Pelikanen

Meestal ben ik met mijn camera te vinden in de natuur, maar af en toe ga ik een dagje naar de dierentuin.
Een prima plek om vooral ook wat te experimenteren met het fotograferen. In mijn vakantie in september ben ik ook weer een dagje naar de dierentuin geweest en heb me daar onder andere prima vermaakt bij de Pelikanen.



Ik vind het altijd leuk om even bij de Pelikanen te kijken, het zijn mooie grote bijzondere vogels en meestal zijn ze ook behoorlijk actief. Het is wel vaak een gedoe om echt fraaie foto's te maken in een dierentuin. Het mooiste vind ik het als je eigenlijk niet of nauwelijks kunt zien dat de opnamen in een dierentuin zijn gemaakt.
Op de  foto's hierboven is dat redelijk geslaagd vind ik en de weerspiegeling in het water geeft bij de eerste foto nog iets extra's.



Toch was ik niet helemaal tevreden met die foto's en ik besloot om eens flink te experimenteren met de belichting. Mijn idee was om de Pelikanen dusdanig naar voren te laten komen dat de achtergrond helemaal in het donker zou verdwijnen. Op deze manier zou het accent helemaal op deze fraaie vogels komen te liggen. Een manier van werken die ik nog niet eerder had gedaan maar ik kreeg van Harald Lassner uitleg hoe dat moest toen we samen een dag in de fotohut bij de Lemelerberg zaten.



Fotogenieke vogels zijn het die Pelikanen met mooie koppen en indrukwekkende snavels. In de vrije natuur zijn het gigantische rovers. Ze kapen  maar al te graag de jongen van andere vogels weg en eten die op of voeren ze aan hun eigen jongen, geen zachtaardige types dus hoewel ze hier heel vredig staan te poetsen.



Ik werd steeds enthousiaster over deze manier van fotograferen en had er eigenlijk nog wel wat langer mee willen experimenteren en dan ook nog met wat andere vogels. Helaas ging het regenen en niet een klein beetje, dus het is nu gebleven bij het experiment met de Pelikanen. Zelf ben ik best tevreden over deze foto's, ik vind dat ze een wat surrealistisch sfeertje hebben en de vogels komen volgens mij zo heel mooi uit. Ik ga hier zeker verder mee oefenen en ben benieuwd naar jullie mening.

Reacties

  1. Ik vind het een prachtige serie foto's. De pelikanen lenen zich ook echt voor de foto's zoals jij ze nu hebt gemaakt: ze komen heel mooi uit tegen de donkere achtergrond.

    Fijn weekend nog.
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto's, vooral 7 en 8 vind ik prachtig! De kleuren van deze vogels zijn prachtig en komen mooi tot hun recht op jouw foto's. Ik vind het een geslaagd experiment Coby :-) Groetjes, Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. volgens mij is het andersom hebben de pelikanen zich niet met jou vermaakt?? ze werkten in ieder geval wel heel mooi mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige serie en je zou echt niet zeggen dat ze in de dierentuin zijn gemaakt.
    Dat is je goed gelukt Coby.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt heel erg mooi qua sfeer en kleuren, foto nr. 8 steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. Groet Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Dierentuinfotografie is een kunst op zich. Ik heb een keer een fotoshop hierover gedaan en dat was heel leerzaam. Jij hebt hier een mooi contrast gekregen tussen de lichtgekleurde pelikanen en de donkere achtergrond, waarbij het een kwestie van smaak is welke foto je dan de mooiste vindt. Ik vind het wel moeilijk om van pelikanen foto's te maken, waarbij je niet ziet dat ze gekortwiekt zijn. Als je het wel ziet is de waarde van de foto voor mij dan ook gelijk minder. Ik zal je een foto sturen van damherten die vermoedelijk op dezelfde manier gemaakt is als jij bij de pelikanen hebt toegepast.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt wel of je in Emmen was!!
    mooi gedaan, de zwarte achtergrond, komen
    de vogels toch beter tot kun recht en springen er mooi uit..
    ik hou daar van, ben er zelf ook vaak meer bezig!!
    prachtige serie van deze bijzonder mooie vogel!!, vind ik dan hè

    gr. NIeske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Coby,

    Juist dierenparken zijn ideaal om dingen uit te proberen. Als je dan ook nog eens zulke prachtige modellen hebt, is het natuurlijk helemaal top. Ik vind dat je best goed geslaagd bent ik je opzet, maar had je op de computer de achtergronden nog iets donkerder kunnen maken. Foto 8 is in mijn ogen de beste van het stel. Sowieso omdat er maar 2 pelikanen opstaan (de foto's met meer zijn iets te druk), maar ook omdat de uitsnede zeer goed meewerkt. Alleen het bovenste gedeelte van de vogels maakt de foto interessanter.
    Mooi dat alles binnen het scherptegebied ook echt scherp is. Ze springen er prachtig uit. Dit zou nou zo'n foto zijn voor een uitverroting op canvas. Top gedaan en je mag trots zijn op die foto. De rest is ook fraai, maar kan in mijn ogen niet tippen aan de achtste foto.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby
    de dierentuin kan ook heel mooi zijn je hebt die pelikanen er erg mooi opstaan.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi mooie serie met die donkere achtergrond.
    Ik denk aan een klein diafragma = grote lensopening. ???
    Groiet van eilandfstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. een prachtige oefening Coby, vooral in een dierentuin...
    dan is de kans tenminste erg klein dat ze weglopen ;-)
    vooral foto 8 springt eruit.... echt een TOPPLAAT!
    die kan zo aan de muur (als je van pelikanen houdt)
    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi gedaan, de vogels steken goed af bij de donkere achtergrond.
    Ik ben al een poosje niet meer naar de dierentuin geweest maar ik vind het ook altijd een uitdaging om hek en gaas buiten beeld te houden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel apart zoals je dit gedaan hebt Coby.
    Je kan inderdaad neit zien dat deze foto's in een dierentuin zijn gemaakt.
    Ik vind het werkelijk een prachtige serie waarvan foto 1, 7 en 8 voor
    mij de mooiste zijn zonder afbreuk te doen aan de andere.
    Echt klasse.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland