Roodborstje was geluksvogel op dierendag

Vandaag is het 4 oktober en  is het dus dierendag en is het natuurlijk de bedoeling om je dieren extra goed te verzorgen. Toen ik tussen de middag een broodje zat te eten hoorde ik opeens een bons tegen het raam.
Het geluid van een vogel die tegen het raam aanvliegt. Met enig lood in de schoenen ga ik dan altijd kijken wat er precies gebeurd is want zo'n botsing loopt ook wel eens niet goed af.


Ik zag aan het raam een heel klein oranjerood veertje kleven en wist zo dat de ongelukkige vogel een Roodborstje was geweest. Toen ik verder rond keek zag ik tot mijn ontsteltenis een Roodborstje op de rug liggen met de pootjes omhoog, maar hij ademde nog wel.
Ik was bang dat hij zijn nekje gebroken had en dat het einde verhaal zou zijn voor het kleine diertje.


Ik liep naar buiten en pakte het diertje heel voorzichtig op en tot mijn grote opluchting leek het er op dat het nekje van de Roodborst nog goed in tact was. Ik nam het diertje in mijn handen en liet het even rustig zitten, ik merkte dat de adem rustiger werd en de oogjes bleven mooi glimmen en hij was ook wel alert.


Op een gegeven moment merkte ik dat hij wat actiever werd, begon in het rond te kijken en ik voelde dat hij mijn pink stevig begon te omklemmen met zijn kleine teentjes. Wat hebben die beestjes kleine dunne pootjes en ze wegen ook helemaal niks. Bijzonder om zo'n beestje uit de natuur zomaar in je handen te hebben.
Het leek er op dat het diertje door de klap tegen het raam in shock was geraakt en dat hij nu begon op te knappen, dus tijd om te kijken wat ie zou doen als ik hem zou loslaten. Wel nu na een kleine aarzeling, waarbij hij mij nog even een poepje als bedank achterliet vloog hij een struikje in de tuin in.



Je kunt wel stellen dat het Roodborstje wel een echte geluksvogel was op deze dierendag want het had heel anders voor hem af kunnen lopen. Voor mezelf was het ook wel een speciale ervaring op deze dierendag en ik had in eerste instantie niet gedacht dat ik het beestje nog weer weg zou zien vliegen toen ik hem weerloos op zijn rug zag liggen. Ik hoop hem de komende tijd nog weer vaker in de tuin aan te treffen en hoop dat ie geen slachtoffer zal worden van een botsing tegen het raam.

Reacties

  1. Met een beetje warmte en liefde...daar knap je altijd wel van op!

    Groetjes en een fijn weekend,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig dat het goed afliep Coby.
    Je hebt er een pracht serie aan over gehouden.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo heb je op dierendag iets mooie kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ach gos, wat een schatje.... en wat sneu!!
    ben blij dat het beestje het gered heeft!
    zie het poepje maar als een blijk van vertrouwen:
    zo rustig was ie, dat ie 'gewoon' kon poepen haha.
    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby
    wat had hij een geluk dat hij niets markeerde het is toch een klap wat hij maakt
    erg mooie foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eind goed al goed. Een hele mooie serie !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lucky duck...eh... bird, dat roodborstje. Hij ziet er op de foto's niet gestrest uit, Coby. Ondanks de narigheid is het een mooie serie geworden. In je ene hand de roodborst en in je andere de camera? Knap! Het gebeurt bij ons niet zo vaak dat er een vogel tegen het raam vliegt, maar ik vind het ook altijd moeilijk om te gaan kijken. Meestal zet ik ze maar op het schuurdak. Dan kunnen de katten er niet zo makkelijk bij. Vaak zijn ze na enige tijd weer weg. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig voor het roodborstje liep dit goed af. Wat zijn ze warm en licht he die vogeltjes. Pas zag ik op het werk een vogeltje aan komen vliegen en dat vloog zo tegen de ruit aan. Dood. Ik ging kijken en zag een prachtig verenkleed van een voor mij totaal onbekend vogeltje. Bleek het om een zeldzame draaihals te gaan. Tja daar sta je dan met zo'n warm, klein beestje in je hand. Gelukkig kon jij het weer weg laten vliegen. In het leven moet je af en toe geluk hebben.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Cobie ,
    Met tranen in mijn ogen zat ik te lezen en er kwamm een brede lach op mijn gezicht hoe het afliep !!
    Een dikke knuffel voor je optreden !!!!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig Coby, en dat op dierendag, het kan toch niet mooier.
    Je hebt er mooie foto's aan over gehouden.
    Ik heb ze nog niet in de tuin gezien, komt vast nog wel.
    Fijn weekend, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Liep gelukkig goed af! Mooi en gepast dierendagblogje ;-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi dierendag verhaal.
    Prachtig blogje
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukkig liep alles goed af met de roodborst. Wat heb je er prachtige foto's van gemaakt. Super!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk om te zien, zeker nu het goed is afgelopen, Groet Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb je blog bekeken en je maakt mooie foto;s en gelukkig is het goed afgelopen met het roodborstje.
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Da's pas dierendag! Prachtige foto's van een geluksvogeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo lief dit Coby.
    Ik heb met een grote glimlach dit blog van je gelezen en zag het helemaal voor me gebeuren.
    Bons tegen raam, veertje eraan geplakt, slik.... wat zou er onder het raam liggen, en dan het roodborstje zelf.
    Heb je met je ene hand foto;'s gemaakt toen je hem in je hand had? Dan heb je een "stille" hand
    want het roodborstje staat er heel mooi op.
    Heel fijn dat hij niets mankeerde en weer zijn vlucht kon voortzetten met een poepje als dank hihi...
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Coby,

    Wat een leuk blog geworden en dat allemaal uitgerekend op Dierendag. Gelukkig met een happy end! ;-)

    Vast weer een ervaring rijker. Misschien moet je overwegen om vogelstickers op je raam te plakken, of je ramen misschien wat minder te zemen! hahahaha

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland