Jonge meerkoetjes

In de lente is het niet bij te benen wat er in de natuur allemaal gebeurt en verschijnt. De hele flora en fauna vertoont een explosie van nieuw leven. Ik zou het graag allemaal met eigen ogen willen aanschouwen, maar uiteraard lukt dat niet en blijft het bij hier en daar een graantje meepikken van al het prachtige lentegebeuren. Gelukkig zijn er meer mensen die ook graag in de natuur rondstruinen en me tippen als er iets leuks in de buurt gebeurt. Zo hield Hannie al een tijdje een meerkoetennest in de gaten en enkele weken geleden kreeg ik bericht van haar dat er jonkies waren.



Meerkoeten zijn niet echt mijn favoriete vogels, maar die heel kleine, net uit het ei gekropen jonge meerkoetjes met hun geel/rood gekleurde "sprietenkoppie" vind ik zo aandoenlijk.
Ik vraag me altijd weer af waarom ze in het begin die gekleurde donsjes hebben, immers later zijn het egaal donker gekleurde vogels. Hoe dan ook, ik vind ze fotogeniek als ze klein zijn.



De kleine meerkoetjes waren echt nog maar net uit het ei gekomen, je kunt de lege doppen nog zien in het nest. Ik zag ook nog een ei dat aangepikt was en waar dus nog een jonge vogel uit moest komen. Een hele prestatie van zo'n klein diertje om zich uit zo'n stevige eierschaal te wurmen.





Zodra de eerste kleintjes tevoorschijn zijn gekomen gaat een van de partners op pad om voedsel te zoeken. Ik neem aan dat het in het begin met name papa meerkoet is die lekkere kleine hapjes voor zijn kroost zoekt. Zo te zien zijn het vooral kleine larfjes en garnaaltjes die naar het nest worden gebracht waar mama meerkoet ze zorgvuldig aanbied aan de kleintjes. Soms bleek dat aanbieden niet te lukken daar een meerkoetje van alle vermoeienissen in slaap was gevallen.







Meerkoeten staan bekend als hardvochtige ruziemakers, die menig robbertje met soortgenoten uitvechten. Ook voor hun eigen kinderen zijn ze niet altijd even liefdevol. Toch kunnen ook meerkoetenouders heel teder met elkaar omgaan, dat vind k erg mooi om te zien hoe voorzichtig en zorgzaam ze voor die kleintjes kunnen zijn. Zo'n klein nog volledig hulpeloos jonkie dat zich tegen moeder aanschurkt en contact maakt via de snavels, dat zijn toch prachtige momenten om vast te leggen, Wellicht koestert moeder meerkoet dergelijke momenten ook wel in de wetenschap dat het een hachelijke zaak is om al die kleine kwetsbare jonkies door alle gevaren te leiden.
Helaas is het met dit nest ook niet zo voorspoedig verlopen, van de zes jongen die er uit het ei kwamen is er er nu nog maar eentje over, de rest is ten prooi gevallen aan vooral de snoeken die in die vijver volop voorkomen. Zo gaat dat in de natuur, lang niet alle jonge diertjes zullen volwassen worden. Gelukkig hebben meerkoeten per seizoen meerdere nestjes, dus ze kunnen nog weer een nieuw gezinnetje stichten.


Reacties

  1. Het is een prachtig blog geworden Coby met schitterende foto's! En ze zijn eigenlijk foei lelijk, maar daardoor zo bijzonder en aandoenlijk. Morgen weer op pad, naar de jonge zwaantjes, ik zal zorgen dat je wat te bloggen houdt.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ja ze zijn zo leuk en fijn dat jij het allemaal wat voor me in de gaten houdt. De jonge zwaantjes heb ik ook heel veel
      zin in, hoop dat we daar ook mooie opnamen van kunnen maken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. geweldig ze zijn ze teer en mooi van lelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies Bas goed gezegd, mooi van lelijkheid :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Prachtige foto's!!! Echt genieten! Mag ik weten wat voor een lens je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor jouw compliment Ineke! Voor deze serie heb ik een Canon 500 mm gebruikt.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Oh wat een lieve plaatjes Coby, vooral de beelden met interactie tussen moeder en kind zijn heel aandoenlijk, je hebt precies op het juiste moment de knop ingedrukt.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie van dit Meerkoeten gezinnetje heb je kunnen maken Coby.
    Ik vind die kleintjes ook zo schattig om te zien, snap ook niet waarom ze deze kleuren hebben.
    Jammer dat er maar eentje is overgebleven.
    Wie weet maken ze nog een nestje.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat zijn ze lief en wat een leuke foto's Cobie ik smelt helemaal bij het zien van zoveel liefde !!
    Bedankt dat ik het mocht zien !
    Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ZO kwetsbaar...maar goed beschermd door de ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze meerkoet lijkt in een wat vroeger stadium dan de koet die ik gister zag. Haar jongen wilden steeds op haar rug en als ze halverwege waren kregen ze een pik van moe, die dat dus niet wou dulden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie van dit Meerkoeten Coby
    het is goed dat ze niet zo lang lelijk blijven.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie serie, Coby. Ik vind ze ook leuk als ze nog zo klein zijn. Je nest lag mooi in de schaduw. Ze zijn nog helemaal niet zo makkelijk mooi te fotograferen met dat zwart en die witte bles. Het is jou prachtig gelukt. Misschien is dat rode kopje een soort bescherming tegen roofvogels????? Ik zag gister dat kleine waterhoentjes ook zo'n rood koppie hebben. Fijne dag. Groetjes,Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Joke voor je compliment. Bescherming tegen roofvogels lijkt me niet, ze zijn super kwetsbaar voor gevaar. Ik denk zelf meer dat het met het contact ouder/kind te maken heeft, je ziet de ouders heel zorgzaam zolang er veel gele sprietjes zijn, als ze puber zijn, zijn ze grijs en is het met de zorgzaamheid afgelopen, maar ik weet ook niet of mijn theorie klopt.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Dank allemaal voor de moeite die genomen is om hier een reactie achter te laten, ik blijf dat
    zeer op prijs stellen en leuk te merken dat deze meerkoetjes in de smaak vallen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat zijn ze aandoenlijk, die kleine lelijke meerkoetjes. Prachtige serie, ook mooi om te zien hoe liefdevol de ouder meerkoet is naar het kleintje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik dacht dat ik hier al gereageerd had maar kennelijk niet dus!
    Hoe dan ook, deze kleine meerkoetjes zijn gewoon mooi van lelijkheid.
    Die rode punkkoppies zijn heel aandoenlijk om te zien,
    en wat is het leuk ze zo net onder moeder vandaan te zien komen :-)
    Dit blijft ook echt prachtig om te zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland