Even genieten van een avondrondje...

Nu het weer lekker lang licht is, kun er 's avond nog fijn even op uit om een rondje door de omgeving te maken. Altijd weer een verrassing wat je op zo'n ommetje zult aantreffen. Wie goed oplet kan leuke ontmoetingen verwachten, uiteraard gaan de camera en de verrekijker standaard mee.




Bij de lente horen bij uitstek ook jonge dieren, nu kwam ik langs een weiland met schapen en nog redelijk kleine lammetjes. Deze serie is al weer een paar weekjes geleden gemaakt, dus inmiddels zullen de lammetjes wel al een stuk groter zijn, maar zo klein vind ik ze het allerleukst.



Op diverse plekken waren graspiepers (Anthus pratensis) ze zien, soms zoals hun naam al zegt op de grond tussen het gras op zoek naar voedsel. Maar vaak ook zie je graspiepers op een paaltje zitten, geen indrukwekkend vogeltje qua kleur, een heel eenvoudig diertje eigenlijk. Het is echter een mooi beestje waar het gedrag betreft. De mannetjes zingen luid en doen dat ook hoog in de lucht terwijl ze met wijd gespreide vleugels als een parachutist naar beneden zeilen.



Ik word altijd blij als ik kieviten op een redelijke afstand aantref, ik vind dat zulke mooi vogels en geniet er telkens opnieuw van om ze te zien. Vooral als de zon schijnt zie je het verenkleed oplichten in mooie tinten.



Ook had ik een mooie ontmoeting met een reegeit, die zo te zien hoog-drachtig was, er wordt nu veel melding gemaakt van jonge reekalfjes en wellicht lopen er nu bij deze ree ook een of meerdere kalfjes. Het dier had ook blijkbaar letterlijk trek voor twee, want alle aandacht ging naar eten en mijn aanwezigheid leek geen probleem te zijn.



Op diverse plekken waren ook paartjes roodborsttapuit (Saxicola rubicola) te zien. Helaas hadden de meeste vogels geen enkele trek in enig modellenwerk voor mij. Sommigen hadden voer in de snavel en dus waarschijnlijk al jongen, tja dan moet je zo'n vogel natuurlijk niet lastig vallen. De vogels hierboven kon ik wel vastleggen en je ziet hier duidelijk hoeveel invloed de achtergrond heeft. Bij het mannetje een zachte rustige achtergrond, maar het vrouwtje zat vlak voor een struik en die was niet vaag te krijgen. Je ziet zo trouwens wel mooi hoe het vrouwtje bijna in de achtergrond verdwijnt met haar kleuren, handig als ze ook zo gecamoufleerd op haar nestje kan zitten.




Tot besluit nog een paar gele kwikstaarten, die waren ook overal op de route wel te vinden. Soms als paartje samen rondvliegend, maar ook wel mannetjes die duelleerden, wat er fel aan toe kon gaan.
Gelukkig nemen ook deze drukke en beweeglijke vogeltjes af en toe even een korte pauze, die mij  de gelegenheid gaf om een paar opnamen van deze zonnig gekleurde vogels te maken.
Het was een heerlijk rondje waarbij ik ook nog tapuiten kon fotograferen, maar die zal ik nog in een volgende blog laten zien.

Reacties

  1. Hallo Coby,
    Mooie serie heb je kunnen maken.
    Altijd super om te zien de lammetjes, zo vertederend vind ik ze.
    Prachtig ook de reegeit om te zien.
    De gele kwikstaart zie je hier bijna niet, wel af en toe de witte kwikstaart.
    Je hebt ze perfect vast gelegd.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Coby wat een heerlijke avond heb je gehad ,wat een schoonheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk zo'n avondrondje, en je hebt veel gezien. Zo'n klein lammetje blijft superschattig om te zien.
    De graspieper heb je ook heel mooi en ik ben helemaal weg van de gele kwikstaarten, ik heb ze vorige week in Drenthe niet gezien helaas. roodborsttapuiten wel, die zitten echt overal. En de ontmoeting met de reegeit, prachtig. De ree die wij zagen was waarschijnlijk ook drachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch mooi in de natuur en dat zie je allemaal zomaar op een rondje .
    Mooi op de foto gezet allemaal, de gele kwikstaart op de steen springt er voor mij uit.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Lammetjes met oormerken blijft toch een storend beeld. In de duinen bij ons zie je nog lammetjes zonder oormerken en dat blijft toch een veel mooier gezicht. De meest bijzondere vogel van jouw serie vind ik de gele kwikstaart die we in het westen 's zomers niet vaak zien. De kievit is een schitterende vogel. Nu op zoek naar de jongen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met jou eens dat de oormerken lelijk zijn en volgens mij moet het echt anders kunnen, maar toch vind ik de foto's schattig.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Hooi Coby
    mooie gevarieerde serie en erg leuk.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik verbaas me er altijd over hoeveel jij ziet op een rondje na het eten. Ik zie bijna niets hier en al helemaal niet op geschikte fotoafstand. Maar ik geniet met je mee. Prachtig toch die lammetjes. De ontmoeting met een ree blijft bijzonder (tenminste voor mij wel). Prachtig de gele kwikstaarten.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een paar vaste rondjes waarvan ik weet wat dat ik daar altijd wel wat zie en gebruik de auto als schuilhut. Een ree zie blijf ik ook altijd mooi vinden, hoe vaak ik ze ook zie.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Prachtige serie, Coby. Die lammetjes blijven leuk. Ik kan er elk jaar weer van genieten. De graspieper en het kwikstaartje heb je ook erg mooi gefotografeerd. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    De lammetjes staan er schitterend op. Erg fijn dat je daar niet teveel zon had, waardoor de details in het wit prachtig te zien zijn.
    Een paar schitterende vogelplaten. De eerste van de graspieper is werkelijk prachtig. Maar een gele kwik zo mooi te kunnen fotograferen is ook niet alledaags. Ik hoop voor jou dat je de komende tijd een kans krijgt om een reekalfje te fotograferen.
    Een drinkend kalfje is natuurlijk een droom. Prachtige serie foto's Coby!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze ommetjes zijn altijd heel erg leuk en je komt vaak voor onverwachtse verrassingen te staan :-)
    Heel mooi en gevarieerd blog met deze verschillende dieren. Gaaf die reegeit die drachtig is maar ook je schaapjes zijn leuk om te zien. Heerlijk die graspiepers op de paaltjes en het paartje roodborsttapuiten :-)
    Ik heb weer genoten Coby.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland