Lichte Buizerd

Tijdens een van mijn rondjes in de omgeving kom ik steevast een jonge Buizerd tegen. Een prachtig licht exemplaar die zijn eigen plekje heeft gevonden in het gebied. Helaas is hij niet zo gecharmeerd van mijn belangstelling voor hem en vaak neemt hij al de benen naar verder gelegen gebieden als ik voorzichtig aan kom rijden.



Buizerds lijken er sowieso niet zo van te houden als er aandacht voor ze is. Omdat deze Buizerd zich bijna altijd in  dezelfde omgeving ophoudt kan ik wel al vroegtijdig voorzichtig proberen te naderen.
En soms zit hij  zo ver weg dat hij het wel prima vind als ik naar hem zit te kijken en foto's van hem maak.
Maar dat is dan eigenlijk meer een bewijsplaatje of je zou misschien kunnen zeggen, de Buizerd in zijn  natuurlijke omgeving.



Het valt me op dat deze jonge Buizerd opvallend vaak aan de kant van een sloot zit. Daar ligt wat uitgebaggerd materiaal en ik vermoed dat zich daar vaker dan elders muizen en dergelijke ophouden.
Het zou voor mij makkelijker zijn als hij vaker een wat hoger gelegen zitplaats zou zoeken.
Maar ja deze blonde schoonheid is natuurlijk niet geïnteresseerd in mijn wensen.



Op bovenstaande foto's  zit mijn jonge Buizerd met een opgetrokken pootje, zo zitten vogels vaak zie bijvoorbeeld ook deze  Sperwer. De reden hiervoor is dat de vogel zo probeert om niet te veel warmte te verliezen. Via de niet met isolerende veren bedekte poten verliest een vogel veel warmte. Door om en om een poot tussen de veren te stoppen wordt die warmte-afgifte beperkt en bovendien zal de vogel zo niet gauw zijn poten bevriezen.


Uiteraard kijk ik altijd uit naar deze Buizerd en geniet als ik er even weer naar kan kijken. Het is een opvallend wit exemplaar, ze zijn er met nog meer wit, maar deze mag er ook zijn. Het is een nog jonge vogel en die zijn vaak wat lichter dan wanneer ze volwassen zijn. Deze lichte Buizerds worden ook vaak aangezien voor andere soorten roofvogels, ik heb daar ook al eens een paar blogjes aan gewijd, zie blog 1 en  blog 2.
Ik vond deze foto's wel leuk met de schapen die er bij grazen, mooi hoe ieder  dier zich op zijn eigen wijze bezig houdt met het vergaren van voedsel.
 

Deze Buizerd is bij mijn rondje een van de vaste items geworden en af en toe krijg ik de kans om een foto te maken waar ik best blij mee ben, ook op bovenstaande  foto's is nog best wat aan te merken, zoals het lelijke paaltje, maar het prachtige verenpakket staat er mooi op en de achtergrond is rustig. En zolang deze mooie Buizerd in  de buurt blijft zal ik foto's blijven maken en genieten van het observeren van deze fraai vogel.

Reacties

  1. Mooie serie. Wat zijn het toch prachtige vogels. Voor mij staan ze voor Noord-Nederland, daar die ik ze het meest.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het even opgezocht, je hebt dat inderdaad goed opgemerkt Angelika.
      In de oostelijke helft van Nederland komt de Buizerd inderdaad meer voor.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Heb ook al ervaren dat de meeste Buizerds niet gediend zijn van een fotoshoot. Maar het is jou toch aardig gelukt, vooral die waar hij op een (lelijk) paaltje zit vind ik toch wel mooi. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en ja iedereen die wel eens probeert een Buizerd te fotograferen zal
      wel eens kennis gemaakt hebben met de onwil van een Buizerd.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Wat een schoonheid is dit, Coby. En je hebt 'm nu goed op de foto kunnen zetten. Ik zag er laatst ook één zitten, maar je kent dat wel. Langs de provinciale weg, zonder parkeerplaatsen en zo druk dat je eigenlijk alleen maar op het verkeer kunt letten. Wel jammer. Maar nu kan ik hem gelukkig bij jou zien. Hele mooie foto's. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Joke, ja het is een echte schoonheid, een prachtig dier.
      En zeker langs de doorgaande wegen zonder stop mogelijkheid zitten
      ze er soms zo mooi... en dan geen kans voor ons...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Je hebt nu eenmaal niet de keuze op welke paaltjes een Buizerd gaat zitten :P Toch mooie vogels, best grote ogen ook.
    Ik verbaas me er vaak over hoe dik Buizerds kunnen zijn. Het zijn soms net kippen, zo dik!

    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha, laat de Buizerd maar niet horen dat ie op een kip lijkt,
      anders vergrijpt ie zich er nog aan.
      Maar inderdaad een Buizerd kan een fors formaat hebben.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Leuk, hoe je het hebt over "mijn" buizerd. Leuk zulke maatjes in de natuur:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha ja ik weet natuurlijk ook wel dat het niet "mijn" Buizerd is,
      maar als je ze altijd ziet op je rondje dan schept dat wel een band :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Prachtige serie Coby!
    Toen ik nog werk had en in Oude Pekela werkte, kwam ik tussen Hoogeveen en Oude Pekela regelmatig buizerds tegen. Deze vogels fascineren mij enorm. Ik zette mijn auto dan vaak aan de kant of reed wat langzamer om ze goed te bekijken.
    Op die momenten dacht ik altijd: "had ik nu maar een camera bij me". Maar nu ik in het bezit ben van een spiegelreflex kijk ik niet alleen, maar leg ze ook vast. Heerlijke momenten zijn dat. Ik probeer nu ook een blondje te fotograferen, maar zodra ik met mijn auto in de buurt kom....tja, je raad het al...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er is veel geduld voor nodig en kennis van het gedrag van
      die dieren. En soms heb je ook wel eens wat geluk dat ze opeens
      bedenken dat ze best even mee kunnen werken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Mooie foto's Coby.
    en wat dicht bij meestal zijn ze erg schuw.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi zelf ben ik hem nog niet tegen gekomen,maar ik vraag mij af is dit zijn winterkleed of ziet hij er altijd zo uit.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Buizerd heeft geen winterkleed,maar Buizerds hebben heel veel variatie
      in kleur. Dit is een lichte variatie en omdat het een jonge vogel is is hij
      nog extra licht.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Prachtige serie Coby, vooral de laatste foto's waarbij de buizerd op het paaltje zit en de schapen ook in beeld zijn.
    Die foto's vind ik echt prachtig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby...

    Bij mij vliegen ze ook altijd weg,
    maar het lijk erop dat deze al aan je gewent
    is en dat is natuurlijk niet verkeerd..
    Mooie informatieve blog met prima foto's

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's Coby, niks mis mee gezien de afstand.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd met deze prachtige serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's heb je toch van de Blonde buizerd kunnen maken Coby.
    Ik wou ze zo wel hebben ;-)))
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je zou haast zeggen dat deze buizerd zich aangepast heeft an de omgeving.
    Overigens een mooie serie.
    Groet eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo Cobie die is binnen en niet zo weinig keer ook GEWELDIG ZEG .
    de buizerd voelde zich echt op zijn gemak !!!
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi, Coby,
    Een kampioen paalzitten dat istie. Inderdaad zie je ze vaak op hun vaste stek, vooral langs de snelweg, wachtend op aangereden muizen, mollen of vogels. Mooi zo'n wit overhemdje dat staat hem goed.
    Ik vraag me af hoe lang het zal duren voor er compleet witte buizerds rondvliegen. Bij gebrek aan natuurlijke vijanden zal het er ooit wel van komen vermoed ik.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben benieuwd of jouw theorie zal kloppen... zou wel heel bijzonder zijn.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. Mooi opgebouwde reeks, mooie foto's, interessante info. Knap dat je de vogel er zo mooi opgekregen hebt. Wat zijn ze oplettend en schuw! Steeds opnieuw dezelfde dieren zien moet er uiteindelijk toe leiden dat je de voor jou ultieme foto gaat maken :).
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Kees, ik blijf het in ieder geval proberen zolang hij in dat
      gebied blijft wonen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  18. Hoi Coby
    Ik zou al helemaal gelukkig zijn met zulke foto's! Ik zie ze ook vaak op vaste paaltjes zitten, maar dat heeft nog nooit een acceptabele foto opgeleverd ;)
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en je hebt nog wel zoveel geduld volgens mij...
      Ik hoop dat het je eens zal lukken om er een fraai op te zetten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  19. Het is je toch goed gelukt om het mooi weer te geven lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Danielle, ik ben er ook best blij mee hoor en
      als het eens niet lukt geniet ik ook wel gewoon van zijn aanwezigheid.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  20. Hallo Coby
    Zo mooi deze Buizerd-serie. Genieten!!!

    Groetjes Hetty Grevinga

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hai Coby,

    Tsjonge, mooi hoor. Toch wel lekker als je van te voren weet dat ergens zo'n mooie vogel op je zit te wachten. Met regelmatig langsgaan krijg je altijd wel een keertje een kans op een topplaat.
    Ik vind ze prachtig. De hele serie. Maar de foto's met de schapen vind ik helemaal top.
    Je ziet de vogel bijna denken : "Zal ik het een keertje proberen?"
    Prachtig!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha je hebt wel fantasie...
      Ik vond het zelf ook leuk met de schapen, het geeft zo duidelijk
      aan hoe in de natuur ieder dier gewoon met zijn eigen zaken bezig is.
      En de ultieme foto komt misschien ook nog wel een keer.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  22. Hi Coby,

    Als je regelmatig hetzelfde stukje rijdt en je "vogel sensoren" staan vol open zie en herken je dingen inderdaad goed. Mooie foto's maken het verhaal compleet.
    Je verhaal is heel erg herkenbaar want ik heb ook van die buizerds die stee vast op bepaalde plekjes gaan zitten. Het is verslavend en ik kan er ook nooit aan voorbij rijden als ik de camera mee heb.
    De keer dat ik een ontmoeting had met een gigantische witte buizerd in Limburg tijdens een mountainbike trip is een persoonlijk hoogtepunt en dieptepunt ineen.
    Die schitterende vogel bleef gewoon zitten en we hadden echt oog contact. Ik stapte af en hij bleef zitten. Kon hem van 5 meter af observeren en was liefde op het eerste gezicht. :-)
    Het was op een pad tegen de Keutenberg en ben daar nog heel vaak wezen kijken maar heb hem nooit meer gezien. We houden het dus maar op een vakantie liefde. :-)
    Het feit dat ik er geen foto van heb is dus het dieptepunt van het verhaal.
    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank voor je reactie, een mooi stukje natuurbeleving! En dat is uiteindelijk
      voor mij toch ook altijd het belangrijkste.
      Maar eerlijk is eerlijk een foto is wel heel leuk en helpt ook de herinnering
      aan mooie natuurmomenten levend te houden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  23. Lastige vogel omdat hij zo schuw is als je loopt of fietst. Handiger is met de auto en dan kan je het treffen dat hij lekker blijft zitten. Prachtserie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja precies, bij deze vogel ben je met een auto absoluut in het voordeel.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  24. Hoi Coby,

    heerlijk als je zo'n plekje hebt en ik weet wat het is hihi....
    Je hebt er een mooie en natuurlijke serie van gemaakt,
    want zo is hij ook in zijn natuurlijke omgeving.
    Hele mooie foto's.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind dit een prachtige serie met een beauty in de hoofdrol, foto 4, 5 en de laatste twee zijn mijn favorieten, de oogjes glanzen dar zo mooi.
    De foto waar de buizerd op de paal tussen de schapen zit vind ik wel grappig.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Coby,
    toch wel bijzonder hoor dat je zo'n hele serie hebt kunnen maken, ik zie ze vaak zitten vanuit de auto, maar altijd op plaatsen waar je niet stoppen kan/mag.
    Foto 8 springt er uit, wat een sterke compositie! vaak is een hek storend, maar hier voegen de lijnen beslist iets toe.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland