Ondertussen bij de buren.....

Terwijl het echtpaar Bonte Vliegenvanger op allerlei wijze aan een onderkomen trachtte te komen, joeg ze regelmatig een aantal Pimpelmezenfamilies de stuipen op het lijf, door te proberen het huis van de Pimpelmezen in beslag te nemen.
De Pimpelmezen verweerden zich echter kranig tegen de nieuwkomers en stonden hun eigen nestkast niet af en verdedigden hun inmiddels al uit het ei gekropen kroost met verve.


De pimpelmezenouders werken zich inmiddels een slag in de rondte om hun hongerige  kroost van voedsel te voorzien. Ik had in eerste instantie mijn zinnen er op gezet om  Koolmezenkinderen te zien uitvliegen. Ik hoorde ze steeds luider roepen vanuit hun nestkastje, maar ze zijn er helaas ongezien uit gevlogen. En nu richt ik me op een van de eerst bedreigde Pimpelmeesfamilies. De jongen maken steeds meer lawaai en tot mijn verrassing zag ik opeens kleine koppies verschijnen...



Een ontzettend leuk gezicht en een teken dat het vast niet zo lang meer kan duren voor deze kleine vogeltjes gaan uitvliegen. Ik vraag me steeds af hoe ze bij het vlieggat kunnen komen, volgens mij moeten ze daar binnen wel boven op elkaar staan. Ik zou graag even daar binnen kijken, maar dat gaat natuurlijk niet en dus sta ik dan maar weer onder het nestkastje te genieten van deze schattige  beelden.



Pa en ma Pimpelmees hebben het zo druk met voeren, dat het ze helemaal niet uit maakt dat ik onder het nestkastje sta en ze vliegen af en aan met allerlei soorten insecten. Af en toe gaan ze de nestkast in en zie je ze er weer uitkomen met een poeppakketje, want ja wat er in gaat moet er ook een keer weer uit en pa en ma willen het huis wel een beetje proper houden.



Soms is het spitsuur bij het nestkastje, dan komen pa en ma tegelijk weer terug met lekkere kevertjes en vliegjes en de jongen lijken dat in de gaten te hebben want die piepen dan nog des te harder en ze komen ook met de dag verder uit het gat. Ik had dit nog nooit zo gezien, maar het is ontzettend genieten om die kleine koppies steeds weer te zien verschijnen en dan al dat gekwetter er nog bij, prachtig!!



                                                

Ik hou ze in de gaten de komende dagen, het kan niet lang meer duren voor ze uitvliegen en ik hoop dat ik het mee mag beleven dat ze de grote wereld intrekken.
Kijk voor het vervolg van deze blog op: De Pimpelmezen zijn uitgevlogen.

Reacties

  1. Prachtig Coby!
    Misschien een idee om volgend jaar een wewbcam in het kastje te plaatsen. Dan kan je zien wat er binnenin gebeurt.
    Je hebt er een hele mooie serie van gemaakt.
    Heel leuk die kleine koppies.
    Goed gedaan!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super mooie serie zeg :) En ik zou het idd maar even goed in de gaten houden want als je maar even omkijkt kunnen ze al gevlogen zijn :) Vraag maar eens aan mijn moeder haha.
    Lieve groet Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh leuk ook de pimpels zijn volop in beweging zie ik. Leuk dat er zoveel vogels lekker actief zijn bij jullie in de omgeving want het levert leuk werk op en is prachtig om mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. GENIETEN!!
    Wat is dit ontzettend mooi om te zien, dankjewel!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige serie en wat weer een mooi verhaal! Ik sluit me helemaal aan bij Loes: Genieten met een hoofdletter!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. o wat mooi net of ik erbij ben ik mis alleen de geluiden en de spanning van het moment van uitvliegen.maar die zijn voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ach jeetje wat een aandoenlijke koppies!!!!
    zo heb ik het nog nooit waargenomen.
    Dit zxijn kuikens met een vooruitziende blik.
    het kastje heet "huize de wijde blik "

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland