Grauwe klauwier met jongen

Het was al weer een tijdje geleden dat ik een grauwe klauwier (Lanius collurio) had gezien. Op een mijn favoriete plekjes had men de onzalige gedachte om alle braamstruiken en struikjes langs de akkerranden en slootkanten te verwijderen. Precies de plek waar de klauwieren graag zitten foerageren en broeden. Maar gelukkig zijn de braamstruiken weer uitgelopen en ja hoor ook de familie grauwe klauwier is er weer aanwezig.

Grauwe klauwier man

Grauwe klauwier man

Grauwe klauwier man

Als ik er in de zomer kom kijk ik altijd even of ik toevallig ook een grauwe klauwier kan ontdekken. Het leuke van gebiedjes die je vaak bezoekt is dat je die steeds beter kent en weet wat je er zou kunnen verwachten. Ook leer je de favoriete plekjes van de verschillende vogelsoorten ontdekken. Ook de grauwe klauwieren hebben zo hun voorkeuren.

Mannetje Grauwe klauwier met links een jonge klauwier

Mannetje grauwe klauwier met een jong tussen het boerenwormkruid 

Het mannetje heeft een prachtig en kenmerkend verenkleed met zijn zwarte masker, mooie bruine rug en lichte buik die een  roze kleurzweem heeft. Als je eenmaal een mannetje grauwe klauwier gezien hebt herken je ze vaak al uit de verte. Anders is het met de jongen en de vrouwtjes die een veel ingetogener verenkleed hebben. Wel heel mooi vind ik trouwens, vooral als je de tekening van de veertjes goed kunt bekijken.

juveniele grauwe klauwier

Even het staartje showen bij een poetsbeurt

Erg leuk om weer eens een familie grauwe klauwier te kunnen zien, ze waren behoorlijk op hun hoede maar met geduld kom je vaak een heel eind en kon ik toch van ze genieten. Als een vogel begint te poetsen is hij op zijn gemak dus dat was een goed teken dat ik de vogels niet echt verstoorde en leuk natuurlijk om daar een paar foto's van te maken. Hier boven een jonge vogel die even zijn staartje laat zien tijdens een poetsbeurt.




Een bijzondere gewoonte van klauwieren is dat ze soms hun prooi op een doorn prikken als ze die niet direct op eten willen. Graag zou ik zoiets eens een keer zien en fotograferen, maar dat blijft nog even een wens. Een foto van een klauwier gewoon met prooi zou ik ook goed vinden maar het mannetje ging juist extra ver weg zitten toen hij wilde foerageren, tja, geen pottenkijkers er bij, zal hij wel gedacht hebben.

juveniele grauwe klauwier in zijn natuurlijke omgeving

Een jonge klauwier met lichte snavel en gestreept en geschubt verenpakje

Nog eens een jonge vogel, net als het vrouwtje hebben ze een geschubde buikzijde en ook de rugzijde is gestreept dat in tegenstelling tot het vrouwtje dat wel een geschubde buik heeft maar een effen bruine rug. Daarnaast heeft het jong een lichte snavel en is die van het vrouwtje donker. Het is me merkwaardig genoeg niet gelukt om het vrouwtje voor de lens te krijgen. Maar met papa en een paar van zijn kinderen ben ik ook meer dan tevreden.

https://www.youtube.com/watch?v=-D0zxqPYbog&feature=youtu.be

Hier boven een kort filmpje dat ik van het mannetje heb gemaakt, ik hoopte hem dichtbij te kunnen vastleggen met een prooi, maar dat feest ging niet door. Wel leuk om middels bewegende beelden te zien hoe alert hij is en alles in de omgeving goed in zich opneemt. Prachtige vogeltjes zijn het en ik word er altijd weer heel blij van als ik ze zie.



Tot besluit nog een paar foto's van het mannetje waar ik best content mee ben, jammer van de grasspriet die een beetje hinderlijk heen en weer waaide maar het licht was hier fijn en de vogel zat eindelijk even op de gewenste afstand. Wie weet krijg ik de komende weken nog nieuwe kansen, het zou leuk zijn het vrouwtje ook nog vast te kunnen leggen, maar hier ben ik toch ook al heel blij mee.

Ik wil hier ook nog even aandacht vragen voor mijn boek "Natuurkieker in Drenthe" dat in november zal verschijnen. Wie belangstelling heeft kan dat kenbaar maken via de mail:
natuurkieker@gmail.com.
Voor meer info zie Natuurkieker in Drenthe




Reacties

  1. Prachtige serie van deze Grauwe klauwier heb je kunnen maken Coby.
    Volgens mij toch wel een vrij zeldzame vogel zover ik weet.
    Foto's 5,7,13 en 14 zijn mijn favoriet, echt geweldig mooi vind ik die.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat is dit mooi zeg. Ik heb zelf nog nooit een grauwe klauwier gezien, en jij hebt hier een hele serie, het prachtige mannetje, en de jongen. Heel mooi vastgelegd. Echt genieten lijkt me dat om dit te zien.
    Ik heb in ieder geval genoten van je blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig mooie serie heb je hier van kunnen maken Coby dan zie je toch weer dat ervaring liefde en inzicht onontbeerlijk zijn voor mooie fotografie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoooooooooooooo Cobie je hebt me werkelijk versteld doen staan !!
    Wat prachtig die Klauwier met de jongen vogel en verder alle foto's van deze mooie vogel !
    Ik heb genoten van nummer een tot de laatste toe !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby
    Prachtige serie van deze Grauwe klauwier hier kan je mee tuis komen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie van deze Grauwe klauwier met jonkie's Coby.
    Mooi om deze voor de lens te hebben, hier zie ik ze niet.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer zo'n prachtig onbekend vogeltje voor mij. Bramen groeien hier genoeg in de omgeving, ik moet toch eens beter opletten. In elk geval leer ik wat van deze prachtige blog, ben blij dat ik dit gevonden heb.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Coby,

    Wat zijn ze mooi he? Ik heb de afgelopen drie weken heel veel foto's gemaakt van grauwe klauwieren in Frankrijk en het grappige is, is dat ik de vrouwtjes juist zo goed in beeld kreeg. Jij hebt namelijk het mannetje wel een paar keer heel fraai op de plaat. Opvallend ook dat jij foto's hebt van het mannetje en het jong. Ik heb heel veel jonge klauwieren gezien, maar nooit in gezelschap van een man. Alleen de vrouwtjes waren in de buurt. Vooral die twee foto's vind ik dus erg mooi, omdat ik die mis in mijn verzameling.
    Die laatste twee zijn ook zo fijn. Mooi licht en zo'n mooi oplichtend oogje.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    Het is al bijzonder als je een grauwe klauwier in de buurt hebt (ik heb er nog nooit een gezien). Dat je de kans hebt gekregen om er zulke mooie foto's van te maken maakt het alleen maar aantrekkelijker. Prachtige serie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,

    wat mooi als je zo vlakbij een gebied woont waar je de grauwe klauwier tegen komt. Zo makkelijk is dat in ons land helaas niet. Je bent er ook nog in geslaagd om hem mooi te portretteren en samen met een juveniel.
    kortom een heerlijke blog.

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Coby, geweldig om een broedgeval in de buurt te hebben. Prachtige opnamen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, wat is dit mooi! Dat je in de buurt woont is één, maar dan zulke foto's maken getuigt toch van volharding en geduld! Compliment.

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige serie is dit.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow Coby, is dit even een jaloersmakende serie!
    Jij bent dan wel eens jaloers bij mij maar dat ben ik net zo hard bij jou!
    het is me nog nooit gelukt om deze vogel op de plaat te krijgen en jij hebt hier
    hir gewoon pa en kleintjes. Wel inderdaad jammer dat je het vrouwtje er niet op kreeg,
    maar ik zou met deze pa en kleine ook een gat in de lucht springen. Een favo heb ik niet want ik vind de hele serie gewoon top!
    Groetjes, Helma.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful series Coby! I really enjoyed every one of these pictures. This shrike is so gorgeous, love the colors; our shrikes are nice too but they are grey and black, that's all. Love the young one, very cute particularly #7 with the tail opened, very nice. Lovely compositions in all your pictures.
    Good luck with your book, all the best.
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi, Coby,

    Mooie serie Coby! Je zal het maar voor de lens krijgen.

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland