Een zomerochtend in het Holtveen

Het Holtveen is een mooi gebied in het Dwingelderveld en is een gevarieerd terrein met  vennen,   heide en bomen. Ik ging er op 20 juli vooral heen voor de heideblauwtjes zoals ik in een vorige blog al heb laten zien. Omdat ik er al vroeg was besloot ik eerst door te lopen naar het water gedeelte.

Holtveen

Holtveen

Het waterpeil is in het Dwingelderveld in de afgelopen jaren flink omhoog gebracht en in het Holtveen zijn de gevolgen hiervan goed te zien.
Bomen die er stonden hebben door de verhoogde waterstand het loodje gelegd. Het is wat een bizar gezicht al die dode bomen, maar ze maken het landschap wel bijzonder. Daarnaast zijn die dode bomen een fijn toevluchtsoord voor veel grotere en kleinere dieren. Zij vinden er een uitkijkpost, voedsel en nestgelegenheid.

Juveniele Dodaars

Juveniele Dodaars

Water zorgt vaak voor extra dieren in een gebied, vogels maar ook veel insecten zijn er te vinden in de nabijheid van een ven. In het Holtveen vertoeven onder andere geoorde futen en dodaars en ik had het geluk dat er een mooie jonge dodaars te treffen. Het is de kleinste futensoort die we in Nederland kennen, lastig te fotograferen omdat ze voortdurend onder water duiken.

Waterhoen

Waterhoen

Het was windstil die morgen en dat gaf af en toe mooie spiegelingen. Bovenstaande waterhoen kwam prachtig voorbij zwemmen in het zachte ochtendlicht. Ook wel eens leuk om zo'n algemeen voorkomende vogel eens lekker voor de camera te krijgen. Ik vind waterhoentjes vaak lastig te belichten en nu werken de omstandigheden goed mee waardoor alle kleurnuances goed uitkomen.

Gewone pantserjuffer

gewone pantserjuffer


Er vlogen ook heel wat libellen rond, vooral de grotere soorten hadden het druk met heen en weer vliegen. Gelukkig lieten de juffers zich wat beter benaderen zoals bovenstaande Gewone Pantserjuffer, een algemene soort maar wel een heel fraaie en in het ochtendlicht kwamen de kleuren ook mooi uit. Helaas lukte het niet om een nog wat mooiere achtergrond te krijgen dus ik heb het donkere vlak op de eerste foto maar voor lief genomen.



Waterjuffers hebben sowieso niet zo'n lang leven, en regelmatig eindigt hun toch al korte leventje nog eerder doordat ze ten prooi vallen aan een ander dier. Libellen zijn een geliefde maaltijd voor vogels, libellen eten zelfs wel andere libellen en ook spinnen weten er weg mee zoals deze kruisspin. Zo is het altijd weer eten en gegeten worden.



Er waren ook enorm veel oranje zandoogjes, die overigens niet erg bereidwillig waren om te poseren. Gelukkig krijg je met zoveel vlindertjes toch wel even een kansje om er uiteindelijk een paar vast te leggen. Het is een soort die je niet overal zal aantreffen maar in Drenthe kun je ze op veel plaatsen tegenkomen.





Toen ik vervolgens een paar uurtjes later weer bij het heideveld aankwam waar ik heideblauwtjes wilde fotograferen waren die er inmiddels volop aan het ronddartelen. Ik heb er al een blog aan gewijd maar ik kan het niet laten om er in deze overzichtsblog toch ook nog maar een paar te plaatsen. Zo kwam er een eind aan een mooie zomermorgen in het Holtveen.

Reacties

  1. het is net of ik naar een opname van de Baardmannetjes zit te kijken. wat een geweldig gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige foto's Coby, een heerlijk gebied om daar rond te lopen met de camera.
    Ik vind de foto van de waterhoen op foto 7 echt super, ook leuk nog een libelle vlak voor hem te zien.
    Dan foto 8 met de pantserjuffer is super, wat een scherpte.
    De laatste foto van het blauwtje is ook prachtig.
    Al je andere foto's zijn ook mooi hoor, maar deze 3 springen er voor mij uit.
    ik wens je een heel fijn weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie van een plek waar ik ook eens ben geweest, alleen was het toen veel natter ( aanlooproute vanaf Ruinen was bijna niet begaanbaar, zo nat). Die dodaars heb je mooi zeg. Geen geoorde futen gezien? Ook de vlinders en libellen zijn prachtig, wat is het toch mooi daar.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi. Vooral de laatste drie foto,s!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig gebied om te fotograferen. Die zg. Gewone pantserjuffer vind ik echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie zoals we gewend zijn van jou Coby.
    De heideblauwtjes zijn mooi maar wat heb je de gewone pantserjuffer ongewoon mooi op de foto gezet / juweeltjes .
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige plek Cobie om stil van te worden !!
    Daar voel je dat de rust over je heen komt en dan een pracht serie maken TOPPPPPP !
    Dit is echt genieten voor een natuur fotograaf !
    Lieve groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,

    Met deze foto's kan je zeker tevreden thuisgekomen zijn. Mooie variatie tussen macro en tele. Dodaarzen vind ik 's zomers hoe dan ook een uitdaging: nog steeds niet gelukt. De juffers staan er mooi op, mooie scherp afgebeeld, of als slachtoffer van de eetlust van een spin. Mooie zomerbeelden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby
    wat een mooi watergebied daar. je heb er wel weer erg mooie foto's gemaakt vooral je vlinder serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi blog Coby.
    De eerste 2 foto's vind ik sowieso ontzettend sfeervol en hebben ook een prachtige uitstraling.
    De juveniele Dodaars ook heel mooi op de plaat gezet evenals de gewone pantserjuffer.
    Wat zijn dat ook mooie kleurrijke juffertjes hé. Prachtige oranje zandoogjes en ook nog heideblauwtjes.
    Dit vind ik dus echt genieten en dat doe ik dan ook met volle teugen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige serie Coby, weer lekker meegenieten zo. Wat een kleuren ook, de zomer spat er af.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi zeg, wat een prachtig gevarieerd natuurgebiedje. Garantie op een prachtige foto-ervaring, dat zie je ook aan jouw foto's!

    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi, Coby,
    Moet ik nodig weer een keertje heen, ben er sinds februari niet meer geweest. Maar door jouw serie begint het wel te kriebelen!

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een mooie site is dit.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland