Rondje Drenthe

Een tijdje geleden liet Mirjam me weten dat ze een paar dagen naar Drenthe zou komen. Een prima gelegenheid om samen een dagje een aantal mooie gebiedjes in mijn provincie te bezoeken. En zo gingen we op 24 april op stap voor een rondje Drenthe.

Adder

Adder

Ik werd natuurlijk benoemd als gids en een van de wensen van Mirjam was om in ieder geval een of meer adders te kunnen zien. Adders zijn lang niet overal in Nederland te vinden maar in Drenthe kun je deze zeldzame en beschermde dieren op diverse heidegebieden tegenkomen. Tot onze verbijstering bleken er tientallen klootschieters rond te struinen in het gebiedje waar wij op zoek gingen naar adders. Het is een wonder dat er niemand gebeten werd en er geen adders werden verwond, maar die kwetsbare dieren werden wel op grove wijze verstoord.
Desalniettemin kregen we toch nog drie adders te zien, waar we zo goed we konden even flink over hebben gewaakt.

Lavendelhei

Lavendelhei

Een leuke vondst was de bloeiende lavendelheide, een schaarse heidesoort, met prachtige bloemetjes.
Helaas waren ze niet echt goed bereikbaar, daar ze in het ven stonden, maar we hebben ze in ieder geval wel kunnen bewonderen en op bovenstaande foto's is nog wel te zien hoe mooi het plantje is.

Vuurjuffer

Toen we rondkeken of we wellicht nog wat dichter bij de lavendelhei konden komen, vond ik een vuurjuffer, die zo ongelukkig was om in een spinnenweb te belanden. Gelukkig zat hij er zo te zien nog maar net in en ik kon hem uit zijn benarde situatie redden. Jammer voor de spin maar fijn voor de juffer, die als tegenprestatie even moest poseren.

Sleutelbloem

Sleutelbloem

Op de terugweg naar de auto kwamen we tot mijn eigen verrassing ook nog sleutelbloemen tegen op een plek waar ik ze helemaal niet had verwacht. Uiteraard moesten die ook op de foto, mooie gele bloemetjes die er om vragen dat je er even een diepe buiging voor maakt.

Kokmeeuwen

Kokmeeuwen

Vervolgens gingen we naar de kokmeeuwenkolonie, een plek waar we nogal wat tijd hebben doorgebracht. Aan de kokmeeuwen zal ik ook nog wel een apart blog wijden, zo boeiend wat er daar allemaal in die kolonie gebeurt, nu een paar kokmeeuwen die volop aan het slepen waren met nestmateriaal.

Tafeleend man

Tafeleend vrouw

Geoorde fuut

Geoorde fuut

In het ven waar de meeuwenkolonie broedt zijn ook nog andere vogels te vinden, zoals een paartje tafeleenden. Het mannetje met een opvallende roodbruine kop en rode ogen en een lichte rug en het vrouwtje in een minder opvallen verenkleed met beigebruine tinten.
Geoorde futen zoeken  vaak de nabijheid van een kokmeeuwenkolonie om zo te profiteren van het enorm felle verdedigen van de kokmeeuwen tegen gevaar van roofvogels e.d.
Mooie vogelsoort is het trouwens, de geoorde fuut, waar ik ook nog een extra blog aan zal wijden.

Oranjetipje

Oranjetipje

Als laatste gingen we nog even naar een gebiedje waar ik oranjetipjes verwachtte, die zaten daar ook inderdaad, maar lieten zich nog niet zo makkelijk verschalken. Mij lukte het helemaal niet die dag, maar Mirjam had tot haar eigen verrassing een vrouwtje uitgebreid voor de camera. Een paar dagen later ben ik op herhaling gegaan en heb toen dit mannetje oranjetipje weten vast te leggen.

Sleedoorn
Kersenbloesem

Honingbij op paardenbloem

Rups van Grote Beer op Pinksterbloem

Tot besluit van deze blog nog wat bloemetjes en beestjes, heerlijk alle bloesem die er in de lente, de sleedoorn bloeide die dag nog uitbundig en de andere witte bloesem lijkt me van een kersenboom. Paardenbloemen waren er ook volop en werden gretig bezocht door allerlei insecten zoals de honingbij. Het rupsje van een grote beer was druk aan het eten van de pinksterbloem om groter te kunnen groeien. Al met al was het een prachtige, afwisselende dag waar van alles te beleven was, leuk om zo af en toe met iemand favoriete plekjes te delen.

Reacties

  1. Oei, laten we toch zuinig zijn op onze natuur, gelukkig hebben jullie gewaakt over de prachtige adders. En verder is dit een heerlijk lenteblog met prachtige foto's. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Coby
    hier kan je mee tuis komen mooie serie gaaf die geoorde fuut.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie foto's Coby.
    Zo gaaf de vuurjuffer op de vinger, heel goed dat je deze uit de spinnenweb hebt gered.
    Al de andere foto's zijn ook geweldig, een heerlijk blog zo.
    Ik wens je een heel mooi weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby...

    mooie diverse blog!!
    prachtige foto's van de adder, de bloemen, vogels en macro's...
    ik vind de foto's van de geoorde fuutjes en de kokmeeuwen erg mooi en
    de macro's...super plaatjes bij, complimenten!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Drenthe heeft veel moois te bieden! Heerlijk om dat alles zo bij elkaar in een blogje te zien, wat een rijkdom en wat een afwisseling.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Variatie genoeg. Adders spreken altijd tot de verbeelding. Als gebied waar ze voorkomen niet beschermd is, kan je onverwachte bezoekers tegenkomen. Ze hadden er vermoedelijk geen idee van dat er adders leven. De tafeleenden, en geoorde futen staan er prachtig op, net als de meeuwen(2e foto). De tijd van vlinders en libellen is weer in aantocht. Jij hebt het oranjetipje alvast binnen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi om dit allemaal te zien en te kunnen fotograferen.
    Dat heb je dan ook weer prachtig gedaan Coby.
    Het allermooist vind ik de kokmeeuwen met het nestmateriaal.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mazzel dat de adders nu wel aanwezig waren ;-)
    Mooie bijvangsten bij de meeuwen, want geoorde futen en zeker ook tegenwoordig de tafeleenden, zijn toch soorten die je niet vaak zo mooi voor de lens krijgt. Als je zo'n serie foto's ziet, dan weet je direct hoe belangrijk het is dat je de gebieden waar je komt gewoon goed moet kennen. Jij weet natuurlijk als geen ander wat je overal kunt zien en kunt verwachten in jouw gebieden.
    Een prachtige serie die uitnodigt om jouw provincie te bezoeken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sowieso allemaal prachtige foto's, Coby, maar waar ik direct voor viel waren je meeuwenfoto's. Zo mooi. Dat Oranjetipje zou ik ook dolgraag eens voor de lens willen hebben. Zo te zien aan de juffer is die nog vrij vers. Misschien nog niet helemaal goed in vliegen? Wel leuk dat je 'm op je hand kon fotograferen. Mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel gezien op jullie wandeling en er ook nog prachtige foto's van weten te maken. Dat is dubbel genieten :)!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,
    dit is toch echt heel mooi als ik deze foto's zie.
    Prachtig gebied en jullie hebben veel waardevols gezien. Jammer dat er klootschieters bezig waren in het gebied van de adders maar gelukkig toch nog adders kunnen platen. Het bloeiende lavendelheide vind ik geweldig. Deze heb ik zelf nog nooit gezien dus ik ben blij verrast :-) Ook je vlinders en bloemen zijn heel mooi op de foto gezet. Daarbij ben je ook nog een reddende engel door de vuurjuffer uit de spinrag te halen. Je eenden zijn ook al zo mooi helder en scherp. Een heerlijk dagje lees ik wel met een mooie en rijke :"vangst" :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou dat was wel een zeer geslaagde dag als ik je foto's zo bekijk. Natuurlijk de adders, maar ook de lavendelhei is heel bijzonder. Ik had er nog nooit van gehoord.
    Leuk de kokmeeuwen met nestmateriaal en ook de geoorde futen zijn speciaal.
    Heerlijk blog Coby
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, wat een supermooie dag hadden jullie, zoveel gezien.....de adder, lavendelhei en ook nog geoorde futen en een oranjetipje. Ik ben stiekem toch wel jaloers op die waarnemingen. Wij waren vorige week in Drenthe (Dwingelderveld), maar door de regen en onweersbuien zijn we niet zoveel op pad gegaan als we wilden. Wel veel groentjes gezien en waarschijnlijk een adder of ringslang, het ging zo snel, het stak het pad over....was niet echt een grote slang, 20 cm lang en niet erg dik....Foto die ik had gemaakt was heel slecht door de snelheid en de grote afstand, helaas...
    Maar dat Drenthe heel mooi is, hebben wij nu ook weer mogen meemaken, we komen zeker nog eens terug naar jouw mooie provincie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland