Levendbarende hagedis

Ons land kent slechts een klein aantal reptielen en een daarvan is de Levendbarende hagedis. Het is de enige hagedis waarbij de jongen direct uit het ei komen als dat is gelegd. Door deze aanpassing is dit het enige reptiel dat zich zelfs boven de poolcirkel kan handhaven.


ouder met jong


De levendbarende hagedis kan zo'n 15 cm lang worden,dat is inclusief staart. Het is de kleinste en tevens meest algemene hagedis in ons land. Toch moet je wel je best doen om ze te zien te krijgen.
Nu zullen ze wel diep verstopt zitten in hun overwinterplaats. Maar van maart tot oktober kan je ze op zonnige dagen zien opwarmen om snel genoeg te worden om op jacht te gaan naar onder andere insecten.
Op onderstaande foto is mooi te zien hoe een hagedis zich helemaal plat heeft gemaakt om maar zoveel mogelijk warmte van de zon op te vangen.


Zonnende Levendbarende hagedis


Op een wandeling afgelopen zomer zag ik plotseling vanuit een ooghoek iets wegschieten. Voorzichtig ging ik bij de heidestruik zitten en al snel kwam er een hagedisje tevoorschijn, die tot mijn verrassing recht op me af kroop. Hij kwam echt heel dichtbij, zodat ik hem heel goed kon zien. Prachtige diertjes zijn het, mijn dag is altijd goed als ik een Levendbarend hagedisje heb gezien. Nu zijn ze verstopt, maar ik hoop ze volgend voorjaar weer te mogen ontmoeten op een mooie zonnige dag. Nu geniet ik van de foto's en de herinneringen aan deze prachtige beestjes....

     

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland