Doortrekkende Wulpen

Momenteel zie je veel vogels Rondtrekken in groepen. Kleine vogeltjes als mezen en vinkensoorten,  grote vogels als ganzen en zwanen trekken nu ook rond in groepen.
En 3 november 2013 kwam ik een grote groep Wulpen (Numenius arquata) tegen, prachtige sierlijke steltlopers met een lange kenmerkende naar beneden gebogen snavel.




Het was weer voor het eerst dat ik een rondje maakte door een gebied waar ik graag in de late herfst en winterperiode een bezoek aan breng. Het is een landelijk gebied met water en veel graslanden en wordt vaak bezocht door onder andere diverse ganzen en zwanensoorten. Regelmatig zie ik er ook groepen vogels die op doortrek zijn. Op deze dag was er een flinke groep van ruim  40 Wulpen aan het foerageren.
Prachtige dieren zijn het met een fraai verenkleed. Het zijn de grootste Steltlopers van Nederland en zelfs van West-Europa, voor meer informatie kun je deze wulpenblog lezen en bekijken.


Ik maakte mijn rondje omdat ik nieuwsgierig was of er al veel ganzen zouden zijn. Er waren inderdaad al wat groepjes Kolganzen te zien. Terwijl ik daar naar stond te kijken meende ik in de verte Wulpen te ontwaren. Tja en een groep Wulpen zie ik minder vaak dan een groep ganzen, dus de keus was snel gemaakt, op naar de Wulpen. Ganzen zijn heel waakzaam, maar Wulpen zijn mogelijk nog wel wat schuwer. Het was dan ook een hele kunst om ze een beetje binnen het bereik van de camera te krijgen. Bij het minste of geringste vloog de groep Wulpen op, vaak ook veroorzaakt door onrust bij een troep Spreeuwen die er ook aanwezig was.



Ik besloot om gewoon een tijdje met de auto te blijven staan en af te wachten of de Wulpen niet al foeragerend mijn kant op zouden willen komen. Onderwijl kon ik ze mooi met de verrekijker bekijken, terwijl ik de camera binnen handbereik had liggen. Ik heb zo een uur bij deze mooie dieren gestaan en me enorm vermaakt met het kijken naar hun gedrag. Met enorme ijver staken de Wulpen hun lange snavels diep in de grond om zo lekkere vette wormen op te sporen. De vrouwtjes hebben de langste snavels, bij mannetjes en jonge vogels is de snavel iets korter maar ook nog steeds een flink formaat.



Af en toe streken grote groepen Spreeuwen ook neer op het grasland en ik vond het boeiend om te kijken hoe die verschillende soorten vogels dan met elkaar om gaan. De Wulpen leken zich weinig aan te trekken van die kleine drukke Spreeuwen. De Wulpen bleven onverstoorbaar zoeken naar eetbare zaken en een enkeling leek zelfs schijt te hebben aan al dat klein grut om hem heen..,. iets wat ik overigens pas thuis op de computer zag hoor, maar wel grappig.



Af en toe leek een Wulp het toch even aan de stok te hebben met een Spreeuw. De reden daar van zag ik ook pas toen ik de foto's thuis groot op het scherm kon bekijken. De Wulp bleek bliksemsnel naar een Spreeuw uit te halen als die een worm wist te vinden. Ook al zie je de Spreeuw luidkeels protesteren, zijn lekkernij was hij onherroepelijk kwijt, die verdween in de lange snavel van de Wulp.



Zo heb ik een uur lang geboeid naar al deze vogels zitten kijken en me ook verbaast over de foerageertechnieken. Het is toch wel heel vernuftig hoe de Wulpen en ook de Spreeuwen al die regenwormen weten op te sporen en feilloos en zonder ze stuk te trekken uit de grond weten te peuren.
Door zo rustig die dieren te bestuderen leer je toch steeds weer wat meer over ze. En deze keer was het ook weer heel nuttig om foto's te maken want anders had ik nog niet geweten dat de Wulpen voedsel pikken van de Spreeuwen.



Mijn vierde jaar van  natuurkiekeravonturen is zo goed begonnen. Er kwam overigens een spectaculair eind aan dit mooie schouwspel toen een Sperwer op het toneel verscheen. Helaas heb ik daar geen foto's van maar erg boeiend om te zien hoe de Spreeuwen het luchtruim kozen in een dicht opeen gepakte groep. De Sperwer deed wel aanvallen op die groep, maar wist geen Spreeuw te pakken. Door alle spektakel raakten de Wulpen ook verontrust en vlogen weg, ver buiten mijn camerabereik. Dat betekende het einde van de voorstelling.
Terwijl ik naar de Wulpen en de Spreeuwen keek zag ik ook mijn eerste Blauwe Kiekendief weer. Ik heb daar nog geen geweldige opnamen van kunnen maken maar ik hoop deze Blauwe Kiekendievenblog toch nog eens te kunnen overtreffen. Nu was ik al heel blij te zien dat ze er weer zijn.





Reacties

  1. Mooie serie van de Wulp Coby.
    De vliegende heb je perfect vast gelegd.
    Grappig om te zien dat hij of zij onverstoorbaar verder gaat met foerageren terwijl er zoveel spreeuwen in de buurt zijn.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is duidelijk dat je je vermaakt hebt. Op je gemak wulpen observeren overkomt je niet dagelijks. De vliegende wulp (4) en de onverstoorbare wulp (7) tussen een drom spreeuwen vind ik de mooiste platen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie Coby, de wulp vind ik ook een heel mooi soort.
    Je hebt deze ook prachtig scherp in beeld weten te brengen met de spreeuwen op de achtergrond.
    Die zie ik hier bijna niet, of ik zoek niet goed ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende serie van de wulp, je hebt hem er prachtig op staan. Mooi zo tussen de spreeuwen, dan zie je hoe groot een wulp eigenlijk is.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie serie Coby!
    vooral foto 4, 5 en de laatste vind ik erg geslaagd.
    jammer dat je het geluid zo niet kunt horen he?
    trouwens, ik denk dat ik je vandaag bij 'het bruggetje' zag staan.
    ik reed langs in de auto en we zeiden hoi tegen elkaar.... klopt dat???
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Nathalie je weet inmiddels dat we elkaar inderdaad tegenkwamen vanmiddag. Dat was
      overigens niet zo ver bij deze Wulpen vandaan, die nu trouwens ook nog in de buurt liepen,
      mogelijk heb je ze wel gezien.
      Volgende keer herkennen we elkaar ongetwijfeld en moeten we elkaar zeker even spreken :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. klopt Coby, ik heb ze gezien! en ook kleine zwanen en heel veel reeën :-)
      bij een volgende keer gaan we elkaar spreken, afgesproken!
      groetjes, Nathalie

      Verwijderen
  6. Heerlijk Coby om je blog te bekijken wat een prachtige serie heb je hier van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amazing! I like what I see in your beautiful photograph. hug

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie serie van de Wulp Coby
    ik heb genoten van je foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo.....dit is een hele knappe serie !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi Coby en ook zo mooi scherp. De Wulpen vliegen inderdaad bij het minste of geringste op maar het zijn prachtige vogels. Ik zag er eentje bij De Putten maar die zat te ver. Jij had mazzel ook al moest je dan een uur wachten (zou ik er ook voor voer hebben). Gebruik je een camouflagegordijn in je auto?? Echt heel mooi deze serie. Foto 7 vind ik zo mooi omdat je daar de scherpstelling op de Wulp hebt tussen de spreeuwen hihi... ook je vliegende Wulp mag er zijn. Mijn complimenten voor deze mooi heldere serie.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik geen camouflagekleed in de auto, maar ik denk er wel over om
      dat toch ook te gaan gebruiken. Vooral bij schuwe vogels kan het mogelijk voor
      wat minder argwaan bij de vogels zorgen.
      Maar zoals je ziet, ook zonder camouflagekleed is het mogelijk, geduld is misschien
      nog wel minstens zo belangrijk.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Hai Coby,

    Ook ik heb de afgelopen tijd behoorlijke groepen wulpen gezien in de polder, maar eigenlijk te weinig aandacht aan geschonken.
    Maar ja, ik had dan ook niet de mazzel dat er zo'n grote groep andere vogels op het toneel verscheen.
    Met de zesde foto heb je dan wel eventjes een topmoment te pakken zeg.
    Prachtig hoe de wulp helemaal te zien is en toch omlijst wordt door zoveel spreeuwen.
    Wat een ongelooflijk mazzelmoment. Heerlijk.
    Ik hoop voor jou dat je volgend voorjaar op die plek eens wat grutto's kunt zien.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig om zo'n grote groep zo uitgebreid te kunnen observeren en fotograferen. Prachtige gedragsfoto's, en met de spreeuwen erbij echt bijzonder om te zien. Nr 4 en 5 zijn top!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland