid van Daslook, net als de Kievitsbloem, een beschermde plant. Het is familie van onder andere Knoflook en Bieslook en heeft heel mooie witte bloemetjes als het bloeit.
En ook het zeldzame Zomerklokje komt er voor met enkele exemplaren, dus een plekje om van te smullen, met zoveel bijzondere planten bij elkaar....

Zomerklokje
Zomerklokje - Leucojum aestivum

Het Madeliefje heeft al eens uitgebreid aandacht gehad, zie de link : Creatief met een Madelief.
Toch mag dit overbekende bloempje natuurlijk niet ontbreken in een blog met witte voorjaarsbloemen.
Het is een van de meest vlijtige plantjes die er is, want ze bloeien eigenlijk van het vroege voorjaar tot diep in het najaar.

Madeliefjes
Kransje vlechten van Madeliefjes

Op onze laatste wandeling heb ik mijn medewandelaars gevraagd of ze zich nog konden herinneren dat er kransjes gevlochten werden van madeliefjes. En ja hoor, dat was nog bekend en werd me gedemonstreerd, zodat ook daar een foto van gemaakt kon worden. Je maakt  met je nagel een inkeping in het steeltje en steekt daar een volgende Madelief doorheen en zo ga je door....


Witte Magnolia

Witte Magnolia


Ook aandacht voor  wit bloeiende struiken en bomen. De bovenstaande foto's zijn van een witte Magnolia.
De boom zat werkelijk stampvol met deze geweldige witte schoonheden, een grote witte wolk van bloemen en ze geurden ook nog heerlijk!!


Wilde Sering

Kersenbloesem

De witte bloemen van de Wilde Sering ruiken heel lekker, in de blog moet je het helaas zonder die geur stellen, maar er alleen naar kijken is ook geen straf lijkt me.
Daaronder de uitbundige bloesem van de Kersenboom, die verrukkelijke kersen krijgt, maar meestal zijn de vogels er eerder bij dan ik....
Tot besluit de bloesem van de Krentenboom, een boompje dat echt bij Drenthe hoort, Als ze bloeien zie je ze overal in het landschap oplichten. Ik vind het een prachtig boompje, dat in de herfst ook nog eens prachtig gekleurde bladeren krijgt en de krenten die er aan komen zijn heerlijk om te eten.

Krentenbloesem

Reacties

  1. Alweer zo'n prachtige serie! Als je een bloem in close-up ziet, zie je pas hoe prachtig een doodnormale bloem er uit ziet. Echt genieten!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie foto's van al die witte bloemen.
    En een hoop informatie erbij, je ben er maar druk mee.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo vrolijk als het vorige log is zo chique is dit log.
    en dat enkel door de kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie dat jij ook een geweldig fraaie serie hebt weten te schieten met plantjes waar je soms echt naar moet zoeken en dat maakt het extra leuk vind ik. Mooi licht in de platen en in het geheel gewoonweg een toffe serie die naar veel meer smaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk, zo'n thema logje. Wit....en het is allemaal even mooi. Toevallig heb ik vandaag ook de zomerklokjes en de daslook gefotografeerd.
    De magnolia is al bijna uitgebloeid, dat gaat zo snel. Heerlijke voorjaars serie.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Allemaal bedankt voor jullie reactie op dit bericht.
    @ Betsy die close ups vind ik zelf ook de verrassing, het laat je anders naar een bloempje kijken.
    @ Cees die informatie vind ik een leuk extraatje en inderdaad het vergt wel veel tijd af en toe
    @ Peter jij hebt veel meer moeite moeten doen voor de plantjes denk ik,deze soorten zaten allemaal dichtbij elkaar
    @ Evelien en Ghita, het geeft wat rust in een berichjtje vind ik als je het op deze wijze aanpakt en er komt er nog een op deze wijze.
    groet Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind dit een geweldig blog. Ik was op zoek naar een mooie foto van een witte narcis en vind de uwe erg mooi gelukt. Ik ben namelijk deze lente en zomer ook bezig met een eigen verslag an de bloemen in de natuur. Heel verassend, echt een soort van kleine verwennerij die mooie kleurige bloempjes. Ik vind het heel leuk om uw blogs te lezen.

    Groetjes,

    Lisabel

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland