Een mooie herfstdag begin november

Inmiddels hebben veel bomen hun kleurrijke herftstooi al weer verloren, maar begin november was het overal nog prachtig.
We zouden voor Roeg! opnamen maken van de Schotse Hooglanders en ik besloot om daarna zelf met mijn fotocamera ook nog even door het mooie natuurgebied te struinen.



Vooral als de zon er even bij kwam, was het echt genieten van alle herfsttinten. Prachtig om te zien hoeveel kleuren er dan in zo'n landschap zijn te ontdekken. Eigenlijk zou de herfst van mij nog wel wat langer mogen duren, zo mooi al die verschillende tinten en ik zou  nog wel wat meer willen fotograferen... Maar ja wellicht genieten we er zo van, juist omdat het altijd maar kort duurt.
Hoe dan ook, op deze dag was het echt genieten van de mooie omgeving.




In het gebied liggen diverse waterplassen, waar zomers en vooral ook 's winters veel watervogels vertoeven. Diverse soorten eenden en ganzen, grote zilverreigers en blauwe reigers, zwanen en buizerds, het is er een drukte van belang. Vaak wel wat ver weg voor mooie vogelfoto's maar heerlijk om naar te kijken en te luisteren en bij een landschapsfoto is het ook mooi de grote hoeveelheden vogels te zien.





Uiteraard heb ik ook de Schotse Hooglanders even op de foto gezet, ik vind dat echt schitterende en fotogenieke dieren. Met hun grote horens en dikke vacht zijn het imposante beesten, waar ik wel respect voor heb en daarom toch bij voorkeur enige afstand van blijf houden, maar als je geen gekke dingen doet dan word je in principe wel in hun omgeving gedoogd. Prachtig trouwens dat de koeien echt als kudde samenleven en de jongen gewoon bij hun moeder groot gebracht worden. Het natuurkiekerfilmpje over Schotse Hooglanders uit het natuurprogramma Roeg! is hier te zien.





Schotse Hooglanders kunnen het hele jaar buiten zijn en ook in de winter kunnen ze zich prima redden, hooguit worden ze dan een beetje bijgevoerd. Maar nu was het nog prachtig en rustig herfstweer en de koeien liepen rustig door het fraaie herfstdecor, dat maakt een foto even net wat fraaier met al die fijne warme herfsttinten.





Zoals gezegd zijn er ook heel veel eenden te zien bij de plassen in dit natuurgebied. Ze zijn nogal alert en als ze ook maar even denken dat er gevaar dreigt gaan ze op de wieken en dat vaak met nogal wat geroep er bij. De wilde eenden snateren en ook het gefluit van smienten  is nu volop te horen. Tegen het eind an de middag kwamen er diverse groepjes ganzen aangevlogen die hier vermoedelijk de nacht wilden doorbrengen. Als het wat meer winters wordt ga ik er vast nog wel weer enkele keren een bezoek brengen want het is echt genieten alle dieren en de prachtige omgeving.


Met allemaal feestdagen voor de boeg wil ik mijn Natuurkiekerboek nog even onder de aandacht brengen. Voor wie het nog niet kent, in dit boek is in woord en beeld te volgen wat ik zoal in de Drentse natuur tegenkom door het jaar heen. Een mooi natuurcadeau voor jong en oud!  Voor meer informatie zie de website heb je vragen of wil je het boek bestellen stuur dan een mailtje naar: natuurkieker@gmail.com.

Reacties

  1. Echt weer genieten Cobie van deze mooie plekjes , het zal nu zeker de laatste zijn van de kleuren die er vertoont zijn in deze maand !
    Maar ik heb er van genoten ,
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig de herfstkleuren te zien, mooie foto's van het landschap met al die vogels.
    Al vind ik de foto's van de Schotse Hooglanders ook erg mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's en wat mij betreft mag de herfst ook wel iets langer duren vanwege de kleur schakeringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas is dit mooie seizoen ook weer voorbij Coby. Je hebt de sfeer van de herfst prachtig weten vast te leggen in dit prachtig gebied. Mooi vind ik ook de foto's met de hooglanders die geven een extra dimensie aan je foto's. Al met al weer genieten van wat je tegen bent gekomen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag regent het en waait het stevig. Gisteren hagelde het. Je begrijpt dat het dan prettig is om binnenshuis op je gemak beelden van een aantal weken terug te kunnen bekijken. De herfst brengt veel, maar is soms ook erg snel voorbij. Jij hebt er goed van geprofiteerd door te wandelen en beelden vast te leggen. Zo kan je er nog een keer plezier van hebben. Het is duidelijk een gebied waar je vaker heen kan gaan. Mooie impressie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby, mooie herfsttinten waarbij de Schotse Hooglanders helemaal meedoen. Echte herfstlandschappen waarvan ik de eerste foto heel fraai van compositie vind. De schotse hooglander in de laan is ook leuk. Je vertelt heel ontspannen bij de tv-opnames, knap hoor.
    Een mooi afscheid van de herfst is dit. (Of komt er nog meer?)
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is denk ik wel het het afscheid van de herfst Gonnie,ik hoop nu op wat en wellicht willen er eens wat wintergasten voor de lens verschijnen.Dank voor jouw compliment over de filmpjes het is wel even anders dan lekker anoniem achter de camera, maar ik vind het erg leuk om te doen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Hoi Coby...

    het ging een beetje mis...dus nog maar een keer...
    zit hier te genieten van je blog...foto's en info altijd perfect..
    weet nu even weer wat ik een poosje gemist heb...
    prachtig foto vakwerk, mooie opnames heb je van de Schotse Hooglanders
    en ik ben het met je eens dat je gepaste afstand moet houden, ik heb ook respect voor
    deze fotogenieke beesten...de ene foto van de hooglander op het bospad is
    erg, complimenten voor je werk!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Coby,

    Prachtig gedaan zeg. Ik denk dat de serie extra mooi is, omdat je de ruimte zou goed laat zien in je foto's.
    Die ruimte voegt ook echt wat toe. De hooglander op het pad is super, maar nummers 12 en 16 vind ik nog mooier. Prachtig hoe de kleuren elkaar versterken in nummer 12. Alleen jammer dat de ene hooglander half verscholen is.
    Nummer 16 kan zo aan iedere muur. Misschien die halve vogel aan de rechterkant wegpoetsen?
    Wel erg fraai hoe de vogels naar het licht vliegen. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow.... dit zijn echt mooie warme herfstkleuren Coby.
    Bovendien heb je ook werkelijk supermooie composities weten te fotograferen.
    Schitterend zoals je de bomenrijen en het water weer weer te geven.
    Ook de Schotse hooglanders zijn heel mooi geplaat.
    Ik kan echt geen favo aanwijzen deze keer want ze zijn eigenlijk allemaal heel mooi.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie herfstfoto's Coby.
    De eerste foto vind ik geweldig, mooie compositie zo met de boom.
    De Schotse hooglanders zijn ook geweldig, leuk met dat kleintje er bij.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank voor jullie reacties en commentaren, fijn dat er steeds zoveel mensen de moeite willen nemen om een reactie achter te laten, ik waardeer dat zeer!
    Leuk te merken dat deze serie in de smaak valt en boeiend te horen welke foto's de voorkeur genieten en waarom dat zo is.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland