De Kievitsbloemen bloeien weer!!

De Kievitsbloemen (Fritillaria meleagris) bloeien weer!!
De prachtige, maar in Nederland in de natuur zeer zeldzame, Kievitsbloem is een kwetsbaar plantje.
Het komt amper meer in de vrije natuur voor. De belangrijkste plaats waar ze nog te vinden zijn, is langs de Overijsselse Vecht, tussen Hasselt en  Zwolle  en het bij het  Zwarte Water.


De Kievitsbloem is ook als bol verkrijgbaar bij tuincentra, maar het is een kwetsbaar plantje, dat niet overal zo maar goed wil gedijen in ieder tuin.
In mijn eigen omgeving is een heel klein plekje waar deze geweldige plantjes groeien en ik geniet er ontzettend van als ik ze weer zie en kan het beslist niet laten om steeds als ik er kom weer veel foto's te maken.


De meeste Kievitsbloemen zijn paars of paarsrood van kleur maar er zijn ook witte exemplaren.
Ik vind het bijzonder fotogenieke plantjes, ze zijn sierlijk en ook door hun kleur zijn ze mooi om te fotograferen.
Het is overigens niet altijd eenvoudig om er echt een mooie foto van te maken, omdat er vaak meerdere dicht bij elkaar staan en dan lijkt het op de foto gauw een rommeltje.



De Kievitsbloem zaait zich uit via zaad en daarvoor is een bezoek van hommels noodzakelijk.
Het feit dat bijen en hommels het erg moeilijk hebben, en sterk in aantal zijn verminderd, heeft ook zijn weerslag op de Kievitsbloemen.
De verjonging van de Kievitsbloemen komt zo onder druk te staan. Een nieuw Kievitsbloemplantje doet er maar liefst acht jaar over om tot bloei te kunnen komen. Als dat overigens eenmaal is gelukt, kan zo'n plantje wel tot 35 jaar achtereen opnieuw tot bloei komen.


Reacties

  1. toevallig zag ik ze gisteren ook...in een tuin dan hè.
    Ze zijn echt heel mooi.
    Zelf heb ik ze ook al eens geplant maar ze voelden zich hier niet thuis.
    jammer....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wouw prachtig in beeld gebracht zeg. Aparte bloemetjes zijn het.
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie reactie en complimenten.
    Het zijn echt heel mooie plantjes maar uiterst kwetsbaar.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag dit plantje gisteren staan in de tuin bij kasteel Muiderslot. Ik neem aan dat ze daar dus gewoon geplant zijn. Teder bloempje.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland