De Kramsvogels zijn er weer

Toen ik 10 november een van mijn favoriete rondjes maakte, waren er niet alleen de mooie luchten, zoals ik in deze blog reeds liet zien. Er waren ook diverse vogels te bewonderen, niet allemaal even dichtbij en even meewerkend, maar genoeg om van te genieten.



Er waren onder andere een paar jonge Blauwe Reigers (Ardea cinerea). Ze zaten mooi op een rijtje langs de waterkant. Onbewogen staarden ze voor zich uit en helaas zaten qua licht nogal ongunstig, maar ik vond de herhaling toch wel leuk. Een van de Blauwe Reigers  besloot zijn succes elders te gaan beproeven en dat leverde nog een aardig vliegbeeld op.




Evenals een week eerder waren er nu ook veel Spreeuwen (Sturnus vulgaris) die  rond zwermden. Ik hoop ooit nog eens foto's te maken van zo'n gigantische zwerm die kunstige vormen maakt in de lucht. Hier waren de groepen Spreeuwen redelijk beperkt, maar ook dan is het een spectaculair gezicht om ze door de lucht te zien vliegen. Wel lastig trouwens om er leuke opnamen van te maken, ik twijfel ook voortdurend over de lens die je er het beste voor kunt gebruiken. Als er mensen zijn met goede tips dan houd ik me aanbevolen.



Een vogelsoort die ik zelden fotografeer is de Zwarte Kraai( Corvus corone), dat is niet omdat ik dat niet zou willen, maar vaak wensen de kraaien niet mee te werken aan een fotosessie. Toch zijn ze de moeite waard om aandacht aan te besteden, wel een uitdaging trouwens zo'n pikzwarte vogel. Deze vogel kwam aanvliegen toen ik in de auto naar een Grote Zilverreiger zat te kijken. Ik vind dat de kraai zo wel mooi karakteristiek op het paaltje zit en ik heb even wat verschillende uitsneden gemaakt.




Hier boven de Grote Zilverreiger waar ik naar zat te kijken toen de Zwarte Kraai aan kwam vliegen. De Grote Zilverreiger was druk aan het foerageren, maar deed dat helaas terwijl hij van mij vandaan liep.
Ik had graag wat opnamen gemaakt waarbij hij wat dichterbij had gezeten, maar deze opnamen geven wel mooi de vogel in zijn natuurlijke omgeving weer. Het is overigens een schouwspel waar is graag naar kijk. Reigers zijn goede en vernuftige jagers, in het water zie je ze voortdurend met een poot het water in beweging te brengen en zo prooidieren op te jagen. Ik kan daar echt tijden naar zitten kijken en vaak zie je de reigers dan ook wel een of meerdere prooien vangen.




Zoals ik al aangaf in de titel van dit blog, de Kramsvogels (Turdus pilaris) zijn er weer. Menigeen zal het kenmerkende "tjaktjak" ook wel al gehoord hebben. Kramsvogels zijn mooie kleurrijke wintergasten die familie zijn van de Lijsters. Ik vind het het prachtige vogels om te fotograferen, maar o wat zijn ze vaak schuw. Het loont echter vaak de moeite om rustig een plekje te zoeken en dan af te wachten of je een goede fotografiekans zult krijgen. In dit geval lukte deze tactiek redelijk, alhoewel veel vogels dicht tussen de takken bleven zitten.




Na lang wachten kwam er eindelijk ook nog even een Kramsvogel even mooi vrij zitten. Wel heel hoog en toch op een behoorlijke afstand, maar wel mooie eikenbladeren in herfstkleur er bij. Ik zat er op te wachten dat de Kramsvogel weg zou vliegen en was net alert genoeg om dat vast te kunnen leggen toen de vogel het welletjes vond en op de wieken ging. Ik ben best tevreden met deze foto's en we weet komt er nog wel een herkansing want er schijnen nu heel veel Kramsvogels in ons land te zijn. En er zijn nog heel veel struiken met besjes, waar de Kramsvogels dol op zijn.


Reacties

  1. Hoi Coby
    dat woord voor jou weer een mooie tijd met al die vogels
    mooie foto's vooral die Kramsvogel
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohhhh Coby... jouw foto's van de kramsvogels zijn mooi geworden!
    mij lukte het niet: te ver weg, tegenlicht, takken ervoor... maar jouw
    laatste 3 foto's zijn gewoon super geworden. vooral de laatste is
    helemaal te gek!!
    denk dat ik toch moet leren nóg meer geduld te hebben haha...
    meestal vind ik dat lastig als het niet zulk mooi weer is... maar
    ik zie nu wel wat het oplevert!! een mooie serie!!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Nathalie! Klopt wat je zegt, het licht en de omstandigheden waren eigenlijk
      helemaal niet ideaal. Ik heb er ook een hele tijd gestaan dat er geen fatsoenlijke
      foto te maken was. Maar inderdaad geduldig blijven wachten tot ze toch te voorschijn kwamen
      en toen had ik de belichtingsinstelling inmiddels goed voor elkaar.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Mooie serie Coby, zo gaaf de kramsvogels.
    Ik heb ze nog nooit vast kunnen leggen.
    De kraai is inderdaad een hele lastige vogel om te fotograferen met al dat zwart, jou is het toch goed gelukt.
    Fijne zondag,
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie ingang. In deze wandeling zou ik net geweest zijn om daar te zijn. Zoveel mooie ontmoetingen. Uw foto's zijn prachtig. Voer verbeteren van de rust van de natuur, waar ik van hou. Om de prachtige eikel bladeren ... met de mooie kleuren. Jouw foto's doen echt goed. Bedankt voor dat.

    Wens je een mooie zondag
    Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk Coby wat heb je weer een mooie serie en al kramsvogels aan spreeuwen is daar geen gebrek wat een hoeveelheid de lucht zit helemaal vol wat zal dat een gaaf gezicht geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hele mooie serie. De zilveriger komt prachtig tot zijn recht in zijn jacht gebied, kramsvogels heb ik nog niet gezien maar dat zal niet lang meer duren. Als er sneeuw valt komen ze de malusappels opeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby, Ook hier heb je nog een prachtige lucht erbij zitten. Wat een dreiging. De tweede uitsnede van de kraai vind ik erg mooi, de slinger van prikkeldraad en uitgedroogd gras.
    Ik hoop de kramsvogels ook te zien te krijgen. Het is al weer een paar jaar geleden dat ze zich in de tuin hebben laten zien. Jouw nummers 12, 15 en 16 zijn erg mooi. Die laatste zo in de vlucht is super.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de dreigende lucht had ook bij de Prachtige wolkenluchtenblog gekunt. Ik vind zelf de tweede uitsnede van de Zwarte Kraai ook de mooiste, de paaltjes vormen zo een mooie lijn.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Inderdaad weer de tijd van kramsvogels en koperwieken. Ik heb ze wel gezien maar nog niet op de foto. Het is jou goed gelukt. Ook die spreeuwen zijn altijd leuk en ook die heb je er keurig op staan.
    Kortom leuke blog weer

    Groet,

    Peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby, die laatste foto's van de kramsvogel zijn bijzonder mooi, maar ook de reiger van foto 2 springt er uit, wat een mooi licht!
    En de zwerm spreeuwen in het landschap met die prachtige wolkenlucht vind ik ook prachtig!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij foto2 had ik inderdaad heel mooi licht, leuk dat je dat ziet, ik was zelf heel tevreden over de mooie lichtlijntjes
      die het tegenlicht om de vogel maakte.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Hai Coby,

    Leuk die foto's van de spreeuwen. Inderdaad erg lastig om zo'n spreeuwenwolk kunstzinnig te fotograferen. Je tweede foto vind ik daarom wel een mooie oplossing om toch iets te laten zien van zoiets fraais. De foto van de kraai vind ik een twijfelgeval. Dat zijn nou van die vogels die je van erg dichtbij moet fotograferen om de details en de ogen goed te kunnen zien. In dit geval is het net teveel een silhouet naar mijn mening.
    De kramsvogels vallen wel heel erg in de smaak en dan voroal de laatste 2. Super met die achtergrond en dat de vogel ook nog even jouw kant op komt vliegen is helemaal top natuurlijk. Zeker als je hem dan ook nog scherp kan platen. Mooi hoor.

    groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Spreeuwenfoto's ben ik nog niet tevreden over, maar het is een begin en een
      leuke uitdaging om te proberen dat nog beter te doen.
      Ik ben het met je eens dat je een Zwarte Kraai eigenlijk van dichtbij zou moeten vastleggen om de
      details goed vast te leggen.
      Heel vaak zie je kraaien echter op een wijze zoals ik die nu heb vastgelegd en dus op afstand en inderdaad
      zie je dan weinig doortekening en detail, maar dat was hier dus ook niet mijn streven.
      De vliegende Kramsvogel zat ik op te wachten, je weet gewoon dat ze niet eindeloos blijven zitten, dat ie bij
      het opvliegen recht mijn kant op kwam was een mazzeltje.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Hoi Coby,
    Dat is weer een mooie serie. Een vissende zilverreiger doet het altijd goed. Kramsvogels heb ik dit najaar nog niet gezien. Wat heb jij die schuwe, oplettende vogel er mooi op staan. Zoals ook al door anderen gezegd, zijn vooral de laatste drie foto's heel fraai gelukt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby
    Zo zie je maar, smaken verschillen. Ik vind juist de kraai op het hekje met het ietwat gebogen prikkeldraad erg mooi. Maar misschien dat René meer voor de vogel gaat ;) Die zwermen vind ik altijd een indrukwekkend gezicht. Ik ga in de duinen ook weer opletten, de kramsvogels toeven daar meestal in de duindoorn. Het zijn mooie vogels. Ik heb naar jouw voorbeeld een begin gemaakt met de rustieke voedertafel in de tuin, maar veel meer dan een tortelduif heeft het nog niet opgeleverd.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja smaken verschillen en leuk dat mensen dat ook zeggen en motiveren waarom ze dat vinden.
      Het vogels voeren begint langzaam weer meer te worden, ik heb al weer allerlei tuinvogels, maar
      elders is ook nog veel te halen. Voor de echte wintergasten moet het weer toch eigenlijk nog
      wat kouder worden, dan hebben vogels meer behoefte om naar een voederplek te komen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Hoi Cobie ,
    Ik ga voor allemaal maar dat komt door dat ik een echte vogelgek ben en alle vogels zijn de moeite waard om te bekijken en wij hebben nog het geluk dat we ze vast mogen leggen topppie !!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, die laatste foto, Coby! Ik val meteen maar met de deur in huis. Je hele serie is goed geslaagd, hoor (vooral de Kramsvogels), maar die laatste ....... Ik zie het hier boven ook al staan, maar ik ben ook al weer met de vogeltafel begonnen. Komt toch allemaal door jouw enthousiasme. Binnenkort hoop ik ook weer meer tijd te hebben voor fotograferen en bloggen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Joke, ik ben ook wel heel content met de vliegende Kramsvogel.
      En de voedertafel ben ik ook weer aan het mooi maken, hij wordt al weer
      behoorlijk bezocht. Leuk dat ik jou heb aangestoken en ben benieuwd hoe
      het met jouw voedertafel zal gaan.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  15. Prachtige serie foto's, en vooral de kramsvogels. Heb ze veel gezien de laatste weken, maar alleen maar op de grond.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een mooie serie Coby en de eerste met de de "schaduw" de reiger is heel erg leuk.
    ook de 2e waarde reiger net opstijgt is een mooie. De foto's van de witte reiger met prooi
    heb je mooi met scherpte/diepte gewerkt.
    Je Kramsvogels zijn echt heel erg mooi en ja... ze zijn weer overal te zien :-)
    En jeetje... foto 4 is best bijzonder en ook bijzonder mooi.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland