De heide bloeit op het Terhorsterzand deel 2

 
Vandaag deel 2 over de bloeiende heide op het Terhorsterzand. De heide is nu  op het hoogtepunt van de bloei, veel paarser dan het nu is kan het bijna niet worden.
Ik heb in een vorige blog al verteld over het natuurgebied en vandaag nieuwe foto's van de hei, maar ook ook over wat je er verder tegen kan komen.




Het Terhorsterzand is een mooi natuurgebiedje en je kan er heerlijk even vertoeven. Er loopt een fietspad door heen, het Koninginnepad, dat ooit door Koningin Juliana is geopend. En over de diverse zandpaden kan je het terrein te voet verkennen.




 Allerlei dieren zijn er te vinden, in de vorige blog hebben we kennis gemaakt met de zwartbonte koeien, maar ook allerlei kleine diertjes komen er voor. De sprinkhaan is een Knopsprietje, daaronder Bosmieren. Ik vind het altijd weer boeiend om daar een tijdje bij te staan kijken en alle bedrijvigheid van de mieren te observeren. De vlinder is een Citroenvlinder, die ik zelf heel mooi vind,het zijn sierlijke vlinders die je daar vaak aantreft op de braamstruiken.



De heide staat momenteel dus volop in bloei en als je geluk hebt kan je op de heidevelden soms ook het prachtig blauwgekleurde Klokjesgentiaan aantreffen. Het is altijd leuk om ze te zien en vooral ook om ze te fotograferen, het is een zeldzame plant en is waardplant voor het nog veel zeldzamere Gentiaanblauwtje, een klein blauw vlindertje.




Opvallend is hoeveel paddenstoelen er nu al aanwezig zijn in de bossen en ook op de heidegebieden.
Ook op het Terhorsterzand zijn al veel paddenstoelen te vinden.
Ik fotografeer ze graag, maar ik ken ze niet allemaal bij naam.
Hieronder de Gewone Boomwrat die met opvallende oranje bolletjes op dood hout is te vinden, daaronder het kleverig Koraalzwammetje dan een soort die ik niet bij naam ken en tenslotte de rode met witte stippen, de allen wel bekende Vliegenzwam.





En uiteraard besluit ik deze met nog een paar mooie foto's van bloeiende heide en wie de kans heeft moet  beslist de komende dagen zelf een kijkje gaan nemen want foto's is leuk maar er zelf door lopen en het ook nog eens kunnen ruiken is natuurlijk helemaal geweldig!




Reacties

  1. Oh Coby wat heerlijk, zo'n echt nazomerblog, met bloeiende heide, paddestoelen, en eens geen regen ;-)
    Ik heb voor woensdag een hele dag heide op het programma staan, ik zat me daar al op te verheugen, maar bij het zien van deze serie krijg ik er helemaal zin in.
    Oei, die bosmieren, ik heb ze wel eens geprobeerd, maar je moet eigenlijk op de grond gaan liggen en dat is tussen de mieren geen pretje. Je hebt ze er geweldig op staan, en ik ben ook helemaal weg van de citroenvlinder.
    De klokjesgentiaan heb ik toevallig ook net geblogd, maar bij mij is hij net nog niet helemaal open.
    Het kleverig koraalzwammetje spreekt me ook erg aan.
    En niet te vergeten natuurlijk het paarse landschap, heerlijk!!
    Je hebt een prachtige complete serie neergezet, waar ik van heb zitten genieten.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Coby

    Wat enorm prachtig zeg.
    Die mieren supers.
    Mooi die zwammetjes.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie morgen Coby,

    wat een ontzettend mooi log weer met prachtige foto's. Echt weer een wandeling waarbij ik in gedachten ben meegelopen. Hier zijn ook al diverse paddestoelen maar de vliegenzwam ben ik nog niet tegengekomen.

    Je had het erover dt je niet alle paddestoelen bij naam kende. In mijn bovenbalk op de log staat favorieten. Als je daar op klikt zie je linkjes taan en daa staat ook een site met alle denkbare paddestoelen. Misschien heb je er wat aan.

    Dit hier was werkelijk genieten en je citroenvlindertje staat er ook prachtig op. Ik zag nog een log hieronder en die is me waarachijnlijk ontgaan. Ga die dus ook even bijlezen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit roept herinneringen op aan jeugd vakanties .
    Bloeiende heide is daar voor mij onlosmakelijke mee verbonden.
    Wat een prachtige wereld.......
    En er is van alles aan klein grut te ontdekken en te fotograferen.
    De eerste paddestoelen....ik denk dat ik ook meer eens op zoek ga....eens kijken of ze thuis zijn hè ( knipoog )

    Je hebt een fraaie serie geschoten Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,

    Mooie serie. De heide is inderdaad op zijn/haar hoogtepunt. Gisteren ook even een lokaal rondje gedaan en de heide in volle glorie mogen bewonderen.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat geef je hier een heerlijke sfeer weer eentje waar het plezier vanaf straalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby, wat woon jij daar toch mooi!
    Geweldig die bloeiende Hei.
    Prachtig de close up van het takje Hei.
    Ook mooie paddenstoelen foto`s en nù weet ik wat ik Zaterdag heb gefotografeerd, een Citroen Vlinder.
    Bij jou staat die er wel mooier op, ik had heel slecht licht Zaterdag.
    De Mieren foto vind ik ook sùper en fantastisch dat je Klokjes Gentiaan hebt gevonden, pracht foto`s.
    Mooi blogje weer,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We hebben allebei tussen de heide gewandeld :-)
    Een heel mooie stukje natuur en wat heb je veel gezien, insecten, paddestoelen, bloemen, omringd door die mooie paarse heide...een schitterende serie Coby vol prachtige foto's!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Coby,

    Helemaal top deze serie!
    Van alles en nog wat te zien, leuk om even mee te wandelen.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    Prachtige serie, en wat mooi bloeit de hei nu.
    Dat is genieten om daar te lopen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Coby, Wat geweldlg om zo met je mee te kunnen wandelen! Prachtige foto's, ik vind vooral de heide in close-up heel mooi, die kleur!

    Bedankt voor het laten meegenieten, super gedaan,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland