Boomklever en Boomkruiper worden vaak met elkaar verward

Het zijn uiterlijk twee zeer verschillende vogeltjes, maar door hun gelijkende naam worden ze toch heel vaak door elkaar gehaald. Dat is een reden om de Boomklever en de Boomkruiper  nog eens samen in een blog aan de orde te laten komen. Daarbij weet ik dat ik een aantal van mijn volgers op Twitter een groot plezier doe met een blog over Boomklevers en de Boomkruipers zullen ze vast ook wel kunnen waarderen.
 

De Boomklever (Sitta europaea)is de echte acrobaat van de twee soorten. Hij is super behendig dankzij zijn krachtige poten met de forse kromme klauwnagels, waarmee hij moeiteloos langs boomstammen en takken klautert en dat net zo handig van beneden naar boven als van boven naar beneden. In tegenstelling tot de Boomkruiper maakt hij geen gebruik van zijn staart bij het klauteren en daarom heeft hij misschien ook wel zo'n  klein, wat onooglijk staartje. Je kunt de Boomklever ook op de grond wel tegenkomen, want ook daar foerageren ze wel, hoewel je ze vaker in een boom ziet.



De Boomklever is een fraai gekleurd vogeltje, de bovenzijde is grijsblauw en de onderzijde beige met oranje.
Opvallende kenmerken zijn de stevige dolkachtige snavel en de lange zwarte streep die over het oog loopt en die de vogel, vind ik, een wat brutaal uiterlijk geven.
Het zijn overigens ook bepaald geen bescheiden vogeltjes, als ze op de voedertafel verschijnen zijn ze bepaald niet bang uitgevallen en proberen andere vogels op een afstandje te houden door even dreigend met de forse snavel een uitval naar hen te doen.



Boomklevers nestelen in een oud spechtengat of in een nestkastje. Als ze een nestkastje in bezit nemen kun je dat van buitenaf zien doordat ze de opening bewerken met modderen. Dus als je een mooi pleisterwerk op een nestkastje ziet rondom de opening, dan woont daar een Boomkleverfamilie.



Nu in  de wintertijd komen Boomklevers regelmatig naar de voederplaatsen, waar ze vooral dol zijn op de pinda's en zonnepitten. Als je ze van dichtbij kunt bewonderen en ook nog fotograferen, kun je het prachtige verenpatroon aan de onderzijde van de staart ook mooi zien, het is net een waaier. Vaak brengen de Boomklevers flitsbezoeken, waarbij ze een pinda meenemen van de voedertafel, die ze dan elders vastklemmen in de schors van een grote boom en dan lekker gaan zitten smikkelen van de pinda. In de zomer voeden Boomklevers zich overigens veel meer met insecten dan met zaden.



Een Boomklever komt dicht bij huis, maar de Boomklever is eigenlijk een bosvogel en  in de loofbossen en gemengde bossen kom je de Boomklever dan ook tegen, daarnaast ook in parken en grote tuinen. Hij heeft een kenmerkende roep, die zelfs ik kan herkennen en hij roept vaak luid, zodat je al van verre hoort dat er een Boomklever aanwezig is.
Boomklevers komen meer voor in de oostelijke helft van Nederland en ontbreekt bijvoorbeeld op de waddeneilanden helemaal.
Veel kleine vogeltjes worden niet heel oud en dat is bij de Boomklevers ook zo, een Boomklever wordt gemiddeld niet ouder dan 2-3 jaar.


Daar waar de Boomklever een kleurrijk en best opvallend vogeltje is, is de Boomkruiper (Certhia brachydactyla) een bruin vogeltje, dat door zijn gedrag en goede camouflagekleur vaak amper opvalt.
De Boomkruiper is met zijn 12,5 cm ook zo'n 2,5 cm kleiner dan de Boomklever. Er is ook nog een Taigaboomkruiper (Certhia familiaris), die lijkt heel veel op de Boomkruiper, maar is veel zeldzamer en ik ga er maar van uit dat op mijn foto's de meer algemeen voorkomende Boomkruiper staat.



De Boomkruiper gebruikt zijn staart als steun bij het kruipen over takken en boomstammen. Op de foto's is ook te zien dat de Boomkruiper een relatief veel langere staart heeft dan de Boomklever. Omdat de Boomkruiper zijn staart als steun moet gebruiken, is hij niet in staat om onderste boven te kruipen. Daarom zie je een boomkruiper steeds weer naar een lager gelegen nieuw stuk stam vliegen en kruipt vervolgens weer omhoog, op zoek naar kleine insecten en  spinnetjes.



Hoewel ik de Boomklever heel mooi vind, ben ik toch altijd weer blij als ik een Boomkruipertje ontdek. Ik zie ze niet zo heel vaak en meestal is het bezoek ook van veel kortere duur dan die van de Boomklever. Ik heb ook nog maar zelden meegemaakt dat ze voederplaatsen bezoeken, alhoewel deze foto's wel bijna allemaal op een voederplaats zijn gemaakt.
Op de zandgronden komen de Boomkruipers het meest voor, maar je kan ze eigenlijk overal in Nederland wel aantreffen. Net als Boomklevers worden Boomkruipers ook niet ouder dan 2-3 jaar.

Tot besluit nog een ezelsbruggetje om te onthouden hoe de beide vogeltjes zich langs een boom voort plegen te bewegen: 
De BoomkRuiper doet dat in een Rondje om de boom, dus in een spiraalvorm
De BoomkLever gaat in een rechte Lijn omhoog.

Reacties

  1. Wow, wat weer een mooie serie! Je hebt beide vogels wel heel mooi in beeld gekregen. Alle details van de vogels komen wel aan bod. Het zijn allebei prachtige vogeltjes. Mooi om ze zo van dichtbij te kunnen bekijken.
    Dit was weer even genieten!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee prachtige vogeltjes, waarvan de boomkruiper echt een pestkop is, want bij verstopt zich bij mij (bijna) altijd aan de andere kant van de boom :-(
    Van de roep van de boomklever in het bos word ik altijd blij, gewoon een fijn geluid, en daarbij is het een prachtige en fotogenieke vogel, de eerste foto is dan ook bijna een klassieke foto is die houding ;-)
    Die mooie onderkant van de staart is me nooit eerder opgevallen, dus ik heb weer wat geleerd bij Natuurkieker!
    Prachtig blogje weer Coby!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Coby,

    Dit zijn nou echt twee vogeltjes die een fotograaf tot wanhoop kunnen brengen, want stilzitten doen ze allebei niet.
    Omdat ik weet hoe lastig ze te platen zijn, krijg je voor deze serie een heel groot compliment.
    Heel mooi gedaan en vooral de jonge boomklever vind ik erg leuk om te zien.
    Nogmaals, prachtig gedaan!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,
    Beide vogeltjes heb ik in de tuin kunnen fotograferen. Ze nestelen niet bij ons, maar in de strenge winter van vorig jaar lieten ze zich dus wel even zien. Ook de boomkruiper kwam dan van een vetblok snoepen die tegen een boomstammetje hing.
    Mijn ezelsbruggetje om de 2 uit elkaar te houden was: een klever is oranje (en oranje ranja plakt, kleeft). Wie weet kan een ander er ook iets mee.
    Je hebt er een mooi blog van gemaakt. Ik hoop ze dit jaar weer te kunnen gaan fotograferen.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's en uitleg. Hier zie ik ze alle twee in het park aan de overkant. Maar de boomklever het meest, die komt ook op het balkon en laat zich regelmatig horen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello Coby,

    We have similar birds in Canada, Sitta canadensis and Certhia americana. They have small diffenrences but have the same behaviours.

    Your pictures are beautiful, as always. I love #3 because it shows how they can manage to get what they want.

    A beautiful series!

    Warm greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,

    werkelijk heel leuk om te lezen wat het verschil van een boomklever en een boomkruiper is. Bovendien heb je er weer prachtige foto's bij geplaatst. Bovendien kon ik ze nu ook eens op mijn dooie gemak van alle kanten bekijken.

    Ik wordt ooit nog eens een vogelkenner ;-)

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is dat toch met natuurliefhebbers, dat ze zo bij worden van een vogeltje. Heb ik ook hoor! Musjes in de tuin is leuk, Pimpelmeesjes ook, maar als er af en toe een boomklever langs komt: Make my day! En als je een boomkruiper ziet is de hele week meteen top. Dus eigenlijk maar goed dat we niet al het leuks dagelijks zien. Maar wel heel leuk is dat het hier voorbij komt en wehet op ons gemak kunnen bekijken. Wist niet dat de klever zo'n mooi kontje had.
    Leuk Coby!Groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik merk hier dat er voor mij nog heel veel valt te leren dus maar goed dat er van deze mooie logs gestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    Wat leuk, een blog met deze leuke vogeltjes.
    Je legt heel mooi het verschil uit en hebt ze mooi gefotografeerd.
    Hier in het park zie ik wel eens een boomkruipertje maar een Boomklever zie ik daar nooit.
    Ik blijf loeren in de takken,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke en informatieve blog. Daar maak je me zeker blij mee. En wat heb je beide vogels toch goed op de foto gekregen.
    Het zijn mooie vogeltjes, ik heb ze beiden wel gezien, maar alleen de boomklever heb ik op de foto kunnen zetten, de boomkruiper was me te vlug af.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze had ik nog gemist, hier wordt je bijna jaloers van, zo mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik begrijp dat ik inderdaad heel veel mensen een plezier heb gedaan met deze blog.
    Het zijn ook beide erg leuke vogeltjes en hopelijk kan iedereen nu onthouden hoe het zit en anders herlees je deze blog nog maar eens....
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grappig... Jij ziet meer schietmotten dan kokerjuffers, ik zie kokerjuffers bij de vleet, maar kan de imago's nergens ontdekken.
    Jij bent het meest blij met een boomkruiper, ik zie dat beestje elk jaar in mijn tuin (zandgrond, inderdaad), en was dus deze winter overgelukkig toen er eindelijk een boomklevertje zijn opwachting maakte!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vandaag spotte ik een bruin vogeltje op de stam van een oude wilg achter in mijn tuin. Op het eerste gezicht denk ik aan een mus, al snel valt het totaal andere gedrag op. Als ik de verrekijker van de keukentafel pak weet ik het. De boomkruiper kan van "wensvogels" naar "gespot".

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke blog. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat ik zowel de boomklever als de boomkruiper heb gezien. :-) Ik had nooit gedacht dat het zo leuk zou zijn om wat verschillende vogels te kunnen herkennen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat mijn blog je helpt bij het herkennen van vogels, Eenmaal besmet met het vogelaar- of nog breder het natuurvirus, valt er nog veel meer te ontdekken en te herkennen, altijd wat nieuws te ontdekken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. Wat een prachtige blog. Bij ons voorthuis kom ik met regelmaat het bruine exemplaartje(dus Boomkruiper) tegeb. Nu zag ik tot mijn verbazing dat er steeds 1 onder de dakpan van onze buren verdwijnt. Gebeurd het vaker dat ze daar ook een nestje bouwen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment Tineke. Boomkruipertjes maken inderdaad vaker een nestje onder de dakpannen. Heel leuk dat ze dat bij jullie ook doen, geniet ervan!!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  18. Ja die had ik ook Arthur en de boomKLever KL van kleur

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland