3 jaar Natuurkiekerblog deel 1

1 november 2010 heb ik mijn eerste blogje op de Natuurkiekerweblog geplaatst. Vandaag, 1 november 2013 bestaat de Natuurkiekerweblog dus precies drie jaar. De reden om de Natuurkiekerblog te starten was om mensen mee te laten genieten van de mooie dingen die ik in de natuur beleef. In de afgelopen drie jaar heb ik bijna 450 blogjes gemaakt over mijn natuurbelevenissen en het blijkt dat veel mensen graag mee genieten van mijn natuurbelevenissen.  In deze blog wil ik terugblikken op de hoogtepunten uit de eerste zes maanden van het afgelopen Natuurkiekerjaar. Een jaar waarin ik zoveel prachtige dingen heb beleefd dat ik ze niet in een enkel jubileumblog kan onderbrengen, er volgt dus nog een tweede deel.

Jonge Buizerd 6 november 2012

Bevroren spinnenweb 27 november 2012

Het Natuurkiekerjaar begint dus in november 2012. Op 6 november 2012 heb ik me een tijd vermaakt met een jonge Buizerd die behendig diverse muisjes wist te verschalken. De van een lantaarn opvliegende Buizerd was wel een van de mooiste opnamen die ik toen kon maken de foto komt uit deze blog van 6 november 2012.
Eind november was het letterlijk en figuurlijk ijzig koud. 's Nachts had het gevroren en het was flink mistig, puike omstandigheden voor sfeervolle herfstfoto's zoals bovenstaande foto van een spinnenweb met bevroren druppels. De foto komt uit het blog Een mistige dag in Drenthe van 27 november 2013.

Bomen in de sneeuw op 6 december 2012
Schotse Hooglanders

Eind november was het koud, maar begin december lag er zelfs een flink pak sneeuw in Drenthe. De foto van de bomen is uit de blog van 11 december 2012 met een fotoserie van een werkelijk schitterende winterdag op 6 december 2013. Op dezelfde dag maakte ik een reeks foto's van Schotse Hooglanders in de sneeuw. Een leuk onderwerp en ik ben blij met de serie die ik geplaatst heb in de blog van 18 december 2012.

Mannetje Blauwe Kiekendief
Pestvogel
Kramsvogel

In de winter zijn er in mijn omgeving altijd wel een aantal Blauwe Kiekendieven te bewonderen. Een prachtige roofvogelsoort die zich nog niet zo gemakkelijk laat fotograferen. Ik ben daarom best blij met de serie die ik van een mannetje Blauwe Kiekendief heb kunnen maken. De foto is uit de blog van 5 januari 2013. Al enige jaren stond het zien van Pestvogels hoog op mijn wensenlijstje. Op een gure sombere winterdag met een snijdende oostenwind ging mijn wens in vervulling. De foto van de Pestvogel is afkomstig uit de blog van 21 januari 2013. Ook de Kramsvogel krijgt een plekje in de jubileumblog, ik ben blij met deze serie van de schuwe lijsterachtige. De foto is gemaakt in mijn eigen tuintje en komt uit de blog van 27 januari 2013.

Roerdomp
Mannetje Appelvink
Terhorsterzand in de mist

Nu ik zo terugkijk op het afgelopen jaar en al mijn mooie avonturen terug zie, herinner ik me ook weer hoe vaak ik de afgelopen winter heb zitten kleumen voor mooie foto's. Bij de Pestvogels was het snijdend koud, maar voor de Roerdomp heb ik volgens mij nog meer kou geleden. Ik heb die kou er graag voor over gehad. Wat ben ik blij met de fotoserie van deze vogel, die een tijdlang de beroemdste Roerdomp van Nederland was. De foto is afkomstig uit de blog van 23 februari 2013.
Wat had ik het dan makkelijk en comfortabel met de Appelvinken die maandenlang mijn tuintje kwamen bezoeken en die ik van achter het raam kon fotograferen. Voor het eerst dat ik deze mooie vinkensoort in mijn eigen tuin kreeg. De foto komt van de blog van 16 februari 2013.
Het winterse weer leverde ook diverse keren mooie mogelijkheden om te oefenen met landschapsfotografie zoals hier boven toen het mistig was en er sneeuw lag in het Terhorsterzand, wat dit gebiedje een heel ander aanzien gaf. De foto is uit de blog van 20 februari 2013.

Wilde Zwanen in love

Parende Buizerds
Mannetje Sperwer

Bij mijn blog is het niet zo dat ik alleen maar mooie foto's wil laten zien, juist niet mag ik wel zeggen. Belangrijker vind ik vaak de natuurbeleving of het verhaal bij de foto. Dat geldt ook voor de foto van de Wilde Zwanen. Onverwacht trof ik een grote groep Wilde Zwanen aan die zich opmaakten voor de terugreis, het paartje was al met de gedachten bij het broedseizoen. De foto is afkomstig uit de blog van 
5 maart 2013.
Nog zo'n lovestory was er van een paartje Buizerds, met hier helemaal ondermaatse foto's. Maar wel een unieke situatie, want je krijgt niet zo heel vaak de gelegenheid om een paring van Buizerds te zien, laat staan vast te leggen. Daarom toch een plaatsje in deze blog voor de Buizerds. Het hele Buizerdverhaal staat in deze blog van 23 maart 2013.
Mijn tuin was afgelopen winter een eldorado voor vogels en ook de Sperwer had dat in de gaten gekregen. En dit mannetje Sperwer kwam af en toe even een vogeltje wegkapen, meestal kreeg ik dat niet te zien behalve deze ene keer toen een huismusje gegrepen werd. De foto komt uit de blog van 16 maart 2013.

Parende Heikikkers
Fuut met Baars
Vrouwtje Kievit

De mannetjes van Heikikkers kleuren felblauw in de paartijd, een bijzonder fenomeen dat maar enkele dagen duurt. Ik had het wel eens eerder gezien maar het afgelopen jaar heb ik er voor het eerst leuke foto's van kunnen maken zie ook de serie in deze blog van 23 april 2013.
Nog een wens die in vervulling ging was het vastleggen van een vogel die een flinke vis wegwerkt. Deze Fuut had weinig moeite om de vette Baars naar binnen te werken zie voor het hele beeldverhaal deze blog van 19 april 2013.
Tot besluit van dit eerste deel van 3 jaar Natuurkiekerblog een foto van een Kievit. Ik vind Kieviten heel mooie vogels en ik genoot van een paartje Kieviten dat zich uitgebreid liet bestuderen en ook fotograferen bij prachtig licht en juist dat licht laat zien hoe mooie kieviten zijn. De foto is afkomstig uit de blog van 
6 april 2013.

Reacties

  1. Heel mooi,Coby.Gefeliciteerd met je jubileum!
    vr gr Gerda Hulsebos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Coby ik denk dat als je zo terugkijkt dat je weer opnieuw van deze pareltjes der natuur zit te genieten,nou anders ik wel .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige beelden in de herhaling. Gefeliciteerd met je blogverjaardag!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd Coby met je driejarig jubileum. Ik hoop dat je ons nog heel veel laat mee genieten van de mooie natuur waar jij doorheen wandelt. En een paar foto's in de herhaling is geen straf, ze zijn stuk voor stuk prachtig. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat!!! Je mag best fier zijn op je werk. Ik kijk altijd met heel veel voldoening naar al je prachtige foto's!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Coby,

    Zoals je weet kijk ik graag en zo nu en dan met enige jaloezie naar jouw foto's. De soorten die jij af en toe voorschoteld op jouw blog hebben mij wel eens doen kwijlen ;-) In deze samenvatting laat je een hoop dieren zijn, die anderen nog nooit zijn tegengekomen en misschien ook wel nooit tegen zullen komen en dat allemaal in een half jaar tijd. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met geluk, maar alles met kennis, geduld en volharding. Ik hoop dat je nog lang van dit soort mooie blogs zal maken, want het zorgt bij mij in ieder geval voor inspiratie en grote uitbreiding van mijn kennis.
    Uit deze serie wil ik er toch eventjes 3 uitlichten. De roerdomp, vanwege de prachtige pose. Zelfs in zo'n close-up moet je nog goed kijken waar de vogel begint en ophoudt. De tweede foto vind ik zo mooi vanwege de uitstraling van troosteloosheid. Heel goed gezien en mooie compositie. De foto met de besneeuwde boomstammen vind ik misschien wel de mooiste. Prachtplaat en met een staande uitsnede misschien nog wel mooier.
    Ga zo door!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je verjaardag en ga zo door asjeblieft. Je hebt een erg mooi weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Coby gefeliciteerd met 3 jaar bloggen. Wij hopen dat er nog velen volgen het is altijd genieten.
    Groeten uit De Brummeltuun.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed, Coby, drie jaar vol gehouden., drie jaar verfrissend verrassend. Tip: geef eens de mooiste uit als boek. Ga zo door en waar ik je kan helpen doe ik dat graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd, een prachtig blog om steeds weer terug te kijken. Misschien de raad van Kees opvolgen?
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,

    Je laat hier een hele fraaie samenvatting zien. Het doet mij genoegen dat ook jij vindt dat er niet uitsluitend topfoto's getoond hoeven worden maar dat het ook gaat om topmomenten. Ik lees en bekijk jouw publicaties altijd met veel plezier. Gefeliciteerd met dit jubileum en ga op de ingeslagen weg verder.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd coby, prachtige blog met TOP foto's.. Meer dan de moeite waard om steeds weer opnieuw te bezoeken..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby
    wat een mooie foto's in die drie jaar heb je gemaakt nu op naar het vierde jaar ga zo door het is elke keer genieten als ik op je blog kijk.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van harte met je jubileum Coby! Ik geniet altijd erg van jouw natuurbelevenissen en alle bovenstaande foto's kan ik me nog herinneren. Wat vliegt een jaar toch voorbij! Nog veel natuurplezier gewenst en ik kijk uit naar nog vele mooie blogs. Groetjes, Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby, gefeliciteerd met je 3 jarig jubileum.
    Je laat hier wel weer prachtige foto's zien hoor.
    De beleving is vaak mooier vind ik ook, soms heb je geluk en kan je het vast leggen zoals je roerdomp, ik heb die nog nooit gezien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ga zo door heel mooi blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gefeliciteerd, Coby. Als je uitrekent hoeveel foto's je in die 3 jaar gemaakt hebt voor je blog, dan sta je toch even versteld. Prachtig jubileum blog. Je besneeuwde bomen vind ik heel erg mooi en die Roerdomp ...... zo prachtig tussen dat riet. Wat een schutkleuren. En dan de Appelvink. Ik weet dat blog nog. Dat vond ik zó mooi. Ik hoop nog veel mooie blogs van je te zien. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Cobie ,
    Ik ga volledig met Joke mee ,
    Wat genieten wij heerlijk van je foto's en je beschrijving over wat je innerlijk beleeft daar begrijp ik zoveel van !!!
    Dank voor alles Cobie en je roerdomp daar zit ik gewoon naar te staren hihihi ,
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het lijkt me echt moeilijk om uit een jaar de mooiste momenten en foto's te halen...je beleeft altíjd bijzondere dingen! Hopelijk wordt het komende jaar ook weer zo'n succes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook deel1 is geweldig, pestvogel, kramsvogel, de sneeuw, de hei kikkers, deze serie bevat veel foto's die ik zelf nog op mijn wensenlijstje heb staan.groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gefeliciteerd met je blogjubileum! Mooi om zo nog even weer met je mee terug te kijken naar alle prachtige foto's en belevenissen. Ik wens je heel veel plezier in het komende blogjaar toe en verheug me nu al op de foto's die je weer gaat maken.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Cobie,
    ook deze blog is geweldig om te zien en werkelijk een lust voor het oog.
    Moeilijk te zeggen wat nu de mooiste is want alle foto's hebben ent als je vervolgblog iets specifieks.
    Ik vind bv de Pestvogel, de mannetjes appelvink en de Roerdomp echt super.
    Vogels die iets "anders" dan anders hebben en heel mooi zijn weergegeven. Echt prachtig om deze schoonhedente zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland