Vogels voor de lens

Na alle paddenstoelen en herfstkleuren nu weer eens een blogje met vogels.
De afgelopen weken heb ik tijdens mijn rondjes in de omgeving ook weer diverse vogels voor de lens  gehad. Dat vergt weer een heel andere manier van fotografie dan bijvoorbeeld met de macrolens op je buik voor een paddenstoel liggen.

Blauwe reiger

Blauwe reiger

Blauwe reiger

Blauwe reigers zijn overal te vinden, zowel op het platteland als in de steden. Ze zijn bij veel mensen niet echt geliefd. Ik zie ze echter graag en blijf er van genieten om ze te zien jagen. Prachtig hoe ze speurend rondkijken, tijdenlang roerloos kunnen staan of met bedachtzame grote passen rondstappen en plots met een felle uithaal een prooi verschalken. Helaas zag ik bovenstaande reiger geen voedsel pakken, maar ik kon wel een paar aardige opnamen maken.

ringmus

Ringmus

Op de akkers zijn nu regelmatig groepen met kleine vogeltjes te zien, vaak zijn daar vinken bij en geelgorzen soms geelgorzen, maar ook veel ringmussen. Je moet goed opletten om die kleine beestjes op te kunnen sporen, te midden van de restanten van bijvoorbeeld mais,vallen ze bijna niet op. Als er echter een aantal even opvliegen kun jevolgen waar ze weer gaan zitten. Mooie beestjes zijn het, die ringmusjes, herkenbaar aan de lichte ring om hun nek, een roodbruin petje en zwarte wangvlekken.

Zwarte kraai

Kauwen en zwarte kraaien

Zwarte kraaien  en kauwtjes zie je ook in grote groepen op de akkers zitten, maar het is nog niet zo eenvoudig om daar acceptabele foto's van te maken. Sowieso vind ik zwarte vogels lastig te belichten en daarnaast zijn de kraai-achtigen bepaald niet gewillig om even te poseren, maar zijn ze vaak behoorlijk schuw.

Waterhoentje

waterhoentje

Waterhoentjes kun je vrijwel overal vinden waar water is. Op bovenstaande foto's bevinden ze zich in het water, maar vaak zitten ze zich ook op de wallekant waar ze graag zoeken naar voedsel. Ze hebben enorm lange tenen waarmee ze makkelijk over drassige grond en waterplanten kunnen lopen. Verder zijn ze te herkennen aan hun rode bles, waarmee ze zich onderscheiden van de verwante meerkoet, die een witte bles heeft.

Blauwe reiger

Blauwe reiger

Nijlgans

Nijlganzen

Het weer speelt altijd een grote rol als je wilt fotograferen, nu heb je dat nooit zelf in de hand, maar je kunt natuurijk wel gebruik maken van mooie omstandigheden als die zich voordoen. Bij de eerste serie foto's was het grijs weer, maar bij de foto's hierboven scheen de zon en dan komen de blauwe reiger en ook de nijlganzen toch wel veel mooier uit en ook de maisstoppels hebben door de zon een fijn gouden kleurtje gekregen. Let er ook even op hoe de toch best kleurrijke nijlganzen helemaal opgaan in hun omgeving een verbazingwekkend goede schutkleur hebben ze op zo'n stoppelveld.

Goudhaantje

Goudhaantje

Goudhaantje

Goudhaantje

Tot besluit een paar foto's van goudhaantjes, eindelijk heb ik een keer toonbare foto's kunnen maken van deze kleinste vogeltjes van Europa. Ik zie en vooral hoor ze regelmatig, maar krijg ze maar niet goed voor mijn lens. Momenteel schijnt er een ware invasie van goudhaantjes te zijn in ons land en daar heb ik van kunnen profiteren. Nog steeds geen superfoto's, maar ik ben hier toch best content mee en wie weet krijg ik binnenkort nog wel nieuwe kansen.

Reacties

  1. Hoi Coby,
    Tot nu toe heb ik vogels nog maar met mondjesmaat voor de lens gekregen. Soms waren de omstandigheden ook niet geschikt voor mooie beelden. Het is dus vooral bij waarnemingen gebleven. Enkele wintergasten zoals brilduikers en grote zaagbekken heb ik inmiddels wel gezien. Goudhaantjes een enkele keer, maar jij hebt ze ook al heel acceptabel kunnen fotograferen. We kijken uit naar bijzondere wintergasten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is zeker wat anders dan met de macrolens fotograferen, maar niet minder mooi om te doen en te zien.
    Ook hier heb je een mooie serie weten te maken Coby en net wat je zegt met zonlicht nog mooier van kleur.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    Ja helaas, de paddenstoelentijd is grotendeels al weer voorbij! Tijd om ons op de vogels (en de mossen ;) ) te richten. Je laat mooi zien hoeveel verschil een beetje zonlicht maakt. Al is zwarte aarde met zonlicht ook weinig fotogeniek. Je Goudhaantjes zien allerschattigst.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Coby, ja zo'n goudhaantje is prachtig. Ze zijn snel heel snel. Een keer heb ik getracht ze ook te fotograferen maar veel soeps is het niet geworden. De reigers staan er mooi op. De foto's met de kauwen en kraaien vind ik erg geslaagd. De ringmus is een prachtige soort en je hebt ze mooi vastgelegd. Met genoegen dit blog bekeken.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is een mooie serie geworden ik heb er met plezier naar gekeken. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik weet het hihi..... met de macro ga ik er ook altijd uitgebreid voor liggen of knielen en dan proberen om een zo mooi mogelijke compositie te maken. Met de telelens is het meelopen of draaien en ook de afstand is vaak nog weer een hot item. Toch je weer een hele mooie sier van de blauwe reiger neer kunnen zetten en ook hte goudhaantje heb je mooi weten te vereeuwigen. De blauwe reiger in het graanveld of afgesneden riet is geweldig mooi van kleur. Leuk ook dat je er een panorama tussen hebt staan. Heel mooi Cobie en ik heb er weer van genoten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig om vogels te fotograferen, bij mij vliegen ze meestal weg als ik knip.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Coby,

    Tsjonge, de goudhaantjes heb je toch echt wel erg mooi op de plaat gekregen. Ik heb het idee dat ze in deze periode makkelijker te fotograferen zijn. Net of ze ietsje langer stilzitten. Maar hier mag je echt heel tevreden mee zijn. Net als jij kan ik mij ook uitstekend vermaken met blauwe reigers. Prachtig om ze te zien jagen en hoe snel ze kunnen uithalen. Jammer dat deze niet iets te pakken kreeg. Je ringmusje is ook erg fraai. Vooral de eerste. Hoewel ik nijlganzen niet zulke fijne vogels vind, heb je ze hier wel op een uiterst mooie manier geplaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik waag me vrijwel nooit meer aan vogels omdat ik ze bij mij bijna nooit lukken, maar jou gaat het goed af, zelfs dat beweeglijke en kleine goudhaantje, fijn licht had je daar.
    De mooiste van de serie zijn voor mij de nijlganzen en de laatste reiger, ook daar is het licht de sfeermaker, prachtige platen!

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland