Mosjes in de sneeuw

Op diverse weblogs zag ik macroblogs verschijnen en ook ik heb onlangs de macrolens eens weer serieus ter hand genomen. Ik zag bloeiend mos in een pot zitten en in combinatie met smeltende sneeuw en dus ook waterdruppels was dat een mooi tafereel voor macrofotografie. De pot op de tuintafel en camera met statief daarbij geplaatst en me een uurtje prima vermaakt met de mosjes en de druppels.



Best lastig trouwens om een rustige compositie te maken met al die kleine bloeiende mosjes op een kluitje.
Ik vind dat het heel snel een rommeltje lijkt, of dat er iets hinderlijk onscherp in beeld staat.
Leuk overigens om weer eens echt met de macrolens aan de slag te zijn, ik kan me wat dat betreft zo langzamerhand ook wel verheugen op alle bloemetjes en beestjes die er in de lente weer zullen verschijnen.



Macrofotografie leent zich ook prima voor het vastleggen van waterdruppels. Er waren al waterdruppels door de smeltende sneeuw, maar ik heb met een plantenspuit nog wel even wat extra druppels toegevoegd.
Beestjes zijn vaak lastig omdat ze meestal niet stilzitten, wat dat betreft zijn mosjes wat makkelijker en kun je rustig je positie innemen.


Normaal bevinden de meeste mosjes zich laag bij de grond en moet je zo'n beetje plat op de grond om mooie foto's te kunnen maken, daar had ik met de kou en de smeltende sneeuw nou niet echt zin in.
Het was dus een uitkomst dat deze mosjes in een pot zaten, die kon ik fijn op een hogere plek zetten en zelf kon ik redelijk comfortabel zitten op een stoelleuning.
Doordat de mosjes eenvoudig verplaatsbaar waren kon ik ook gebruik maken van het zonlicht, daar waar eerst in de schaduw stonden.



Leuk is om te proberen om de zon te laten schitteren in een waterdruppel, bij een van de foto's hierboven lukte dat ook. De foto daaronder is vanuit een andere hoek genomen, waarbij de blauwe kleur van de pot de achtergrond kleurt.




Tot besluit nog wat foto's waarbij ook de sneeuw wat meer te zien is en zelf vind ik ook de grote waterdruppel wel heel mooi tussen de steeltjes hangen. In de winter kun je dus ook prima uit de voeten met macrofotografie, maar toch komt het er dan vaak niet van of er moet overal rijp zitten.
Maar ik verheug me op de lente die in aantocht is en zal de macrolens ook echt weer bij de basisuitrusting horen als ik de natuur in ga.

Reacties

  1. Hoi Coby...

    "s Winters denk ik er eigenlijk nooit
    aan om macro te maken, ik doe het zelden, op de 1 of andere manier pakt het niet, ik vind het veel te houd, maar van zo blog als deze kan ik dan weer wel genieten..
    Mooie druppels aan de kleine mosjes..
    prachtig de spiegelingen en achtergronden..
    Mooi..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig deze macro opnames Coby.
    Ik vind het geweldig zo de druppels.
    Mijn voorkeur gaat uit naar foto negen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn heerlijke macro,s ik zit te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gelukt, prachtige kleuren en de druppels brengen er net nog wat meer leven in. Ik heb zitten genieten. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een bijzonder originele invalshoek, dat maakt jouw blog zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby, mooie macro's heb je gemaakt. Hier hou ik wel van! Zelf kijk ik ook uit naar het voorjaar om met mijn macrolens de tuin af te struinen!
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,Coby,
    Na de vorige blog van de roerdomp, waar ik zeer van heb genoten, een mosjesmacro verrassing. Zeer geslaagde serie vind ik. Het was al weer genieten dus!
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful macros Coby!!! I love these pictures, I love the compositions and the way the light blends in the background.
    A great series for the eyes!
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby
    wat een mooie macro's laat je zien geweldig.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    mooi gedaan, je hebt je lekker uitgeleefd met de mosjes.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Coby,

    Ik vind het altijd erg lastig om nou te bepalen wat mooi is met macro. Veel of weinig scherptediepte? Persoonlijk vind ik iets meer scherptediepte altijd wat lekkerder kijken. Wat ik wel mooi vind aan macro's is al het licht zodanig gebruikt wordt, dat er mooie kringetjes (bokeh) of zonnesterretjes ontstaan.
    In jouw serie is dat bij nummer 7 en 9. Die vind ik dan ook de mooiste. Daarbij komt dat in foto 9 ook zo'n mooie spiegeling zit.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Iedere keer is het weer een verrassing welke wereld zich voor je opent als je met de macrolens aan de slag gaat. Zoals altijd is het een kwestie van persoonlijke voorkeur welke foto je het mooist vindt. Voor mij zijn dat 5, 7 en 9.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Pracht foto's Coby, mooie kleuren en scherpte verloop.
    Nr. 9 vind ik de mooiste van allemaal.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha wat leuk om bij jou ook mosjes te zien. Kan prima in de winter, en zo met de sneeuw is het nog in een echt winters decor, mooi met de druppels. Er staan nu volop mosjes in bloei (of zeg je dat niet bij mos), er is in ieder geval genoeg te fotograferen op de grond, ik heb vorige week in de AWD languit gelegen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk, Coby, jij ook aan de macro. Prachtige mosjes heb je daar. En dan die druppels erbij. Erge mooie serie. Ja, als je onderwerp in een pot staat is dat best handig. Ik vind 4 en 6 de mooiste. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mevrouwde natuurkieker ik neem mijn hoed voor U af.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi Cobie ,
    Door de vogels vergeet ik de macro terwijl het ook zo'n mooie categorie is dat zie ik hier wel weer !!!
    Ik moet ook maar weer eens aan de slag !!!
    Bedankt voor deze prachtige foto's !!
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Foei toch, Coby..! Mos bloeit niet! Mos draagt sporenkapsels.

    En ja, de tuintafel is een van de geheimen van de goede mossenfotografie ;). Behalve op de prachtige druppel, moet je ook eens op de peristoomtanden letten bij een volgende fotosessie. Die zijn bij deze vrij grote kapsels (ik denk van het Groot rimpelmos - is het blad gerimpeld? ) duidelijk te zien en ook vrij goed te vangen met de macrolens. Verder heel mooi gedaan!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oef Albertine, wat word ik streng toegesproken... maar je hebt gelijk en dat wist ik ook wel, maar ik kon geen ander woord dan bloeien bedenken. Ik zal nu nooit meer vergeten dat mossen sporenkapsels
    dragen :-).
    Mossen vind ik prachtig, maar ik durf ze geen naam te geven. Je komt me maar eens een keer bijles geven.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Echt een geweldig blog Coby en ja... de macro tijd komt er weer aan :-)
    Prachtige druppels heb je gevangen en ik kan me voorstellen dat je je
    even heerlijk een uurtje vermaakt hebt. Het is dan ook een prachtige serie geworden.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Coby,

    Dit bewijst dat de macro lens het hele jaar door gebruikt kan worden!
    Wat kan je heerlijk spelen met wat druppels water en inie minie plantjes. Mosjes, de druppels glinsteren, zo mooi en sfeervol vastgelegd.

    Fijn weekeinde,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Coby,
    Helemaal met je eens dat mosjes erg moeilijk zijn om te fotograferen, zoals je al zegt, het wordt gauw zo'n rommeltje. Ik moet zeggen dat de tuintafel wel een goed idee/hulpmiddel is ;-)
    Ik dacht eerst dat mijn voorkeur uit gaat naar nr 6, omdat die 'geen rommeltje' is, maar eigenlijk is die daardoor toch wel een beetje saai ;-) Bij 6-8-9 heb je prachtig licht, dus die winnen voor mij!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland