Lente in het Terhorsterzand

Vorig jaar heb ik al een aantal blogjes geplaatst van het Terhorsterzand toen de heide er volop bloeide.
Prachtig is het dan in dat natuurgebied zie blog1 en blog2. Maar ook in andere jaargetijden kun je er  fijn even lopen of dwars door heen fietsen over het ooit door koningin Juliana geopende fietspad dat, hoe origineel, het Koninginnepad is genoemd. Het is maar een klein natuurgebiedje, maar wel zeer de moeite waard om het te bezoeken en er is altijd wel iets te beleven voor wie goed om zich heen kijkt.



Het Terhorsterzand is een natuurgebiedje waar ik al vanaf mijn jeugd regelmatig kom.
Uit die jeugdjaren kan ik me niet herinneren dat ik er toen Grote Zilverreigers(Casmerodius albus) aan trof. Maar nu zie ik regelmatig zo'n prachtige witte verschijning rondstappen op zoek naar kikkers en andere eetbare zaken in een van de vennen  het natuurterrein.



Het kan  heel goed dat hij zich te goed deed aan de parende Heidekikkers (Rana arvalis) die zich die dag in grote getale lieten horen, voor het eerst overigens dat ik bewust het kenmerkende geluid van Heikikkers hoorde. Maar ze leken nou niet bepaald gesteld  op mijn aanwezigheid. Ze zaten nogal ver weg en bij het minste of geringste doken ze onder water. De foto's zijn dus Heikikkers in hun omgeving geworden, ook niks mis mee overigens. En zo blijft er nog weer wat te wensen over voor volgend jaar.




Ook een paartje Grote Canadese Gans  (Branta canadensis) hield zich weer op in een van de vennen. Vorig jaar hebben ze hier een broedpoging gedaan, maar het nest werd verstoord en er zijn geen jongen van gekomen, benieuwd of het nu wel zal lukken. Prachtige ganzensoort is het en ik vind het altijd leuk om ze op de foto te zetten.




Mijn doel die dag was om op zoek te gaan naar Adders (Vipera berus) en jawel dat lukte, maar ze waren door de flinke temperaturen en de uitbundig schijnende zon al goed op temperatuur gekomen. Ze lagen dus niet meer te zonnen, maar waren behoorlijk actief. Mijn eerste foto's van de Adders dit jaar en ik was er best blij mee.
Een paar dagen later ben ik weer gegaan en toen eerder op de dag, op die dag heb ik een echt heel spectaculaire serie kunnen maken, maar dat komt nog in een latere blog, helemaal gewijd aan de Adders.



Ik zag ook allemaal Grijze Zandbijen (Andrena vaga), een wilde bijensoort, die vliegt in de periode dat de Wilgenkatjes bloeien, waar ze het stuifmeel van halen. Bij insecten is het mooi als je de macrolens kunt gebruiken en dan zie je hoe mooi die diertjes zijn. Aan de Grijze zandbij zal ik binnenkort ook nog een apart blogje wijden. Maar nu alvast een voorproefje van deze wilde bijensoort.



Tot besluit een paar foto's van Wilde Eenden (Anas platyrhynchos), die liepen zo mooi te paraderen en foerageren aan de rand van een ven. Heerlijk beschenen door de zon, waardoor het prachtige verenkleed helemaal tot zijn recht komt en dan zijn het toch echt heel mooie eenden om te zien. En omdat ze nu eens niet meteen met veel bombarie het luchtruim kozen, kon ik er een aantal leuke foto's van maken.

Reacties

  1. Ja, dit gebied is jeugdsentiment en het is er nog steeds prachtig. Bijzonder dat je de adder al weer tegen kwam. Mooie serie met als toetje de eenden: wat een schitterende plaatjes!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby...

    Mooi gebied..prachtig om de natuur in te trekken en van alles en nog wat tegen te komen..
    Ben ook altijd er gecharmeerd van de witte reiger, maar ook de foto's van de heide kikkers vind ik erg mooi...prachtig in hun habitat, volgend jaar misschien de kans om ze wat in close-up te fotograferen, moet ook iets te wensen overblijven toch...
    De rest van je foto's zien er ook prachtig uit, met name de adders...die heb ik nog nooit in het echt gezien...heel mooi vastgelegd..
    mooie blog..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    je hebt weer een mooie serie en erg ge varieert die reiger is een topper.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een leuke uitnodiging om ook maar weer eens naar het Terhorsterzand te gaan. Misschien daar net zo veel geluk als jij met de adders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    je hebt ons lekker gemaakt met deze voorproefjes: zandbijem, heidekikkers en adders. Allemaal mooie blogonderwerpen, dus laat maar komen.
    Ondertussen is deze serie ook beslist de moeite waard. Je hebt daar veel gezien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Coby,

    Wat een heerlijke blogpost weer. Wat bof je toch met zoveel mooie natuur om je heen.

    Je bent veel moois tegengekomen. Al mag je soms niet dichtbij komen, je hebt ze wel mooi gespot!

    Adders, brrr... die kom ik niet graag tegen.

    De macrolens is geweldig he, als je die kunt gebruiken. Zo zie je het insect onder een loep.

    De eenden zijn nu op hun allermooist.

    Ben benieuwd wat voor moois je nog meer in petto hebt.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello Coby,
    I really like the white aigret in this beautiful and vast landscape; it is like a star shining in the universe...
    I also enjoyed the frogs, very nice shots. The viper is nice too as well as the bee, great pictures.
    The final pictures are gorgeous too, the male and the female I beleive.
    Nice post! Thanks for sharing and all the expalanations as always, are interesting.
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Wat een leuke afwisselende serie, hieruit blijkt goed wat een fijn natuurgebiedje dit is.
    Zilverreiger in een heidegebied, heb ik nog niet eerder gezien, mooi!
    Jammer dat de heikikkers te ver zaten, mij overkwam laatst hetzelfde, maar wat maken ze inderdaad een leuk geluid! Dat vergeet je nooit meer.
    Deze adders zijn al prachtig, en dan komt er nog meer?? ben benieuwd!
    En kleine Canadeesjes, zou toch wel heel leuk zijn!
    Mooi blogje weer!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat mooi en vooral die adders vind ik heel byzonder,ik ben daarom ook ereg benieuwd naar de volgende.serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Tsjonge, wat kom je toch ook vaak prachtige dieren tegen.
    Op die adders ben ik nou echt stinkend jaloers.
    Als ik een keer in de buurt ben, mag je me rondleiden!
    De rest is ook erg mooi, maar die adders....... oei.

    Kan niet wachten op je superserie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als eerste vallen de veel gemenere oogjes op van de adder die in dat felle rood echt afschrikken hoor. Pas maar op dat hij niet in je neus hapt. Haha. Een rijke serie met van alles wat en heel veel moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,
    Mooi gebied, ik kom er vrijwel wekelijks en het verveeld nooit. Vandaag waren de kuifeendjes er weer. Olijk aan het duiken, mooi gezicht. Binnenkort mag ik met je mee op adderspeurtocht, spannend. En wat ik van je gehoord heb moet je blog geheel vol adders wel spectaculair worden. We wachten ongeduldig af.
    Groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, jij hebt ook al adders in je blog, prachtig. Die zilverreiger in het landschap vind ik ook erg mooi.
    De zandbiij is mijn favoriet, ik hou wel van dit soort foto's van insekten (zolang ze maar braaf blijven zitten en mij vooral niet gaan steken).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,

    toch heel bijzonder die adders en de foto waar je ze z'n kop zo mooi op ziet vind ik grandioos. Ik denk dat ik een gil van schrik zou geven als ik ineens oog in oog met een adder zou staan.

    Ook je zandbij vind ik super vastgelegd. Heel mooi blog weer. Ik was gelijk even op google wezen kijken waar dit gebied lag, maar voor mij dus niet nast de deur helaas. Toch een mooi gebied om eens in de vakantie naar toe te gaan.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Coby,
    Wat een prachtige foto's en met een mooie beschrijving. Echt mooi!
    Groetjes Ab.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Klein gebied, maar zo te zien is er genoeg te beleven.
    Je adder is schitterend, het blijft een wens voor mij om ook eens een slang voor de lens te krijgen. De Zandbij ziet er ook mooi uit, heb ik nog niet eerder gezien.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie foto's Coby, ziet er aantrekkelijk uit als geheel.
    Ik ben nu al benieuwd naar je adderserie, heb zelf nog nooit een adder kunnen ontdekken!
    Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby,
    Prachtige serie foto's heb je gemaakt in het Terhorsterzand. Maar ben nu wel zeer benieuwd naar de rest van de adders. Ik ben al een paar keer op pad geweest maar heb er nog geen een gezien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige foto's, zelfs drie keer en adder. Je maakt mooie natuur-reportages en superfoto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank voor jullie leuke reacties en ja het is inderdaad een heel mooi gebiedje. Niet altijd hetzelfde te zien, maar voor wie zijn ogen goed gebruikt is er altijd wel iets te beleven en op deze dag dus heel veel bijzonders.
    Dat is en blijft het leuke in de natuur je weet nooit wat je tegen gaat komen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Coby,

    Wat mooi om te zien zo'n GZR in zijn natuurlijke omgeving. Wat valt die dan ook mooi op. Jammer dat de Heikikkers niet echt mee wilde werken, maar je hebt ze iig kunnen kieken in hun leefomgeving. Ik heb ze zelfs nog niet eens gezien dit jaar.

    Adders zat in Drenthe. Ik was er 2 jaar geleden ook opzoek in Bargerveen, maar ik wist natuurlijk niet waar ik zoeken moest in zo'n groot gebied. Alvast een mooi voorproefje laat je zien op de actie foto's die je inmiddels gemaakt heb.

    Ben benieuwd naar die serie.


    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ohh, daar moet ik zeker eens naartoe dan...mooie fotos!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige serie! Vooral de reiger, kikkers en bijen vind ik speciaal. Groetjes, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland