De Gele Lis bloeit weer en heeft bezoek....

De Gele lissen bloeien weer, daar kan ik erg van genieten.
Ik vind het een uitdaging om daar mooie foto's van te maken en ik moet bekennen dat ik heel vaak niet tevreden ben over het resultaat. Maar ieder jaar zijn er weer nieuwe kansen en "oefening baart kunst" is het gezegde en dus ben ik weer vlijtig aan het oefenen geslagen.


Niet alleen de bloem is mooi om te fotograferen en te bekijken, ook een knop is een prachtig object en past door zijn vorm heel harmonieus bij de lange smalle bladeren.



Qua compositie moet je bij deze bloem altijd oppassen dat het geen rommeltje wordt en er allerlei storende zaken mede in beeld staan. Ik heb een voorkeur om daarom te zorgen voor een onscherpe achtergrond en dus een open diafragma.


Sinds vorig jaar weet ik dat er op de Gele Lis vaak een klein snuitkevertje voor komt. Ik had een excursie met de afdeling Assen van de KNNV, waar ik lid van ben. Tijdens die natuurexcursie liet onze keverkenner mij zien dat er een larve zat in het zaad van een Gele Lis en vertelde me dat het de larve was van een Lissnuitkever (Mononychus punctum album).
Weer thuis gekomen en mijn Gele lisfoto's doorbladerend bleek dat ik dit kevertje al een keer " per ongeluk" op de foto had gezet toen ik een vlieg aan het fotograferen was. Maar helaas was de kever er niet echt mooi op gekomen.




Dit jaar had ik me voor genomen om er actief naar op zoek te gaan. Ik heb deze nu zelf niet gevonden, maar Peter was in vorm en ontdekte de Lissensnuitkever of Lissenboorder. Dat was een mooie vondst en eigenlijk een beetje geluk, want Peter wist niet van mijn wens om dit kevertje te zien en kende het zelf ook niet.





De lissnuitkever is een heel klein kevertje van 3-5 mm en je moet echt goed kijken, wil je hem zien.
En je hebt er een vergrootglas of macrolens voor nodig om te kunnen zien dat het net een mini-olifantje is met zijn lange snuit en ronde lichaam.





De Lissnuitkever leeft van het sap van de Gele Lis, dat hij opzuigt met zijn lange snuit. Als er heel veel van deze kevertjes aanwezig zijn, loopt het niet goed af met de Gele Lis en gaat hij dood.
De larve van de lissnuitkever leeft in de zaden van de Gele Lis.
Als je een zaaddoos van de Gele Lis open maakt kan je ze vinden door te zoeken naar zaden met een rond gaatje er in. Als je zo'n zaadje open maakt, zie je daarin zo'n larve zitten.

Reacties

  1. Hoi Coby,
    Ik zit wederom te genieten van jouw bijzondere
    'kiek op de natuur'. Van alle ogenschijnlijk gewone dingen, weet jij een bijzondere serie te plaatsen, niet in de laatste plaats vanwege de boeiende info.
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig wat een fijne serie heb je gemaakt van deze prachtige bloemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende serie weer. En idd de gele lissen saan weer volop in bloei langs de waterkanten :)
    Groetjes Dnaielle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm ik vind de snuitkever en best nog mooi opstaan dacht ik zo. Die gele lissen zijn zeker erg mooi en bloeien bij ons ook langs de waterkant. In ieder geval een erg fijne fotoserie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor jullie leuke reacties:
    Loes, jij hebt mijn boodschap begrepen; ik vind zeldzame dingen zien heel leuk, maar ik vind het minstens zo belangrijk om het bijzondere in het gewone te zien en te laten zien...
    En Peter, deze snuitkever ben ik zelf ook best tevreden over, ik had een jaar eerder "per ongeluk" een zelfde snuitkevertje op de foto gezet, maar die kwalitatief matige foto is hier niet bij...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland