Bloeiende hei en Hollandse wolkenluchten

Augustus is de maand van de bloeiende hei. Ik vind heidelandschappen in ieder jaargetijde mooi, maar als de heide bloeit is dat toch wel het hoogtepunt. Niet overal is de hei trouwens even uitbundig in bloei dit jaar, want her en der heeft het heidehaantje de hei ernstig aangetast.

Brunstingerplassen

Brunstingerplassen

Brunstingerplassen

Op 24 augustus heb ik twee natuurgebiedjes bezocht voor de bloeiende hei. Allereerst de Brunstingerplassen, een klein natuurterrein in het hart van Drenthe. Niet groot, maar mooi om even doorheen te struinen. Leuk door het wat glooiende terrein en een aantal vennen. Er lopen schapen en wat runderen om het terrein te begrazen. Hier en daar is het behoorlijk begroeid met grassen dus er is wel werk aan de winkel voor de dieren.

Brunstingerplassen

Brunstingerplassen

Maar er waren ook mooie pollen prachtig paarse hei te vinden, die met recht paarse pracht genoemd mag worden. Samen met de imposante wolkenluchten was dat een uitnodigend landschap om eens even wat leuke opnamen van proberen te maken. Het was al weer een tijdje geleden dat ik me met landschapsfotografie had bezig gehouden, de hoogste tijd dus om daar verandering in te brengen. Het was midden op de dag, dus geen ideaal licht, maar mooi om even wat met grijsverloopfilters te experimenteren.

Terhorsterzand
Terhorsterzand

Terhorsterzand

Het Terhorsterzand is ook een prachtig natuurgebied om te bezoeken als de hei bloeit. Het is een gebied waar heel veel jeneverbessen en vliegdennen staan, die het terrein sieren en een mooie combinatie vormen met de paarse hei. Het is een stukje natuur dat ik regelmatig bezoek en eigenlijk is het in alle jaargetijden de moeite waard om er even een heerlijke wandeling te maken.

Terhorsterzand
Terhorsterzand

Terhorsterzand

Helaas heeft de hei op het Terhorsterzand dit jaar behoorlijk te lijden onder de heidehaantjes, gezien de grote hoeveelheden bruine plekken in de heidevelden. Heidehaantjes en hun larven doen zich te goed aan de bladeren van de struikhei en in sommige jaren kunnen ze echt massaal aanwezig zijn en dat lijkt ook nu het geval te zijn zie ook de informatie in dit natuurbericht.
Op bovenstaande foto's is te zien hoe bruin de hei is en dat er slechts hier en daar nog een mooie paarse struikhei staat.
Desalniettemin vond ik de omgeving met de dreigende wolkenpartijen toch nog wel fotogeniek genoeg en het is natuurlijk ook interessant om te laten zien welke schade zulke kleine kevertjes kunnen aanrichten als ze met velen zijn.


Reacties

  1. Prachtige foto's en ook nog wat geleerd! Groetjes, Annasoer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig he die paarse hei, Terhorsterzand, dat moet ik onthouden, wat een mooi landschap.
    Heerlijke landschapsfoto's met echte Hollandse wolkenluchten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pracht foto's van de bloeiende heide Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha, het zijn de heidehaantjes die de bruine plekken in de hei veroorzaken, zo kom je wat te weten. De foto´s zijn echter schitterend, van de luchten, maar ook van de hei. Het zijn net ansichtkaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen augustus zonder bloeiende heide! De combinatie van de heide met de mooie wolkenluchten heb je prachtig in beeld gebracht. Echt weer genieten, deze serie.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Mooie foto's van de bloeiende heide, dat gebied ken ik niet.
    Jammer dat er zo veel bruine stukken in de heide zitten.
    Ik hoop deze week ook een keer naar de heide te kunnen gaan, naar de posbank.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewldige mooie en heldere foto's, en idd fraaie wolkenluchten voor de liefhebber. De Ginkelse heide staat er een stuk slechter bij :( Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zowel de wolken tegen de blauwe lucht, als de dreigende donkere wolken doen het erg goed boven het heidelandschap.
    De paadjes nodigen mij uit tot een wandeling, heerlijk!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby
    mooi die landschap's foto's met die mooie wolken partij.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby
    mooie landschap foto's zijn dit.
    Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Coby,

    Erg fraai gedaan en wat mij zo opvalt aan deze serie foto's is de helderheid in de platen.
    Nu ik dat schrijf en toch even terug kijk naar de tekst, zie ik dat je filters hebt gebruikt.
    Ik wilde net vragen of je een polarisatiefilter op de lens had ;-)
    Nou, je hebt je filters uitstekend ingezet. Wat een prachtige contrasten heb je weten te maken.
    Voeg daar de mooie composities bij en je krijgt zo'n serie.
    Top gedaan, de heide op z'n mooist.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Coby.....
    De hei is nog mooi, maar word nu wat minder...
    Je hebt een mooie dag uitgezocht, fraaie heide foto's
    met super mooie luchten, complimenten!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby,
    Ik dacht dat ik al gereageerd had, maar blijkbaar is het bij foto's kijken gebleven. Je laat hier zien dat je ook in Nederland schitterende landschappen kan zien. Een combinatie van bloeiende heidevelden en wolkenluchten doen het altijd goed.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo jammer dat het heidehaantje zo heeft toegelsagen Coby.
    Toch laat je ook platen zien met prachtige stukken bloeiende heide.
    Ik was er vorige week zondag maar na de 3e stortbui hield ik het voor gezien hihi.....
    Jij laat echt hele mooi hei maar ook mooie luchten zien. Schitterende combi!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel voor de mooie foto's Ik word er zo blij van.
    Ik ben geboren en getogen aan de rand van het Terhorsterzand en beschouw het gebied als het paradijs van mijn jeugd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi om te horen, ik vind het ook een heel mooi natuurgebiedje.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland